Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verspenen, hoe doe je dat


RickT

Aanbevolen berichten

Om je idee tegeven een tomaat kan wel 1.50 tot 2 meter hoog worden en een halve meter breed ligt natuurlijk aan het ras

maar tomaten zijn best grote planten.

Ik zou nu maar zo laten maar 1 plantje per pot is handigst.

Ik heb de tomaatras Matina, staat helaas op t zakje niet bij hoe hoog die worden

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou denken,zoals al door Juna (dacht ik?) ergens vermeld werd voor wortels, maar kan denk ook goed met tomaat..

koop zo'n zwarte emmer bij de action, goedkoper dan 1 euro per stuk, 12 liter emmers zijn dat.

Boor wat gaatjes in de onderkant,

 

En dan heb je denk een mooie grote pot die groot genoeg is voor een tomaten plant??

 

 

Ik ben tenminste wel van plan daar mijn snoeptomaatjes in te doen, en als het goed is kunnen die snel 4meter hoog worden dacht ik gelezen te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rick, en als het even kan straks ook nog in een grotere pot. Ik doe het met tomaten als volgt:

  • 1. Zaaibakje (
deze) vullen met grond en daar de zaadjes op redelijke afstand in zaaien op een warme plek
2. Als de plantjes boven staan zet ik het bakje op een lichte plek
3. Als de plantjes een of twee echte blaadjes hebben (die groter zijn als de kiemblaadjes) ga ik ze per zaailing verspenen naar p-9 potjes (deze)
4. Daar blijven ze in staan totdat ze goed geworteld zijn, dan plant ik ze nog 1 maal over naar een grotere potmaat (die jij nu hebt gebruikt)
5. Vervolgens plant ik ze uit in de volle grond of in 10 liter potten (voor elke plant 1).

 

@Helly: minimaal een 10 Liter pot, die uiteindelijke hoogte zal wel meevallen, zeker als ze buiten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx Dennis en Jorg. Ik was al van plan van die emmers te gaan halen bij de Action (ook nog een gieter nodig). Dan kunnen de tomaten planten daar mooi in staan na t boren van wat gaatjes in de bodem. Doe ik er gelijk 2 voor de tomaten, kan ik misschien ook nog ketchup maken voor de winter

Dennis, 4 meter Dan kan die gewoon de boom in

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat het tweede bladpaar is verschenen kun je de zaailingen verspenen, gebruik dan licht opgewarmde luchtige goed vochtige potgrond. De wortelkuit mag zeker niet uitdrogen, Basilicum is erg gevoelig voor droogte, ze gaat dan heel snel slap hangen. Niet kletsnat natuurlijk maar de potgrond wel goed vochtig houden.

 

http://ruudendiana.webs.com/basilicum.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het bij rucola niet zo dat elk zaadje staat voor 1 blaadje? Anders heb ik al gezaaid voor het hele seizoen

En hoe zit dat met raapsteeltjes, komt daar ook een heel plantje met meerdere blaadjes uit 1 zaadje, of 1 blaadje uit 1 zaadje? Sorry dat deze leek het niet weet

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lachen jullie maar Wij zijn stadse kinderen....

Geloof me, ik kom soms tot de ontdekking dat ik de "simpelste" zaken niet weet.

Wat is nu een bieslookplantje? Is dat 1 spriet? Zo ook basilicum.

Van worteltjes weet ik dat er geen bos uit een zaadje groeit. Dat dan weer wel.

En van info op zakjes en uit boeken wordt je in het begin ook niet veel wijzer.

Die slaan de beginnersinfo gewoon over.

Info voor dummies moet je echt zoeken.

 

Ik vind het heerlijk dat ik al die dingen moet ontdekken!

Het is fijn om op je 44-ste nog van die basic zaken te leren.

Dat houd me jong.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat houd je jong, jij kan alles wel zéér positief bekijken zeg

 

Bieslook zat ik eerst ook aan te twijfelen.. tot dat ik is bij m; n plantjes ging kijken,

een 3 jaar oude bieslook (3jaar ja ) die heeft nu al sommige stengels van 40cm hoog, en sommige sprietjes zijn opgeplitst in 3 sprietjes, dus 3 sprietjes per zaadje maximaal denk.. net zoals bij peterselie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, sla en dat soort dingen wacht ik niet mee tot de echte blaadjes maar met dingen als tomaat, peper enzv daar heb je veel betere resultaten mee waneer je wacht tot echte blaadjes er zijn.

 

Mijn sla plantjes hebben nu soms stengeltjes van zo'n 2 á 3cm , en dan blaadjes denk van 0,5cm lang.. Begin daar al een beetje de sla in te herkennen. Moet je die al verspenen, of moet ik nog echt wachten???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn sla al verspeend... ook al hadden ze nog maar twee blaadjes. Ze stonden koel (op zolder), maar toch al veel, en veel te sprieterig... en het ziet ernaar uit dat het prima gaat... ze groeien zelfs weer door... omhoog...

 

Volgens mij kan je bij sla niet veel verpesten... alleen straks wat bijvoer geven voor de bladontwikkeling.... maar dat kan nog wel even wachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Bam! Inactief topicje ga ik weer is even ophogen

 

Ik herinnerde dat de (tomaten)zaailingen het beste bij hun eerste echte blaadje verspeent kunnen worden,

Mijn echte eerste blaadje is nu een halve cm groot.. Kan ik dan al verspenen??

 

Heb ze al 1x verspeent, had de aarde maar t/m de helft gedaan toen ik ze zaaide. Doe dat denk ook bij de komende verspeen beurt, is de verspeen beurt daarna weer wat simpeler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, dat werkte toen ook wel en die staan er nog altijd perfect bij, maar wil het daarom nu via deze manier doen; is kijken of er veel verschil is in de plant in een later stadium!

 

Maar sommige plantjes vallen nog net niet om ver.. (ookal zijn ze maar 4cm ofzo, niet bijzonder groot en langwerpig)

wanneer kan ik het , het beste doen? bij 2 cm blaadjes ofzo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...