Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelfbouw dehydrator


cees7274

Aanbevolen berichten

Voor mensen die zelf willen bouwen: zie onderstaande foto. Ik kom er nog op terug, zit nu een beetje krap in de tijd. Ik plaats nu in ieder geval alvast de foto, want zelf kon ik op internet ook niets vinden...Zelf dus maar aan de slag gegaan. Met succes dit 'prototype' gebouwd. foto5270136544574088051365501147.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahah

Fijn al die spontane bijdrages

 

Maar om de oven vraag te beantwoorden: ik zou dat alleen doen als je een hetelucht oven hebt. (circulerende lucht als je 'm goed schoon houdt) En dan betwijfel ik het nog. Niet alle ovens kunnen 40 graden aan (te laag vermogen) en ik laat liever een gloeilamp anderhalve dag branden dan een oven. Dat kost beslist meer energie. -Er zijn hier vast genoeg wizzkidzz die het precies kunnen uitrekenen. Ik ben niet zo'n held met cijfers, dus laat maar weer komen die spontane bijdrages

 

Idee is:

 

warme lucht stijgt omhoog en wordt door de ventilatoren over de kruiden, etc geblazen. Moet zeggen dat het als een trein werkt. In anderhalve dag is een trostomaat kurk en kurkdroog. Temperatuur is iets hoger dan 50 graden, helaas gaat de thermometer maar tot 50. De tweede lamp is dan ook meestal uit. Behalve bij het opstarten, om er snel wat vaart in te krijgen. Dus eigenlijk een natuurlijk proces: zonlicht en wind.

 

Op den duur makkelijk te vervangen als het wat vuil is, nieuwe plaat erin en klaar. De hekjes heb ik eruit gedonderd. Prik nu gewoon satestokjes in de wand en klaar. Maar goed nu even door met de Bruchetta. Ik heb nog niet echt door hoe je aardappelvlokken maakt. Eerst koken???

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze oven kan de 40 wel doen en is goed geisoleerd, dus zal af en toe aanslaan ik zal eens proberen te meten met zo'n energiemeter

 

een gloeilamp van 60 watt plus ventilator gedurende 36 uur kost ook wel 3,6 kWh denk ik

 

aardappel heb ik wel eens gedroogd in die oven: eerst koken dan pureren of snipperen en dun uitsmeren, twee uur op 65 graden ; was geen succes kwa smaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...