Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Houtsnippers als mulch in verhoogde bakken?


Aanbevolen berichten

Ik heb aan aantal verhoogde bakken maar ik merk dat ondanks de MM Mix (1 deel compost 1 deel vermiculite en 1 deel turf ) door de aanhoudende wind toch de grond flink uitdroogt. Nu zag ik een filmpje back to eden waarbij verteld werd dat puur door een flinke laag houtsnippers enorm veel problemen worden voorkomen. De grond zou minder uitdrogen maar ook een natuurlijke soort van compostering zou continue goede voedingsstoffen afgeven. Klonk ideaal maar zou het ook werken in mijn bakken? En vooral zouden mijn inimini wortel en bietenzaailingen er wel doorheen kunnen komen>

 

img105576691363537094.jpg

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst : je hebt houtsnippers en je hebt houtsnippers. De grove soort ( franse den bv ) is wel érg grof met grote stukken. Wel te gebruiken in een fruittuin bv, maar voor je bakken ongeschikt denk ik. Je hebt zakken houtsnippers met vrij fijn materiaal; zoek daarnaar denk ik

 

Dan. Een laag of laagje houtsnippers ( schors ook ) ontneemt stikstof aan de toplaag waar het hout op ligt, om daarmee langzaam te verteren, heel langzaam. Dat moet je dan wél compenseren met een extra gift koemestkorrel die ik meng door de laag snippers ( doe ik ), maar in bakken heb ik er geen ervaring mee.

 

Dan. Echt kleine zaailingen, daar lijkt me het eigenlijk gewoon ongeschikt voor. Wat je wellicht zou kunnen doen , is, een paar cm rondom de zaailingen die je poot, het daar vrij houden ? Lastig. Ik zou het niet doen. Dan. Een grotere krop sla bv, of worteltjes of spinazie bv ? Het lijkt me voor die planten niet zo geschikt. Daarnaast is echt schors nogal zuur dacht ik.

 

Ik zit wat in dubio, maar neig naar nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zag ik een filmpje back to eden waarbij verteld werd dat puur door een flinke laag houtsnippers enorm veel problemen worden voorkomen. De grond zou minder uitdrogen maar ook een natuurlijke soort van compostering zou continue goede voedingsstoffen afgeven. Klonk ideaal maar zou het ook werken in mijn bakken? En vooral zouden mijn inimini wortel en bietenzaailingen er wel doorheen kunnen komen>

 

Als ik "de literatuur" erop nasla (en het is op dit forum ook wel eens gezegd), dan blijft dat verwachte voordeel van compostering uit. Sterker nog, het zou een negatief effect hebben op het gehalte aan stikstof in de grond, omdat het composteringsproces dat in eerste instantie juist aan de grond onttrekt. Die houtsnippers lijken me een aardig idee voor aardappels, maar ik denk inderdaad dat de toplaag te zwaar wordt voor bietjes en zeker voor het tere wortelloof. Staan ze al boven, of heb je net pas gezaaid?

Wat ik me wel afvraag: is de laag onder de toplaag ook droog, of gaat het erom dat het zo snel opdroogt? Dat laatste is normaal gesproken niet erg, maar bij het ontkiemen is vocht wel nodig. Als je per se wilt mulchen vóór het ontkiemen, gebruik dan liever stro. Mijn tip is: met die schrale wind gewoon wat vaker gieten. Een andere optie is om tijdelijk wat vliesdoek over de grond te leggen, dat is licht, laat water en zonlicht door, en beschermt de ontkiemende zaadjes tegen de droogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx voor de imput heren, Ik had inderdaad inmiddels ( in de dierenwinkel) een wat kleinere snipper soort gevonden ( 1 a 2 cm) hele grote zak voor 10,-. Ik denk dat ik die ga gebruiken voor onder de aardbeien met wat extra aardbeien mest erdoorheen. En wellicht wat later ook onder de pompoenen. Alwaar er een paar zijn gesneuveld in de wind waardoor de anderen meer ruimte hebben. Ieder nadeel heeft z'n voordeel . Ik ga het maar niet op de bieten en wortel bakken doen. Ik heb daar pas gezaaid en het begint net op te komen maar ik heb de indruk dat de toplaag net even te snel uitdroogt zo in de kiemperiode. Vorig jaar had ik daardoor een slechte opkomst. Ik ga die vliesdoek tip gebruiken om af te dekken.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...