Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Turkse / wilde spinazie

Claudia69

Recommended Posts

Net een paar tuincentra afgeschuimd en een paar nieuwigheden meegebracht, waaronder Turkse spinazie. Volgens de verpakking zou dit een krop vormen (dus grotere planten geven dan gewone spinazie) en ook vrij laat gezaaid mogen worden (tot eind juli).

Omdat ik er verder weinig info over vind, een paar vraagjes voor wie bekend is met deze soort:

- is deze spinaziesoort erg schietgevoelig?

- zaai je onmiddellijk in volle grond of zoals sla eerst in een zaaibakje, verspenen en dan pas in volle grond?

- is de smaak vergelijkbaar met spinazie of toch anders?

Dit jaar heb ik de Turkse spinazie voor het eerst gezaaid in de kas omdat het voor de koude grond te koud was. Of het gevoelig is voor doorschieten weet ik dus niet.

Ik heb deze soort wel vaak op de markt gekocht.Veel smakelijker dan de gewone spinazie,donkerddr van kleur, steviger blad, een soort mini struikjes.

Even voor de duidelijkheid en om zeker te zijn dat "we" het over hetzelfde hebben: Wat is de botanische naam? En van welke zaadbedrijven is het zaad?

Nu zijn er al veel vervangers of look-a-likes van spinazie: BoomS; AardbeiS, Nieuw-zeelandse-S, Ijskruid, MalabarS...en vast nog wel een (paar) hand(en)vol. Een heel werk om die allemaal te proberen en te vergelijken op teelsucces en culinaire potenties. Van de andere kant is dat ook wel het leuke van een eigen (moes)tuin: dat je van alles kunt proberen en je eigen favoriete assortiment aan meer of minder bijzondere groenten, fruit en kruiden op het menu kunt zetten. Maar als iemand al uit ervaring zegt dat het "zeker zo lekker" is, dan ben ik graag bereid om het te proberen!

Misschien eens een idee om alle know-how op dit forum te bundelen en een soort vergelijkend ervaringsonderzoekje te doen naar spinazie en alternatieven en surrogaten?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Even noteren wat er op het pakje staat:

Verdeler/merknaam: Dixie, Xotica

Benaming: Turkse Spinazie / épinard sauvage - Spinacia Oleracea

Inhoud: 20 gram zaad, bruikbaar tot 2016

Beschrijving: Zaaien vanaf half april tot eind juli in de vollegrond, breedwerpig of in regels, desgewenst uitdunnen. Niet te jong snijden maar tot een flinke plant laten uitgroeien. Afstand tussen de planten is circa 25 cm. Zeer geschikt om te wokken, de bladeren worden in ca. 1 minuut gesmoord. Smakelijke groente, wordt bijvoorbeeld gecombineerd gegeten met pannenkoekjes of Turkse pasta.

Dank je, Claudia. dat is heel erg duidelijk!!

Afgaande op de botanische naam (Spinacia Oleracea) is het een echte/gewone spinazie-soort. Oleracea betekent zoiets als: "die geteeld wordt in de tuin, bij het huis". (Wat is Google toch handig! ) Maar al onze "gewone" spinazie is ook van deze soort! Het gaat dus om een (niet vermeld) ras of varieteit, maar is geen andere spinazie! Jammer dat er geen ras wordt vermeld. Oorspronkelijk komt wilde spinazie uit Perzie. Het ligt dus voor de hand, dat het gewas ook in Turkije al heel lang wordt geteeld en is veredeld en geselecteerd. Daar zullen ongetwijfeld een groot aantal plaatselijke selecties en rassen zijn ontwikkeld door de eeuwen heen, met eigenschappen die binnen de culinaire gebruiken en smaak van die cultuur passen en groei-eigenschappen hebben die passen bij klimaat ter plaatse. En die kunnen ongetwijfeld heerlijke, net iets andere en erg prettige eigenschappen hebben!

Eigenlijk betekent "Turkse spinazie" dus niet zo veel. Het is (vermoedelijk) een fantasienaam van een bedrijf dat een varieteit spinazie op de Nederlandse/Europese markt brengt. Een van de soorten of rassen die in Turkije geteeld worden. Maar welke precies? Het is zelfs maar de vraag of jij en anderen die "Turkse spinazie"-zaad kopen of meebrengen hetzelfde ras en dus dezelfde spinazie hebben? In ieder geval geen andere soort dan de spinazie die we in Nederland kennen.....

Onze "gewone" spinazie wordt meestal dicht gezaaid en snel afgesneden. Maar als je ze wat meer ruimte geeft vormt ze ook een kropje. Ook op mijn pakje zaad van het ras "Nores" staat dat ze van maart tot en met juli gezaaid kan worden.... Maar, tenzij het een koude en natte zomer is waarin de temeraturen niet boven de 16 graden komen, zal in juni of juli zaaien echt niet meer tot een goede oogst leiden: de plantjes zullen direct in het zaad schieten. Kan best dat een bepaald ras, bijvoorbeeld van rond de Middellandse Zee, net wat meer warmte kan hebben... (Ik denk dat dat ras dan al lang op de Nederlandse markt zou zijn, aangezien het snel schieten van deze in Nederland erg populaire groente als een nadeel wordt gezien door telers).

Misschien ben jij/worden wij wat bedrogen of op een verkeerd been gezet door het zaadbedrijf. Iets exotisch en anders is bij groenten op het ogenblik in de mode...en dat te benadrukken of de illusie daarvan te geven helpt bij het verkopen. Sorry, dat ik jou hiermee de gedachte van "Ik heb nu iets heel anders/bijzonders" wat afneem! Ik vind dat niet "dom"! Het is me zelf ook diverse keren overkomen bij het kopen van zaad of planten. Daardoor word ik wat kritischer over mooie beloften in de handel.

Misschien heb je wel een zakje, gewoon lekkere, goed groeiende spinazie waarvan je over enkele weken lekker veel kunt plukken en smullen! Dat gun ik je van harte!

De spinazie die ik in de kas heb gezaaid en nu ondanks de kou toch begint op te komen heb ik bij Vreeken vandaan.

Op de verpakking:

Wilde- of Turkse spinazie "Ricco America"/"Bloomsdale" (Spinacea oleracea)

De afbeelding lijkt veel op de spinazie die ik op de markt bij de groenteboer kocht, meer kropjes dan losse blaadjes.

• 4 weeks later...

We gaan het proberen!

Kwam vandaag bij Boerenbond de Xotica-zakjes van Buzzy-seeds tegen en er maar een gekocht. Heb sowieso 2 andere soorten spinazie gezaaid en zal ze alle 3 parallel nog eens zaaien. Dan worden de verschillen of overeenkomsten vanzelf duidelijker.

• 4 weeks later...

Turkse spinazie werd hier in Noord Holland twee jaar geleden nog Marokkaanse spinazie genoemd. Dit is geen wilde spinazie. Vreeken gebruikt als rasnaam Bloomsdale. Dat was begin jaren 60 vrijwel het enige ras in de USA dat in de handel was totdat Nederlandse bedrijven hybride rassen introduceerden met meeldauw resistentie en de Amerikanen hun eigen Hybrid 7 op de markt brachten. Bloomsdale is geen hybride ras, je kunt de planten laten doorschieten zodat het zaad vormt, het zaad oogsten en weer gebruiken. Het ras heeft geen resistenties tegen meeldauw. In de USA wordt spinazie gebost, met een elastiekje om de stengels, aangeleverd op de markt. Daarom wil men daar geen gladbladig ras omdat daarvan het blad aan elkaar plakt. Normale teelt is dun zaaien zodat de planten apart komen te staan en oogsten door steeds de grootste bladeren,met stengel, te plukken.Net als bij snijbiet.

Alle rassen van zomerspinazie met gebobbeld blad zijn geschikt voor deze teelt.

Als oervorm van de spinazie wordt beschouwd Spinacia tetandra die wild voorkomt ten zuiden van de Kaukasus in Turkestan, Irak en Afghanistan en daar nog als bladgroente in gebruik is.

Ik denk dat ik mijn vraag hier maar even neerpoot, vind het zonde om een apart topic aan te maken voor zo'n (waarschijnlijk) onbenullige vraag..

Wat is dit op het blad van mijn spinazie? En daarnaast is het nog eetbaar? (Al zal de tweede vraag wellicht beantwoord worden als de eerste is beantwoord..)

p103032781271370412686.JPG

Living in a world where unicorns eat rainbows and poop butterflies..