ferdinand Geplaatst: 26 april 2013 Share Geplaatst: 26 april 2013 Ik heb sinds kort een klein tuinkasje. 1,75 x 1,75m.Hij staat het grootste gedeelte van de dag in de zon op de volle grond.Ik wil er tomaten, aubergines, paprika's, kiwano's en een meloen in verbouwen. Ik heb nog geen ervaring met kweken in een kas. Vandaar wat vragen:Hoeveel water moet je geven?Wanneer moeten de ramen open?Wanneer moet je de planten gaan beschermen tegen zonnestraling? En wat zijn hier handige/goedkope methodes voor? Ik heb wel eens een soort blauwgekleurd plastic bij mensen gezien, of kalk op de ramen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 26 april 2013 Share Geplaatst: 26 april 2013 Allereerst natuurlijk harstikke leuk als je een kasje hebt, dat geeft echt meer armslag voor het ( voor-) kweken van dingen. Leuk dus ! Het 1e echte nadeel van een kleine kas, is het kleine binnenvolume, wat gigasnel opwarmt bij zon, ook weer snel afkoelt. Dus sterke schommelingen; grote extremen. Dat probeer je af te vlakken. Bv door een raamopener op oliedruk; automatische raamopener, instelbaar op wanneer die open moet gaan. Luchten is echt heel belangrijk, ook voor te veel vocht. Bij echt mooi weer zo mogelijk deur van de kas open zetten. Zon afschermen. Meestal in de maand april, kun je gaan schermen. Ik gebruik 'Temperzon' , dat smeer je op de buitenkant van de kas, naar behoefte. : 10,- voor een bus. Zat voor jouw kasje ( 2 jaar ) . Maar je kan ook met doeken schermen. Kijk zelf wat je handig vindt. Voordeel van dat temperzon-spul, is dat het doorzichtig wordt bij regendag, en weer tempert bij zonnige dag. Water geven is geen vak apart denk ik , maar gaat naar behoefte van de planten en de soortjes die je kweekt, ook de wijze waarop. Tomaten willen geen water op het blad of aan de voet.Daar zijn aparte topics voor. Zie daar. Succes ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.