Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

ik ben voor het eerst begonnen om wortelen te zaaien.

ik heb nog nooit iets gezaaid.

ze staan nu in zo een serretje van 90 cm hoog, dit is helemaal dicht met

pvc(plastiek).

kunnen de wortels hier goed in groeien?

(ik heb trouwens het soort amsterdam )

hoe kan ik mijn wortels optimaal laten ontwikkelen?

hebben jullie nog tips?

Groetjes Vera

Geplaatst:

hallo,

wat vinden jullie hiervan?

ik heb het net gekocht en was van plan wortels erin te zaaien.

zoals je al ziet staan ze er al in.

is dit een goed tentje om wortels te laten groeien?

Foto-QXEOMX3A.jpg

Groetjes Vera

Geplaatst:

Ik ben bang dat er geen wortels in kunnen groeien. Je zou ze er in op kunnen kweken, om ze daarna in een flinke bak of in de vollegrond uit te planten (met turfpotje en af). Wortelen hebben een aardig diepe bak met grond nodig om lekker lang te worden.

Dit kasje op de foto is een mooi opkweekkasje, maar niet om er uit te gaan oogsten.

Geplaatst: (aangepast)

Wortelen laten zich niet goed uitplanten, beter is het om direct in de grond te planten (zonder kasje kan dit zeer binnenkort).

Edit: als je ze met turfpotje uitplant gaat het goed komen! . Je wortels staan daar voorlopig prima, ze worden zo beschermt tegen de kou. Probeer wel af en toe te luchten als je denkt dat de temperatuur te hoog oploopt. Het serretje heb je straks als de buitentemperaturen wat hoger zijn (omstreeks mei) niet meer nodig voor de wortelen.

Om een mooi formaat wortels te krijgen raad ik je aan ze straks een beetje uit te dunnen zodat ze de ruimte hebben om te groeien (in de volle grond is dat 4 a 5 cm tussen de plantjes).

In dat kasje kan je heel veel leuke dingen in zaaien / opkweken zoals bijvoorbeeld sla

aangepast door Gast
Geplaatst:

ja, het is ook om in op te kweken, bij ons zeggen ze dat de grond heel slecht is dus in volle grond durf ik niet te doen.

ik ga ze na een tijd met turf potje en al in een grote bak met potgrond verder laten groeien.

Geplaatst:
Aha ok! Dan is het geen probleem

Misschien dat je het luchten even in de gaten moet houden, mocht de zon er lang en veel op staan.

ok ik zal m s gaan openzetten

Geplaatst: (aangepast)

Uitdunnen is het verwijderen van plantjes die te dicht op elkaar staan, in het geval van wortels gewoon afknippen of er uit trekken. Doe je dit niet blijven de wortels klein

aangepast door Gast
Geplaatst:
vervuilde grond?? Kan je daar niet iets tegen doen?? Of gewoon zaaien in verhoogde bakken

ja ik snap het ook niet, maar hier zit een zink fabriek in de buurt en blijkbaar is er grond vervuild. maar in grote bakken kan het ook toch?

Geplaatst:
ja, ik zet ze ook met turfpotje en al in een grote bak met potgrond want blijkbaar is de grond hier vervuild zeggen ze..

Sorry meid!! Daar neem je toch geen risico mee?? Die vervuiling gaat net zo makkelijk je groente in als knipperen met je ogen...

Als ik jou was... eerst even checken wat er nou al of niet met je grond aan de hand is. Kan ook best een oud verhaal zijn, en dat de grond al tien jaar gesaneerd (schoongemaakt) is... Navragen bij buren, buurtbeheer of gemeente...

Geplaatst:

Welkom Vera,

Dat is niet zo mooi zeg, regio overpelt is dat of niet (heb even gegoogled)? Las wel dat ze flink aan het saneren waren en al 80% van de omgeving schoon hadden, maar in potten kweken is wel verstandig, kijk eens in de rubrieken van de makkelijke moestuin op dit forum, daar kun je denk ik wel veel inspiratie op doen.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Radijs is snel, rucola ook wel. Wortel duurt lang!

Maar het ligt helemaal aan temperatuur, vochtigheid, en soms de maan

mijn radijsjes staan nu in die tent(zie vooraan topic) in volle zon.

hoelang duurt t dan? ongeveer in dagen?

Geplaatst:
Poeh... ze zijn erg geschikt om ze in van die kiemtorentjes tot kiemgroenten te laten groeien, dan duurt het een aantal dagen. 5 ofzo, tot je ze kunt eten (als sprietjes). Dus onder glas verwacht ik wel hetzelfde.

oke dank je, qua wortels had ik net op internet gekeken en daar zeggen ze dat het wel toto 2 weken kan duren

dat is echt redelijk lang.

weet je nog een zaad dat je nu al kunt planten in dat tentje?

ik zou graag nog iets nieuws bijplanten

Geplaatst:
Er zijn heel veel sla soorten die nu al kunnen. En erwten, tuinbonen, ehm... aardig wat hoor

ik had in de winkel ook bonen gezien maar hoe werkt dat dan?

ze zeggen altijd dat die aan een stokje moeten.

kun je die dan ook in mijn tentje planten en daarna in grotere oppervlak?

ja, sorry ik ken er echt zowat niks van

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...