Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verspenen, hoe doe je dat


RickT

Aanbevolen berichten

Jasmin wees mij er op dat ik mijn jonge zaailingen [vleestomaat] moet verspenen, maar hoe doe je dat eigenlijk dat verspenen.

 

Groenten verspenen of verplanten

 

In het voorjaar worden steeds heel wat groenten en kruiden gezaaid om ons in de zomer van vruchten te voorzien.

De zaailingen worden veelal gezaaid in een luchtige zaai en stekgrond waarna ze verspeend moeten worden om een goede en voorspoedige groei te garanderen.

 

Bij het verspenen zijn enkele aandachtspunten belangrijk om de jonge en tengere planten niet te beschadigen.

Sommige groentes hebben geen probleem bij het verspenen,…anderen voelen er zich helemaal niet goed bij en kunnen zelfs afsterven.

 

Wat is verspenen?

 

Verspenen is het verplanten van jonge zaailingen die net hun eerste echte blaadjes krijgen.

Dit proces is belangrijk om de uitputting van voedingsstoffen te vermijden.

Wanneer er niet verspeend wordt, zullen de jonge plantjes gaan reageren en dit uiten met zieke bladeren of zelfs onderlinge sterfte door voedseltekorten.

 

Wat heb je nodig?

 

Een voorname gedachte bij het verspenen van groenten is beslist het kiezen van een luchtige, licht bemeste potgrond om een verdere groei te bevorderen.

Verder is een goede potdiameter belangrijk waarbij het kiezen van de potstructuur belangrijk blijft.

Kiest u voor een verteerbare pot in de vorm van turf of kokosvezel?, of toch maar een plastic potje waar het bewaren en hergebruik mogelijk wordt?

De potgrond moet voldoende bemest zijn, al is het opletten voor verbranding,…de jonge wortels zijn hier gevoelig aan.

 

groenten verspenen

 

Hoe ga je van start?

 

Bij het verspenen van groenten en andere planten is het belangrijk om de jonge wortels niet te beschadigen.

Maak dan ook gebruik van een verspeenschopje of lepeltje om verdere problemen te voorkomen.

Haal de zaailingen uit met dezelfde beweging en plant onmiddellijk.

Laat de wortels niet uitdrogen en bevochtig even wanneer nodig blijkt.

 

Groenten die eenvoudig te verspenen zijn

 

-Tomaat

-Peper

-Paprika

-Koolsoorten

-Sla

 

Groenten die niet graag verspeend worden

 

-Pompoen

-Courgette of zucchini

-Kalebas

-Boon: de meest gekende boontjes worden onmiddellijk in volle grond gezaaid, maar van verspenen houden ze niet.

-Wortel: wortelen worden niet verspeend

 

http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/125

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rick,

 

Ik was er ook net mee bezig deze info vond ik!!

 

 

Na enkele weken zullen de zaailingen de eerste echte

blaadjes gaan ontwikkelen en kan er dus over gegaan worden tot het

verspenen.

Het is belangrijk dat de eerste blaadjes ontwikkeld zijn omdat de

wortelvorming op dat punt al uitgebreid is door de

bladgroenverrichting.

Wanneer je breed genoeg uit elkaar gezaaid hebt kan je het verspenen

wat uitstellen tot de plantjes groter zijn.

Voor het verspenen kunt u diverse middeltjes gebruiken, maar bij

voorkeur een stokje waar u de zaailingen mooi met de wortel kunt

uithalen.

Het is wel van groot belang dat de wortels niet te veel worden beschadigd.

Dit zou de groei van de plantjes niet ten goede komen en bovendien tot

sterfte leiden.

Je plant in potjes met min. 9 cm. diameter zodat er voldoende ruimte is.

Bij het verspenen kan je planten tot de eerste blaadjes zodat je start

met kortgedrongen en stevige planten.

Dieper planten kan perfect omdat elk deeltje op de stam wortels gaat vormen.

Na het verspenen moet er water gegeven worden.waterkefir

Geef water met mate, beter 1 keer een grote gietbeurt dan elke dag

kleine beurten.

Je kan de potjes op een schaal plaatsen zodat je onderaan water kunt

geven en de wortels gaan 'zoeken'.

Licht is en blijft bijzonder belangrijk bij de opkweek van de tomaat.

