Itoero Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Binnen 2 weken ga ik mijn tomaten uitplanten in de serre.Moet je ze afharden voor je ze in een serre zet? Hoe? De grootste plant is al 30 cm groot...het wordt tijd dat ze naar buiten gaan.Ik vroeg me ook af of ik ze mss beter al in wat grotere potjes zet.Hiert zijn er enkele: Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Er zijn heel wat topics over tomatenplanten, wanneer afharden , hoe , wanneer naar buiten , hoe , en het ompotten van de planten. Met 2 weken naar de koude kas ? Dat lijkt me wel wat vroeg. Ben je er zeker van dat we tot half mei geen vorst meer krijgen ?Maar afharden doe je langzaam elke dag een stapje verder. Nu staan ze zo koel mogelijk ? Dat is goed. Niet voor een zonnig raam dus. Dan ga je volgende week voorzichtig aan proberen es een half uurtje , uurtje in het zonnetje ( niet uren en uren achter elkaar in de volle zuidzon ) in de luwte. Geen volle wind. Dan wat langer en zo verder. Een heel getuttel hoor, Maar goed, dat komt er ook wel van, als je zo vroeg al zulke ( mooie ) grote planten hebt. Dan zit je er mee he ? Het is nu echt nog te koud buiten. Volgende week misschien.Stapje bij stapje steeds verder. In de koude kas, maar bij dreiging dat de temp. beneden de +3 zakt , weer naar binnen. Hoewel het voor de tomaat ook vervelend is als de dagtemperatuur een stuk lager is dan de nachttemperatuur. Lastig dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 4, 2013 Author Share Posted April 4, 2013 Hebben tomaten een groot wortelgestel?Hoe groot kan je ze laten worden in 9d-potjes? Wel, in de serre is het ook 's nachts warmer (minder koud) dan buiten.Ik denk dat ijsheiligen een maand vroeger valt in een serre.Ik zal 's nachts eens de temperatuur opmeten in de serre en buiten...om het verschil te zien. Nu is het in elk geval nog veel te koud. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 De planten mogen wel een maatje grotere pot ja. Maar kunnen ook hierin nog wel even. Nog niet bij gaan mesten. Ik zou als ik jou was maat groter nemen op het moment dat ze naar buiten gaan/ serre gaan , of daar in de volle grond. Ja, laat je ze vrij, dan gaan de wortels en diep en breed ja. In mijn koude kas is het binnen snachts niet echt warmer dan buiten. De koude kas is vooral overdag , met licht en/of zon, warmer dan buiten . 's nachts is er geen licht, dus geen opwarming , en is de koude zowel buiten als binnen gelijk , of vrijwel gelijk ( door afwezigheid wind , wel een betere gevoelstemperatuur ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Ik heb geen kas. Maar ik vraag me af of, bij dreigende nachtvorst in een niet zo tochtige kas, je bijvoorbeeld met kaarsen o.i.d. de temperatuur positief zou kunnen houden? (Dat zou helpen om bijv. bevriezing in een kapotte auto in een koude nacht bijvoorbeeld te voorkomen). En zou je door je planten nog af te dekken of in te pakken ook schade kunnen vermijden? Ik heb het natuurlijk niet over -15 graden of dagenlang aanhoudende vrieskou, maar over het soort vorst dat tussen nu en pakweg 20 mei nog kan voorkomen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 5, 2013 Share Posted April 5, 2013 Jawel. Dat soort van getuttel is natuurlijk mogelijk. En wil je dat , dan kan dat allemaal. Bij mij op het complex staan al weken de bloemkolen in een koude kas, ook met -8gr in die kas. De koude is dan ook maar van héél korte duur he ? ( rond zons-opkomst, en gelijk daarna al niet meer ( zon )) Maar dat zijn bloemkolen , en sla enzo. Maar Tomaten ? Die kunnen wel een graag of 2 hebben ( boven nul ), een heul, heul korte tijdsspanne. Maar langer niet en kouder ook niet. Dan moet je noodgrepen gaan inzetten ja, en mogelijk dagen achtereen. We weten niet wat tussen nu en eind mei nog komen gaat. Natuurlijk zullen de echte vorsten nu wel voorbij zijn. Maar aanhoudende koelte, of dagen achtereen +2gr ( of lager ) 's nachts ? Ik zou zelf niet voor dat getuttel kiezen, maar goed. Je kan het proberen. En inderdaad. Het is elk jaar hetzelfde liedje: je wilt van die tomaten binnen áf ! Later zaaien helpt daar ook wel trouwens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 5, 2013 Author Share Posted April 5, 2013 Morgennacht is hier de laatste vriesnacht voor de komende 2 weken (dat is wat ze nu zeggen althans)Vanaf zondag wordt het wat warmer.Ik ga me zo'n minimum-maximum-thermometer aanschaffen om de temperatuur in de serre te volgen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
zap75 Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 In mijn nieuwe muurkasje bleef het de laatste dagen 's nachts 6 a 7 graden boven nul! Gemeten met zo'n minimum-maximum thermometer. Aangezien ook mijn tomaten binnen erg groot aan het worden zijn ga ik ze denk ik maar in de kas zetten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Vanaf dinsdagochtend zet ik de grotere planten in een onverwarmde kamer. (dat kan in 1 keer neem ik aan?)Na een week plant ik ze uit in de serre.Ik ga me zo'n afdakjes kopen om op een tuinkaars te zetten...voor de vriesnachten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 In mijn nieuwe muurkasje bleef het de laatste dagen 's nachts 6 a 7 graden boven nul! Gemeten met zo'n minimum-maximum thermometer. Aangezien ook mijn tomaten binnen erg groot aan het worden zijn ga ik ze denk ik maar in de kas zetten.... Dat is inderdaad dan weer een vóó'rdeel van een muurkas : de muur ! Die straalt de warmte nog lang af 's nachts. Ook meer beschut enzo.In mijn kasje afgelopen nacht -3,7gr. Toch heb ik vanmorgen een tomaatje er in gezet. Ik ga het meemaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 plan: Vanaf zaterdag zet ik de 8 grootste tomaten regelmatig buiten overdag en ''s nachts binnen in een onverwarmde kamer. Het wordt normaal warm en droog voor een tijdje.Als het er wat meer bewolking komt plant ik ze uit in de serre. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts