Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onttrekken houtsnippers stikstof uit de grond?


mijnspeeltuin

Aanbevolen berichten

Wat ik mij afvraag is of de houtsnippers geen stikstof wegnemen van de planten. Ik heb in een topic over composteren gelezen dat je de compost niet te snel ( lees onverteerd) mag gebruiken ivm stikstof dat gebruikt wordt voor het verteringsproces. Kan iemand daar wat over vertellen?

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een mooie documentaire, bedankt voor de link.

Volgens mij doen permacultuur mensen dit ook een beetje toch?

Maar wat ik me afvraag is mijn tuinbuurman zegt dat hij vorig jaar mest met houtsnippers erin had en dat dat toen zijn land heeft verpest, zijn er dan bepaalde houstsnippers die je wel of niet op je tuin wilt? Of heeft mijn tuinbuurman ongelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verteren van houtachtig materiaal (dus ook stro) trekt inderdaad stikstof uit de grond. Houtsnippers hebben namelijk een hoog koolstof gehalte en een zeer laag stikstof gehalte (Koolstof/stikstof verhouding). Bacteriën en schimmels hebben de stikstof die planten gebruiken ook nodig om het hout te verteren.

 

Als je houtsnippers als mulch gebruikt (boven op de grond) en niet door de grond werkt valt dat allemaal wel mee. Het is bovendien afhankelijk van hoe fijn/grof het materiaal is. Grove stukken verteren langzaam en onttrekken geleidelijk een beperkte hoeveelheid stikstof uit de bodem. Bij fijner materiaal gaat dat wat sneller. Alleen uit de eerste centimeters van de bodem wordt dan wat stikstof ontrokken. Je hebt dus wel iets van kans dat jonge plantjes last krijgen van een tijdelijk stikstof te kort. Ik heb daar zelf nog geen negatieve ervaringen mee. De planten met een goed (dieper) wortelgestel hebben er als het goed is weinig tot geen last van.

 

Werk je de houtsnippers door de grond dan gaat de vertering sneller en is er vanwege de koolstof - stikstof verhouding meer stikstof uit de bodem nodig voor de afbraak. Bovendien zitten de houtsnippers nu onder de grond en onttrekken niet alleen meer stikstof uit de eerste cm's van de bodem.

 

Een tekort is overigens tijdelijk. Naarmate de houtsnippers verder verteren komt de stikstof weer vrij. Merk je dat de planten last krijgen van stikstof tekort geeft ze dan wat mest met een hoog stiksotf gehalte.

 


Topic gesplitst van: https://www.moestuinforum.nl/film-docu-back-to-eden-t5766.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat laatste, de stikstof van de erwten zit aan de wortels beginnend op 20-40 cm diepte, de snippers liggen bovenop neem ik aan

 

Verder heb ik het sommetje maar niet gemaakt voor de goede C-N verhoudingen voor vertering, maar je zou graag beginnen rond 25-1 als je start en eindigen met 10-1 voor je compost of je gewassen direct na de erwten (een volgend teeltjaar is er al weer vrij veel stikstof verdwenen)

 

Sommetje toch maar geprobeerd, lees dit niet...

 

Houtsnippers hebben een C-N van wel 500-1 erwtenknolletjes op zijn allerbest geschat 10-1 dus je hebt minimaal evenveel droge massa knolletjes nodig als snippers. En dus nog veel meer droge massa erwtenplanten...ongeveer 20 keer zoveel.

 

Vb grofweg dus 500 g snippers hebben 1 g stikstof, meng je die met 500 g knolletjes (met 50 g stikstof) dan eindig je met 1000 g met 51 g stikstof dus 20 - 1. Daarvoor was dus 10 kg droge erwtenplant nodig. Dus .... kg vers geplukte planten ...

 

lastig linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow

 

Leuk sommetje. Ik ben helaas geen mathwiz! 10kg erwtenplanten daar kom ik niet aan ^^

Ik heb zelf snippers bij de bessen die in emmers staan. Ik ga maar even opletten of die dan niet bijgevoerd moeten worden later in het seizoen. Tot nu toe hebben de snippers alleen maar goed werk verricht! (verwarmen van de aarde tijdens vriesperiode) En als het dan om iets meer bemesting vraagt dan heb ik het er wel voor over. (Maar het komt natuurlijk niet tussen de slaplantjes )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

inderdaad niet onderspitten , daar zit het probleem .

