Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel ruimte heeft een plant nodig (ondergronds/bovengrond


Aanbevolen berichten

Zonder nu meteen al te dom te lijken maar hoeveel ruimte heeft een plant eigenlijk nodig zowel onder als bovengronds.

 

Lees ik Mel Bartalomew van SFG dan zegt hij 30 bij 30 en maar 15 diep. Lees ik het boek van Tanja Rausch over tuinieren in potten gaat zij weer de diepte in maar wordt de maat van de pot kleiner, anderen planten gewoon alles in kleine potten (12, 15, 18cm) en laten daarmee fantastische resultaten zien.

 

Ik denk zelf aan komkommer, gaat vrijwel niet de diepte in maar in de vollegrond waren zijn wortels denk ik 1 bij 1 meter geworden na een jaar. Doe ik dat in een pot van 18 bij 18cm heeft hij dan maar 30% van de ruimte die hij het liefste heeft??? Of gaat ook een komkommer dan gedwongen de diepte in? Uiteindelijk zal hij in de diepte of de breedte toch zijn vocht en voedingsstoffen uit de bodem moeten halen.

 

Mijn tomaten hebben na 1 maand wortels van bijna 12cm lang. De paprika's en pepers gaan ook de diepte in. Deze planten zullen dus meer hebben aan een wat diepere bak dan meer ruimte in de breedte. Al ben je met ziekten bij deze gewassen wel gebonden aan een minimale afstand tussen de planten.

 

Was ik vorige maand in duitsland en las daar een tuinboek werden er opeens ook liters aan de planten gehangen. Mimale hoeveelheid liters voor een tomaat was volgens het boek 8liter bij voorkeur 12 tot 20liter wat betekend dat voor een tomaat een normaal formaat emmer van 12 liter of groter nodig is. terugkomend op het boek over sfg is het ongeveer 13,5 liter maar met een verschil tussen 30 cm diep bij een emmer en 15 cm bij sfg.

 

Hoe moet ik hier nu mee omgaan. Is diepte werkelijk niet van belang zoals bij sfg of is dat weer per plant (en ondersoort) verschillend?

 

Omdat deze vraag is afgesplitst uit een ander topic even ter verduidelijking.

 

De vraagstelling is dus wat belangrijker is, diepte of oppervlak voor groeten in potten en op welke manier (bijmesting, vermiculite etc) kan grond zodanig worden aangepast zodat minder liters per plant nodig zijn?

De informatie die ik tot nu toe heb gevonden is nogal verwarrend en soms spreken de boeken elkaar gewoon tegen. Of wordt er vanuit gegaan dat ik elke week een zak kunstmest bij de plantjes gooi.

Nu wil ik best af en toe bijmesten maar op dit moment hangt van de schrijver af of ik in een bak van 85 liter met afmetingen 40 bij 80cm 2,4,6 of zelfs 8 tomatenplanten mag zetten. Wie schept hierover duidelijkheid

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, plantjes willen licht, water, voeding en lucht, dat kan ook in een minimale container (lastig linkje)

 

de beroeps doen het ook zo, maar voor mijzelf zou ik gokken op veel grond voor veel mineralen en watervoorraad en natuurlijke ontwikkeling van plant en smaak en geur

 

Voor mij geldt dus : hoe meer grond des te beter, in mijn kasje staan 10 planten in ongeveer 800 liter grond en maken de tomaten wortelstelsels van 1 m lang en 40 cm diep

 

Borsa kweekt in bakken en vlgns mij heeft hij uitstekende resultaten, een pb misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Zonder nu meteen al te dom te lijken maar hoeveel ruimte heeft een plant eigenlijk nodig zowel onder als bovengronds."

Je vraag is zeker niet dom. Het verschil zou kunnen zitten in het gebruik van kleine verschillen binnen de rassen. v.b. in de mm is parijse ronde/markt een goede wortel. in kleine iets hogere( 20 a 25 cm) potten krijg je ook andere wortel soorten aan het groeien allen vaak wel wat kleiner maar, zet je ze in een emmer gaat het al veel meer opbrengst geven.Zo gaat het ook niet lukken om winterpeen in de mm langer dan 7 a 8 cm te krijgen in de aangegeven 15 cm.( tenzij je de bak op de vollegrond plaatst zonder bodem of er 2 op elkaar zet). Bij tomaten is mijn ervaring een beetje het zelfde. In kleine potten goed te doen maar in een emmer( 10 tot 15 liter)krijg ik meer opbrengst. Vergelijk ik dit met de zelfde tomaat in de vollegrond ? Dan is de plant en oogst vele malen groter dan de kleinere pot en ook groter dan de opbrengst van de planten in de emmer's. Het gebruikte tomatenras was roma super vs( hoef je niet te dieven) verschil in smaak was er niet maar wel in afrijpen en de hoeveelheid oogstbare tomaten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...