phoenix Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ik heb momenteel de volgende zaden voor het koolgewasbed: bloemkool, boerenkool, spruitkool en radijzen. De eerste drie hoeven pas eind juni uitgeplant te worden. Ik vind het zonde om tot die tijd een heel stuk leeg te laten. Ik ga natuurlijk niet het hele stuk vol planten met radijzen. Heeft iemand een goed idee voor een voorteelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grijzepelgrim Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ik zou ook sla doen, kan ook in kort termijn wat mooie kropjes opleveren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phoenix Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Sla heb ik al op een ander bed staan, die van de bladgewassen. Daar heb ik al genoeg ruimte. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een ander koolgewas als voorteelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 (edited) Spinazie is een goeie. Als je nu, in periodes van twee weken, scherpzaad zaait heb je vanaf half mei t/m juni spinazie. Het is een gewas met weinig familieleden die gekweekt worden, dus met wisselteelt heb je dan weinig problemen, als je de komende jaren die plek spinazie-vrij houdt. Tussen voor- en hoofdteelt misschien nog wel even bijmesten. Spinazie is een flinke eter, en kool ook. Snijbiet kan ook nog, hoewel ik niet zeker ben of dat op tijd genoeg oplevert... Overigens hoef je met spruiten en bloemkool niet tot eind juni te wachten hoor. Kan volgende maand ook al... Edited April 11, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Raapstelen, koolrabi? Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Da's ook een goeie. Raapjes. Groeien snel, horen op het koolvak. http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/raap/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Inderdaad de meeste snijkolen wel, dus raapstelen, mizuna, komatsuna torasan (mosterblad-kool). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phoenix Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Ik denk dat ik voor de meiraap ga Nog nooit gehad maar klinkt lekker als ik de beschrijving zo lees. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ghehe, met de meiraap en de rode biet fiets ik er altijd tussendoor waar ik lege plekken heb. Prima keuze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Koolplanten kun je nu al voor zaaien zodat ze voor de langste dag in de grond zijn. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Alles wat vlug groeit ik zou idd denken aan diverse soorten sla, radijs andijvie. Of zaai wat afrikaantjes tegen die tijd hebben ze een mooie maat en kan je ze mee naar huis nemen en in de achtertuin zetten of weggeven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phoenix Posted April 12, 2013 Author Share Posted April 12, 2013 De moestuin ligt in de achtertuin Afrikanen heb ik al voorgezaaid. Ik snap dat je de kolen al voor kunt zaaien, maar totdat ze uitgeplant worden is het zonde om het stuk grond zo open en bloot te laten liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts