Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

The Kelsai Ui


MoesBijenTuin

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

 

Ik heb een maand geleden Kelsai uien binnen gezaaid in potten, ze zien er nu zo uit:

dsc048995961366357959.JPG

In de bak daaronder staat prei (Olifant)

 

Nu dat ze na een maand nog maar 8 a 9 cm lang zijn, vraag ik mij af of het wel zo een grootte ui kan worden dit jaar

Heeft er iemand ervaring met "The Kelsai" ui?

 

Groetjes.

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uiensoort die jij hebt, ken ik niet.

 

Maar jouw resultaten tot hier toe lijken op die van mij. Ook ik heb wat uien (o.a. Elista's) voorgezaaid en verspeend. Het zijn nog steeds vrij kleine sprietjes, zoals ook bij jou.

 

Normaal zaai je uien ter plaatse en dun je ze eventueel uit. Het zijn langzame groeiers, zeker aan het begin. Niet altijd evenveel succes met goede kieming en opkomst. En waar dit goed gaat, kreeg ik hooguit middelmatige uitjes. Ik had ergens gelezen dat je, door voor te zaaien, dikkere uien kunt verwachten. De hoeveelheid loof die zich vormt voor half juni, bepaalt dat de ui de capaciteit heeft om dikker te worden in de zomer. Dus...als het zo is, dan ben je al op de goede weg!

 

Sowieso heb ik afgelopen week pas de eerste uien buiten kunnen zaaien.... En die staan nog niet boven.... (Bij wie is dit al beter??) Het blijft naturlijk de vraag of het "gedoe "met voorzaaien en verspenen uiteindelijk al de moeite loont...? Want een gedoe is het met die sprieteltjes, die toch erg teer zijn en weinig florisant groeien.

We zullen zien!! Ik ben wel benieuwd hoe het bij jou verder loopt! Hou ons hier ook maar op de hoogte!

 

Welke ervaringen hebben anderen met het voorzaaien van uien in februari - maart? Misschien heeft iemand nog goede tips of verbeteringen om hiermee goede resultaten te behalen?? Ik ben benieuwd!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De uiensoort die jij hebt, ken ik niet.
De Kelsai is die enorme ui van 7 kilo

Ik geloof haast niet dat het gaat lukken.

Zodra de vorst voorbij is plant ik ze uit, het is maar een experiment.

 

Verder heb ik nog een paar soorten gezaaid:

Dulce Lunga di Tropea (Zoete uien)

Bianca Musona (grote witte zoete uien)

Rossa Lunga di Firenze (Bosuien, langwerpig)

 

En Centurion (gele plantuitjes)

 

Groetjes.

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...