Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mijn tomatenzaadjes kiemen ipv drogen!


Inez

Aanbevolen berichten

Ik kwam via via op een Belgische site, waar ze stap voor stap uitleggen hoe je zelf zaden kunt drogen. Nu heb ik dus sinds een paar dagen tomatenzaden in een bakje water gezet, om het vliesje erom heen, los te weken. Maar ipv dat dat is gebeurt, zijn ze gelijk gaan kiemen, en komt er een wit steeltje uit. Natuurlijk wil ik ze houden. Moet ik ze gewoon in potje met potgrond zetten? Steeltje naar boven? Of moet er eerst nog iets anders mee gebeuren? Graag hoor ik jullie advies!

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Beter is het om de zaden voortaan op keuken papier te drogen. Dat er nog wat vlies om/op zou zitten geeft bij tomaten niet. Het is ook niet erg als bij het drogen er wat keukenrol aan blijft zitten. Je kan de zaden in een bakje met grond overbrengen. Doe dat dan als volgt grond in een bakje doen dan licht aandrukken dan de zaden er op leggen en als laatste wat grond er over strooien. Je kan de zaden ook nog een dag of 2 a 3 laten kiemen in het water en dan in potjes planten.(tot ze zichtbare kiembladen hebben).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Inez,

 

Dat is mij ook overkomen met tomatenzaadjes uit een gewone supermarkt tomaat, terwijl het mee eerder wel goed gelukt is met de in Italie gewonnen tomatenzaden tijdens de vorige zomervakantie.

Ik heb de kiempjes gewoon voorzichtig in een kweekbakje met potgrond gelegd, iets afgedekt met zaaigrond en warm weggezet met een transparante kap.Het zijn nu mooie plantjes geworden.

Ik vond het zonde om ze weg te gooien en heb het maar gewoon geprobeerd met als resultaat flink veel plantjes i.p.v. het bedoelde gedroogde zaad.

Hoe het winnen van tomatenzaad wel moet hebben de anderen al beschreven, hoe ik ze heb behouden weet je nu.Of de planten mij inderdaad uiteindelijk tomaten gaan leveren zal de toekomst uitwijzen.

 

Succes met de kiempjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...