lorre Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Verleden jaar was het op een ramp tussen mijn vroege aardappelen. Er stond meer onkruid dan loof. Bij mijn late heb ik maaisel van het gazon tussen gestrooid dat hielp redelijk. Mijn velden zijn de groot om met de hand alles uit te trekken. Wat en hoe doen jullie het om onkruid tussen de aardappels miniem te houden. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Niet wat je wil horen, maar toch: 1 of 2x een wandeling, en met de hand ( dicht bij de planten ) en daarna schoffelen ( voorzichtig ) met droog warm weer. Overigens, doordat ik een 2e keer aanaard, scheelt dat weer een week onkruid. En daarna is het loof ook een goede bodembedekker tegen het onkruid. Later toch af en toe met de hand. ( je zal toch geen halve hectare hebben om te doen ? ) Zo niet. Alles ónder die halve hectare is goed met de hand te behappen hoor. Aardappelen sluiten de grond goed af. Wél vanaf het begin goed bijhouden. Tuinieren kost nu eenmaal tijd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lorre Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 9 april 2013 Het veld met aardappelen loopt toch tegen de 1000m² aan. Vraag mijn hoe de landbouwers op hun grote velden het doen, waarschijnlijk sproeien met iets. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Ja. Oké. Ging ik eigenlijk niet van uit. 1000m2 is ook wel heel wat al ja. Ja. Natuurlijk. Boeren spuiten veelal met iets. Gif dus ( of ook:wel selectieve onkruidbestrijding ) Gif dus. Tja. Als je dat een oplossing lijkt. Hebben anderen misschien verstand van. Ik helaas niet of nauwelijks. We wachten op andere reacties. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jaap Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Gewoon hulptroepen inschakelen! Je bent kloosterboer, dus de kloosterlingen die de aardappeltjes op gaan eten, allemaal een schoffel in de hand geven en lekker aan het werk zetten Scheelt een hoop ochtendgymnastiek Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Zitten rekenen. 10 bij 100m aardappelveld schoffelen zou mij 1x in de week 40min nemen. Weet niet of dat efficiënt tijd-benutting is voor je bazin ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Zeeuw Geplaatst: 9 april 2013 Share Geplaatst: 9 april 2013 Daar kom ik in beeld denk ik Ik zou even voor dat de aardappels echt boven komen een preventieve spuit ronde doen. Je vangt zo net de kleine sprietjes onkruid en gras op die dan boven staan. Daarna kan je de geulen gewoon behandelen met een middel zodat die onkruidvrij blijven totdat de aardappelplanten dicht groeien. De geulen blijven lang open dus daar zal je wel wat werk aan hebben.De ruggen behandel ik ook gewoon tot op het punt dat de grote van de plant het niet meer toelaten. Met welk middel? Dat hangt er van af heb je veel grassen dan zou ik voor een glysofaat gaan heb je hoofdzakelijk ander soort onkruiden dan zou ik een MCPA nemen. Wel de juiste dosis nemen das wel zo belangrijk voor een goede werking Daarnaast spuit ik regelmatig tegen phytoftera maar dat is voor velen wel bekend neem ik aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lorre Geplaatst: 10 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 april 2013 @JaapGeweldig idee, maar jammer genoeg zijn al die krannige vrouwtjes gemiddeld 78j. @ZeeuwHad ook al zoiets in gedachten juist voor dat de patatjes boven staan nog sproeien, maar alleen bang dat het product doordringd tot de knol en dan afsterft. Denk om zo een klein stukje van enkele m² eens te testen voor de kijken of het werkt. Alleen is het niet zo bio dan. Maar aan de andere kant ik heb verleden jaar niks willen sproeien, en alles was overwoekerd. Alle stukken samen zijn gewoon te groot om met de hand bij te houden. Denk als ik alles optel aan kleine 3000m² moestuin uitkom. En in de kast van mijn voorganger staat het vol met allerlei producten met doodshoofden op om de sproeien. Dus dan was het zeker niet bio wat ze aten. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
