Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pluggen paddestoelen

Victorus

Aanbevolen berichten

Ik zie dat Vreeken paddestoelsetjes verkoopt in pluggen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Moet je die pluggen op een stuk dood hout aanbrengen?

Ook staat er dat de gekochte set maar beperkt houdbaar is. Betekent dit dat je gelijk alles moet planten (of pluggen)? Maar dan heb je denk ik ook tegelijkertijd een grote oogst, mogelijk teveel om in een keer of een paar keren te eten.

Komen de paddestoelen na enige tijd weer terug?

U ziet, ik ben totaal onwetend. Wie kan beschrijven hoe het in z'n werk gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

@Victorus, even antwoord op je vragen :

Ik zie dat Vreeken paddestoelsetjes verkoopt in pluggen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Moet je die pluggen op een stuk dood hout aanbrengen?

Dat zijn houtpluggen die je iid met een boor en hamer in takken of stammen verwerkt maar zeker niet dood. lees ook even het volgende draadje door : kweek-technieken-t8367.html.

ok staat er dat de gekochte set maar beperkt houdbaar is. Betekent dit dat je gelijk alles moet planten (of pluggen)? Maar dan heb je denk ik ook tegelijkertijd een grote oogst, mogelijk teveel om in een keer of een paar keren te eten.
Je kan de plugen enkele weken tot 3 maanden in de koelkast bewaren. Als je erg veel paddenstoelen heb kan je ze schoon gemaakt in plakjes in de vriezer nog 3 maanden goed houden. Let wel als je ze gaat gebruiken niet eerst ontdooien maar verwerken als vers. Ook kan je je paddenstoelen drogen en luchtdicht verpakt tot wel een jaar en langer houdbaar. Om ze weer tegebruiken even 20 tot 30 min. wellen in lauwwater(dit welwater kan je weer gebruiken voor soep of saus(zit vol met smaak) Dus te veel paddenstoelen nee dat zal niet snel gebeuren.
Komen de paddestoelen na enige tijd weer terug?
Op stammen gaat e.e.a. afhankelijk van de houtsoort gemiddeld 3 tot 5 jaar mee. Er komen normaal van b.v. shitake 2 tot 3 vluchten(oogsten) per jaar. Het kan ook zijn dat je een jaar niets krijgt. Laat de stammen nooit uitdroogen dan gaat je paddenstoel dood.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later ...

Ik heb afgelopen maart 2013 Enokitake en Shiitake pluggen gekocht en enige tijd in de koelkast bewaard, daarna geënt (lees: gaten boren en meppen met hamer) op beuken en wilgenhout en de eerste Enoki's steken momenteel de kop op. De stammen staan verticaal in het grasveld vd achtertuin, met de voeten goed in de grond en het gaat prima zo te zien, de eerste oogst zit eraan te komen

De stammen (5 stuks a 25cm dikte en 1,5m lang) heb ik maart uit openbaar groen gehaald waar zojuist bomen gekort werden.

In de zomer heb ik ze flink bespoeid zoals ook het gras besproeid moest worden ivm de hitte, en aan de voet flink nat gezet *dat vond het gras dan weer niet zo leuk.

Een geslaagde missie dus, hulde voor pluggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...