Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zeewier bemesting

Itoero

Recommended Posts

http://www.denieuwetuin.be/183-plantenvoeding-vloeibaar-1

Zie ook op deze link, met een beetje uitleg. Peter Bauwens werkt consequent met diverse soorten plantaardige bemesting en heeft gezocht naar alternatieven voor dierlijke mest. Binnen de 4 a 5 soorten plantaardige mest die hij gebruikt (en verkoopt) speelt zeewier een aanvullende rol en is het niet de hoofdbemesting.

Ik heb er geen ervaring mee! (Eerst maar eens "gewoon biologisch" goed onder de knie krijgen!) Maar kan zeker veel waardering hebben voor dat er alternatieven ontwikkeld en gevonden worden! In ieder geval zijn de resultaten van planten en oogsten uit de Nieuwe Tuin van hoge kwaliteit. Inderdaad lijkt het allemaal vrij duur.....maar dat zou kunnen meevallen in de praktijk... Dus ik geef daarover geen oordeel!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Zeewier hoeft niet duur te zijn.

Bepaalde bedrijven maken de stranden schoon met zeven. Als het strand schoon is gaat de trekker met opbrengst naar een verwerkingsinstallatie.

Het zand filteren ze er uit voor paardenbakken. Vuilnis naar de stort en zeewier gaat naar bv diervoeding. Bij zulke bedrijven kan je dus voor weinig of niets zeewier halen.

Het schijnt een product te zijn wat goed is voor de grond maar ook voor je huid en e kan het eten. Ze zijn hier zelfs zeewier binnendijks aan het telen voor consumptie doeleinden. Een product dus waar we in de toekomst nog veel van horen denk ik.

Als ik aan zee kom, verzamel ik wat zeewier. Eenmaal thuisgekomen, verwerk ik het in de composthoop. Het toevoegen van zeewier heeft een enorm voordeel. Veel bouwstoffen uit de aarde worden door rivieren en het rioolsysteem afgevoerd naar zee. Dit betekent dat het land ge-deminerailseerd wordt. Door de planten uit de zee weer terug te brengen, herstel je de balans.

Hmmm..... Mooie gedachte!

Maar: is die kringloop wel zo idyllisch? Ik ben bang dat er door de rivieren ook heel wat gif en rotzooi mee naar de zee genomen wordt? De zeeen bevatten enorme ekosystemen die vervuiling en vergiftiging voor een deel weer kunnen "herstellen". Maar die systemen worden op zichzelf vaak ook bedreigd en of ze alles wat er gedumpt en afgevoerd wordt zomaar nog in orde kunnen brengen, is zeer de vraag. Kan zeewier in de zee dan nog een puur-natuur en zuiver en ongerept plantje zijn?

Zeewier (er zijn heel veel soorten! Eetbare, giftige, talrijke en bedreigde) is in diverse landen een belangrijke voedselbron voor mensen (en dieren en planten). Bovendien zijn diverse nuttige zeewieren (nog) in enorme hoeveelheden aanwezig...daarom wordt het ook beschouwd als een mogelijke voedselbron voor de toekomst. Aan de andere kant blijft, bijvoorbeeld na de Tsunami en de kernramp van Fukushima in 2011, juist in het wier en plankton in de zee de radioactiviteit lang erg hoog.

Niks mis met zeewier! Maar dat er door wat zeewier in je compost te verwerken een bepaalde balans wordt hersteld...dat kan ik eerlijk gezegd niet zo goed volgen...?

Zeewier bevat veel voedingsstoffen/mineralen en hormonen die nuttig zijn voor alle groeiprocessen in een plant...dat is toch wat ik gelezen heb.

Het voer dat ik geef aan mn hond (Naturis kvv) bevat zeewier...

http://www.neptunesharvest.com/

Deze site wordt in Amerika vaak gebruikt.

Men verkoopt er ook vis-bemesting...

Als hondenvoer/supplement kan ik vrij goedkoop zalmolie kopen, benieuwd of dat hetzelfde is als zo'n vis-bemesting.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 4 weeks later...

Sommige dingen worden veel interessanter met een mooie naam. Denk maar eens aan de snoep-, pruim-. snack- en smaak-tomaatjes. Die worden veel duurder verkocht, terwijl ze ook groen geplukt worden en bijna geen smaak hebben.

Maar...uh...ik ben vast wat betweterig.... Laat Bretagne nu het Keltische stukje van Frankrijk zijn. Dus Bretons zeezout IS ook Keltisch zeezout.

Ik ben er een aantal jaren geleden op vakantie geweest. Heerlijk uitwaaien tussen het zout...

Jouw probleem met snacktomaatjes ed. heb ik nou met het woord brocante... ik wordt er helemaal gek van bij bv. Marktplaats... zoek je iets...ok.... maar zodra ze het woord brocante gebruiken gaat de prijs ineens viervoudig omhoog... grrr....

flikken ze dus ook met zoiets als weckpotten of weckketels....

Maar sorry... we gaan weer terug ON TOPIC...

• 9 months later...

Vermits ik regelmatig naar zee ga en ik gelezen heb dat zeewier een goede meststof zou zijn, dacht ik dit weekend eens een wasmand zeewier te rapen op het strand.

Nu heb ik daar enkele vraagjes over ... .

Speelt het een rol welke soort zeewier het is?

Spoel ik na het rapen het zeewier goed af met de tuinslang, of laat ik het zout er aan?

Hoe maak ik hier nu een meststof van? Leg ik dit gewoon in de waterton en laat het enkele maanden intrekken?

Is dit de moeite om dit te doen? welke planten hebben hier een voordeel van?

Maw ... is dit wel een goede (aanvullende) meststof bovenop bvb schapenmest/kippenmest...of is het de moeite niet?

Kan je dit zelf maken of beter kopen?

Hier is een filmpjes:

in stukjes knppen en in water laten weken...

Het bevat een groeihormoon en sporenelementen.

Ik geef het aan kiemplantjes die moeite hebben om te groeien.(vooral pepers/paprika's)

Ik ga het ook aan pepers en paprika's geven bij de vruchtvorming.

En ik geef het aan meloenen als ik ze in volle grond zet en aan knoflook, ajuin en shallot als ze aan de bolvorming beginnen.

Misschien moet je wel opletten met vervuiling als het uit de Noordzee komt??

• 2 weeks later...

Er is een studie gemaakt over het effect van zeewier op de bodem en planten door de Clemson universiteit in Amerika. Ik kan het niet vinden maar heb wel enkele discussies erover gevonden.

-Zeewier bevat bepaalde koolhydraten, die na vertering door bacterien zoals een auxine werken.

Een auxine is een plantenhormoon.

-Zeewier bevat ook Gibberelline zuur...een stresshormoon.

Dat hormoon wordt aangemaakt door cellen die zich in ongustige omstandigheden bevinden.

-Zeewier bevat heel wat mineralen doordat het in zee groeit.

Deze mineralen zitten echter covalent gebonden waardoor het bijna onmogelijk is voor bacterien ze te verteren en in bruikbare vorm aan de wortels van een plant aan te bieden.

Het gebruik van zeewier voor de mineralen en spoorelemnten klopt dus niet.