Zorg ervoor dat de plantjes bovenaan licht ontvangen,…in een kas of

serre is dit perfect haalbaar.

Hou rekening met een opkweekperiode van 8 à 10 weken tot volgroeid plantgoed.

 

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb vandaag de vleestomaten verspeend in grote potten, maar ze zien er nu maar zielig uit. Veel plantjes laten nu hun kopjes nu hangen.

 

Oh jee ik wil dat morgen doen......nu durf ik niet meer !!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Rick heb je gewacht met verspenen tot de plantjes normale blaadjes hadden gekregen ?

Veel mensen doen dat te vroeg waneer ze enkel de eerste twee kiemblaadjes hebben dit gaat vaak fout.

 

De kwetsbare verspeen plantjes of elk plantje kun je zaaien in een ondiep laagje potgrond in de pot, waneer het plantje dan ontkiemd is en paar dagen oud hoef je enkel het potje bij te vullen met potgrond tot net onder de 2 kiemblaadjes, kans op wortelschade is er niet omdat je daar dan niet aanzit.

Pompoen en dergelijke zaai/verspeen ik altijd op deze manier.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me niet verstandig Dennis, vooral de sate prikker niet om daar vervolgens rondjes mee te draaien.

Een thee-lepel of je vingers zijn dan nog een beter alternatief...

 

En het is belangrijk om pas te verspenen als de echte blaadjes verschijnen (dat staat vast hierboven al en zo te lezen was hans me ook al weer voor )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd. geprobeerd om een heeel klein kluitje aan het plantje te laten zitten. En ik heb de plantjes zo diep mogelijk begraven. [net onder de blaadjes. Ik heb er 3 per pot [30 cm hoog] ingezet. Als er dan 1 of 2 dood gaan heb ik er in ieder geval nog 1 In het uiterste geval koop ik wel tomatenplantjes bij het tuincentrum, maar zo ver is het nog niet.

 

Ik herken het probleem wel van vroeger. Ooit in een grijs verleden heb ik een kleine moestuin gehad, en dit soort dingen stimuleerde mij toen niet om door te gaan. Ik ga het nu niet zo snel opgegeven hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Rick heb je gewacht met verspenen tot de plantjes normale blaadjes hadden gekregen ?

Veel mensen doen dat te vroeg waneer ze enkel de eerste twee kiemblaadjes hebben dit gaat vaak fout.

 

De kwetsbare verspeen plantjes of elk plantje kun je zaaien in een ondiep laagje potgrond in de pot, waneer het plantje dan ontkiemd is en paar dagen oud hoef je enkel het potje bij te vullen met potgrond tot net onder de 2 kiemblaadjes, kans op wortelschade is er niet omdat je daar dan niet aanzit.

Pompoen en dergelijke zaai/verspeen ik altijd op deze manier.

 

 

Weer zo'n handige tip .......nooit aan gedacht!!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, sla en dat soort dingen wacht ik niet mee tot de echte blaadjes maar met dingen als tomaat, peper enzv daar heb je veel betere resultaten mee waneer je wacht tot echte blaadjes er zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb vandaag de vleestomaten verspeend in grote potten, maar ze zien er nu maar zielig uit. Veel plantjes laten nu hun kopjes nu hangen.

 

Oh jee ik wil dat morgen doen......nu durf ik niet meer !!

 

Het is allemaal toch nog goed gekomen. Vanmorgen stond het er zo bij

 

100_1508.jpg

 

Ik doe 3 vleestomaten per pot. [Dat moet wel kunnen toch?]

 

100_1507.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met hans, nog iets te vroeg om te verspenen maar zo te zien is het goed gekomen.

 

3 vleestomaten per pot is te veel en niet handig als je ze straks moet verpotten. De wortels zijn dan in elkaar gegroeid.

Het is beter om elke plantje naar een apart potje (p-9 potje) te verspenen (straks, als ze een aantal echte bladeren hebben) . Als je ze de tomaten in pot wilt kweken heb je ongeveer een 10L pot nodig per plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je idee tegeven een tomaat kan wel 1.50 tot 2 meter hoog worden en een halve meter breed ligt natuurlijk aan het ras

maar tomaten zijn best grote planten.

Ik zou nu maar zo laten maar 1 plantje per pot is handigst.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...