Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Opstart nieuwe tuin: ziekten tegengaan met andere planten?

Mindless

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Ik heb net een nieuwe serre geinstalleerd en nieuwe dingen geplant zoals aardbei en lavendel in de grond,

Kan er mij nog extra tips geven voor de groei en de ziekten tegen te gaan met andere planten?

Heb gelezen dat lavendel en tijm goed voor tegen bladluis alsook wat stro op de grond leggen.

2013-04-1120-21-2390074371365706467.jpg

2013-04-1120-21-0683792261365706487.jpg

2013-04-1120-20-5819393121365706515.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nog geen ziekten en plagen! Eigenlijk is het net als met de gezondheid van mensen: een goede algemene conditie en gevarieerd en matig eten (en nog wat dingetjes) zorgen ervoor dat je niet gauw ziek wordt of als je toch een infectie krijgt, dat je er snel weer overheenkomt en herstelt.

Voor de tuin geldt zo iets ook. Heel algemeen: Zorg voor een gevarieerde voedingsbodem waarin planten vinden wat ze nodig hebben (een humuslaag, gebruik compost en organische bemesting); probeer planten in omstandigheden te telen waarin ze gezond kunnen groeien (verschilt per plant) en vermijd schadelijke stoffen of zaken waar een bepaalde plant niet tegen kan. Te veel bemesten, te nat, te droog, extreme omstandigheden of grote wisselingen vermijden. Begin met makkelijkere planten (zijn er heeel veeel) en doe aldoende steeds meer kennis op: in de praktijk en door er bijvoorbeeld over te lezen. Hier vind je heel veel tips en informatie!

Dus zorg dat je je plantjes en gewasjes leert kennen..en speel er op in. Zorg voor een gezonde bodem vol leven. Dan is de kans op allerlei ziekten en plagen al veel kleiner omdat je planten gezond zijn. Soms kunnen bepaalde plantjes daarbij helpen of bepaalde combinaties van planten... Maar dat is meer een detail in het hele verhaal.

Soms zal er zeker iets misgaan....(maar wat valt niet te voorspellen.... In mijn tuin nooit echt heel veel last gehad van luizen bijvoorbeeld, wel andere probleempjes) en dan moet je proberen om gerichte maatregelen te nemen of de omstandigheden te verbeteren. Dat is ook een kwestie van al doende leren...en soms advies vragen/zoeken bijvoorbeeld op dit forum! Maar geloof me: tuinieren en een moestuin is in de eerste plaats fun: heel veel gaat gewoon goed en naarmate je leert steeds beter. Al die mogelijke ziektes en aantastingen die je misschien ooit zou kunnen tegenkomen: daar zou ik me niet heel veel zorgen over maken. Een tuin met plantjes in een goede algemene conditie kan veel hebben, net als bij mensen.

P.S. Op dat mooie kasje ben ik wel jaloers!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro tegen de koude klopt wel ja. Vind ik zelf wat overdreven bij een aardbeiplant ( die ook nog eens in een koude kas staat, dus geen wind ) Maar oké. Dat stro is dus inmiddels al weer weg ? Want het belemmert wel enigszins de vrije uitgroei van de plant nu. Ze staan in de kas om de oogst straks te vervroegen ? Wel vaak de deur van het kasje open laten staan dan , want grote warmte, daar houden aardbeien niet van.

Beestjes. Oké, maar welke beestjes dan ?. Onder stro gaan graag slakken zitten. 1 van de belagers van de latere aardbei-vrucht.

Ik zelf ken niet het effect van de combinatie Lavendel en aardbeien. Ik weet wel dat lavendel graag de wind door zijn takken voelt ( geen vorstwind dan )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan daar omdat ik dacht dat het beter beschermt zou zijn tegen dergelijke dingen en ziekten,

Als ook zo super groot is myn tuin niet ik wou klein beginnen en erna zien hoe of wat, denk in een serre dat je meer en betere controle hebt?

Ik zal a maar die stro zeg doen , alvast bedankt voor de tips.

Mvg

Mindless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja, begrijp me niet verkeerd he ? Ergens snap ik ook wel dat gevoel om een tuin 'onder controle 'te willen hebben. Ergens bang ook, dat de planten dingen doen die je niet wil, er van alles kan gebeuren; weersinvloeden , beestjes, ziekte's, whatever.

Maar.

Bedenk dat planten eigenlijk buiten horen. Toch ? Niet allemaal, en ook niet altijd. En dáár zijn kasjes voor ! Voor die dingen die niet in ons klimaat in het vrije kunnen. Vroege zaailingen, planten tegen de wind beschermen , tegen grote koude enzo.

Maar planten die gewoon buiten kunnen en zelfs horen, worden juist vaak zwakker als ze zo gepamperd worden. Een kas heeft een heel raar klimaat. Juist vaak erg vochtig, of erg extreem in temperaturen ( vandaar een automatische raamopener bij te hoge temperaturen ). Dat zijn voor de gewone buiten-planten juist veroorzakers van ziekte's en schimmels.

Maar.

Je hebt een echt prachtige kas. En een best ruime tuin toch ? Dus, zou ik zeggen: kijk es rond, ook op dit forum, en ga gewoon dingen uitproberen. Dingen zaaien, dingen in het kasje zetten die er wél in horen / kunnen. Je hebt een prachtig hulpstuk voor de tuin; voor de moestuin, voor fruit, voor opkweken allerhand zaken. Ook het vervroegen van de aardbeien ( maar dan nú nog geen stro ( doe dat wel tegen de tijd dat de vruchten komen ( deur open zetten voor de bijtjes )))

Prachtige kas. Super ! ( ik ben helemaal jaloers ) Start een topic ( of zoek een reeds bestaande ) met de vraag: "wat doe ik met mijn kas " Omchrijf je overdenkingen en overwegingen en wensen en vraag gewoon raad. Zoals hier. Maar dan meer basic. Of stel hele gerichte vragen. Er is trouwens al zat te vinden met dit onderwerp.

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...