Vergeet ook niet dat door de mulch de grond niet of erg moeilijk uitdroogt bij langdurige droogte ..en ook het bodemleven eronder floreert ! enkel voordelen , geen nadelen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar kan je nou ook gewoon van die zakken houtsnippers gebruiken die ze bij het gemiddelde tuincentrum hebben? Of moet je eigenlijk de snippers hebben van de gemeente die snoeihout door de versnipperaar gooit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een mooie documentaire, bedankt voor de link.

Volgens mij doen permacultuur mensen dit ook een beetje toch?

Maar wat ik me afvraag is mijn tuinbuurman zegt dat hij vorig jaar mest met houtsnippers erin had en dat dat toen zijn land heeft verpest, zijn er dan bepaalde houstsnippers die je wel of niet op je tuin wilt? Of heeft mijn tuinbuurman ongelijk?

 

Misschien bedoelt je buurman : "houtkrullen" grof zaagsel, als je dit van tropisch hardhout is gemaakt is je hele land inderdaad verpest, planten kunnen daar niet tegen.

Dus nooit krullen/snippers of zelfs as van verbrand tropisch hardhout in je tuin verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker!

 

Mijn man werkt al jaren met hardhout, (onder andere bankirai,meranti) wij hergebruiken hier de resten, oa. voor een brug over de beek. Op het hardhout groeit helemaal NIETS terwijl op de balken van de brug (ander hout) in de loop van de jaren van alles groeit, zelfs oesterzwammen

 

Waar het zaagsel neergevallen/gegooid is groeit HELEMAAL niets meer. Alma Huiskens schrijft er ook over in haar boeken "van het land" en "met mest en vork" ik ben dus niet de enige die dit beweert/ervaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee oké. Helemaal goed hoor. Het is gewoon dat ik daar niet mee bekend was. Nu wel dus ! Thnx

 

( wellicht de remedie gevonden voor het gevecht tegen zevenblad of heermoes ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging even googelen hierover, ik dacht dat het algemeen bekend was omdat het bij mij bekend was en ik er 2x over las in Alma haar boeken, maar vreemd genoeg is er niet veel te vinden hierover.. nu weet ik nog steeds niet wat de reden is dat het zo slecht is, ik zal Alma eens een mailtje sturen, nu ben ik namelijk zelf ook erg benieuwd geworden..

 

het is een idee, als onkruidverdelger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn Mm mix zitten ook allerlei stukjes hout, van heel fijn tot grof, heb gewoon stukjes tak gezien. Nu staat mijn Klimcourgette in een pot te wachten tot ie naar buiten mag, straks nog ff een paar uur laten wennen aan de temperatuur, maar heeft ie zoals in een ander topic van mij staat last van magnesium gebrek. Kan dit idd door de houtsnippers komen? Ik wil nl ook niet teveel extra mest waar magnesium en stikstof in zit geven want dan verbrand ie misschien weer door teveel? Ik had het ook al ergens gelezen dat dit een oorzaak kan zijn.

 

Wat doe ik hier dan aan als het ding daardoor magnesiumgebrek heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

tropisch hardhout krullen en zaagsel

klopt waar dat ligt groeit niks meer!!

 

Donker gekleurd hout ook niet geschikt

 

neem wit/licht van kleur hout

 

om zaden in te laten kiemen!!

Zo kun je zaden voortrekken dat de zaden niet in de grond weg rotten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja sorry,

 

Ik zal voortaan iets uitgebreider uitleg geven

Maar ik bedoel dus:

 

Zaden laten kiemen in houtkrullen.Zodat het zaad niet in de te natte grond weg rot.

 

Het beste gebruik je hier licht van kleur hout voor b.v. beuken

Kunt ook spaanders nemen van hout dat gezaagd is met de ketting zaag

Houtkrullen moeten ook niet te lang zijn.

 

Ik gebruik het bij het voor trekken van peulen en bonen

 

Bakje van de chinees /perlator ,zaden op en tussen de krullen nat spuiten met plantenspuit en afdekken met deksel

 

Ze uitpoten als ze wortel hebben in de volle grond

 

zo ben ik volledig en begrijpbaar of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Tja. Ik zou het zelf niet zo gauw verzinnen voor zaden. Maar inderdaad dan wél ? , dan alleen voor bonen/ peulen. Ik zou niet zo snel iets anders weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...