zoniet Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 glyfosaat en mcpa kunnen allebij geen kwaad als ze niet in contact komen met de groene delen van je aardappels, en zijn dus heel goed te spuiten op de ruggen zolang de aardappels er onder zitten, en er tussen zolang ze niet dicht zijn voor in de grond dringen hoef je echt niet bang te zijnals je je gewoon aan de voorgeschreven doses houd Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lorre Geplaatst: 10 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 10 april 2013 @ zoniethttp://home.wanadoo.nl/natuurverrijking/publicaties/glyfosaat.htm mooie artikel over glysofaat zou blijkbaar niet zo onschuldig zijn als we denken of wensen. Quote Ist vandage ni tis vo morge Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sokrates Geplaatst: 11 april 2013 Share Geplaatst: 11 april 2013 mooie artikel over glysofaat zou blijkbaar niet zo onschuldig zijn als we denken of wensen. Dat is het zeker niet Lorre. Elders op het forum staan genoeg discussies over het gebruik van round-up en Monsanto. Ik ben zeker geen voorstander van het gebruik ervan, maar ik begrijp wel dat dit advies gegeven wordt. Als je met zo'n grote oppervlakte aan piepers niet wil schoffelen, zit er weinig anders op dan je toevlucht nemen tot bestrijdingsmiddelen. Tenzij je het onkruid voor lief neemt. En misschien kunnen de zusters wel wat hogere machten inzetten om voor een goede oogst te zorgen Is de grond afdekken, en gaten maken voor de poters een optie? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Victor Geplaatst: 11 april 2013 Share Geplaatst: 11 april 2013 Na het planten van de aardappelen maar voor het uitkomen het perceel spuiten met METRIBUZINE 70 WG.En het heel jaar geen onkruid tussen de aardappelen,doe dit al vele jaren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Kruidje Geplaatst: 12 april 2013 Share Geplaatst: 12 april 2013 Als het klopt wat hier staat http://journeytoforever.org/farm_library/weeds/Weeds6.html (zoeken op potatoe), hoef je de hoeveelheid onkruid alleen te verminderen (zeker in de hoogte) en niet uit te roeien. Dan is het ook veel minder werk. Bij mij is het nooit onkruidvrij - alleen ben ik van plan om dit jaar wat doelgerichter te verwijderen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Wings Geplaatst: 15 april 2013 Share Geplaatst: 15 april 2013 Metribuzin 70 WG Tegen éénjarige onkruiden en grassen in aardappelen. Zowel in voor-opkomst als in na-opkomst. Samenstelling: 70 % metribuzinErkinningsnummer: 9071/BFormulatie: WG – Water dispergeerbaar granulaatDosis: 5 – 7,5 g/10 liter water/ 100m² Dit product is van toepassing bij volgende problemen: - onkruiden tussen groenten Toepassen in April/Mei Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
argilla Geplaatst: 20 mei 2021 Share Geplaatst: 20 mei 2021 Op 15-4-2013 om 16:21, Wings zei: Metribuzin 70 WG schijnbaar niet meer te verkrijgen wegens wijziging van de wetgeving ..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 20 mei 2021 Share Geplaatst: 20 mei 2021 Dat zal dam wel met reden en na goed beraad gedaan zijn. Ik heb ook veel onkruid en werk met de schoffel. Regelmatig er doorheen voor ze boven komen en voor het dicht groeit. Geleerd van een oude tuinder: Schoffelen voor je het onkruid ziet. Ik heb wel een stuk minder patatjes staan maar heel de tuin (350M) is regelmatig aan de beurt, vooral in het voorjaar. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MartinH Geplaatst: 24 mei 2021 Share Geplaatst: 24 mei 2021 Ik heb afgelopen herfst/winter mijn kippen laten scharrelen in mijn moestuin. Dat heeft een geweldig effect gehad op de onkruid groei. Had ik afgelopen jaren heel veel last van onkruid, dit jaar is het wel zo'n 80% minder. Dat wat er nu nog boven komt is voornamelijk heermoes en nog wat klein spul her en der, dat is eenvoudig weg te plukken. Veel kippen heb je niet nodig, ik heb 7 kippen en een stukje grond van 350m2 en ze hebben het de hele tijd kaal gehouden. De bemesting kreeg ik er gratis bij Niks geen chemicaliën nodig.. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.