Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Voorteelt kolen

phoenix

Recommended Posts

Ik heb momenteel de volgende zaden voor het koolgewasbed: bloemkool, boerenkool, spruitkool en radijzen. De eerste drie hoeven pas eind juni uitgeplant te worden. Ik vind het zonde om tot die tijd een heel stuk leeg te laten. Ik ga natuurlijk niet het hele stuk vol planten met radijzen. Heeft iemand een goed idee voor een voorteelt?

Spinazie is een goeie. Als je nu, in periodes van twee weken, scherpzaad zaait heb je vanaf half mei t/m juni spinazie. Het is een gewas met weinig familieleden die gekweekt worden, dus met wisselteelt heb je dan weinig problemen, als je de komende jaren die plek spinazie-vrij houdt. Tussen voor- en hoofdteelt misschien nog wel even bijmesten. Spinazie is een flinke eter, en kool ook.

Snijbiet kan ook nog, hoewel ik niet zeker ben of dat op tijd genoeg oplevert...

Overigens hoef je met spruiten en bloemkool niet tot eind juni te wachten hoor. Kan volgende maand ook al...

Edited by Guest

Alles wat vlug groeit ik zou idd denken aan diverse soorten sla, radijs andijvie. Of zaai wat afrikaantjes tegen die tijd hebben ze een mooie maat en kan je ze mee naar huis nemen en in de achtertuin zetten of weggeven

De moestuin ligt in de achtertuin :P Afrikanen heb ik al voorgezaaid.

Ik snap dat je de kolen al voor kunt zaaien, maar totdat ze uitgeplant worden is het zonde om het stuk grond zo open en bloot te laten liggen.