Geplaatst: 3 mei 201312 j Wij hebben hier dus een bij, het betreft een hele grote zeg 3 cm, hij is zwart en heeft vleugels met een blauwe gloed, hij bromt heel hard. Hij wil dus graag nestelen in ons stookhout voor de winter, hij maakt daar grote gaten in met zaagselafval eronder, voor zijn nest. Weet iemand welke bij dit is? We laten hem zijn gang gaan, elke bij is goud waard natuurlijk, maar we hebben ook poezen die wel graag een insectje happen, kan dit kwaad? steken ze? ik weet wel dat ze totaal niet agressief zijn , ik kan zo langs ze lopen zonder dat ze reageren.. Ik ben zelf allergisch voor bijen, niet handig, ik weet het, ik heb tot nog toe niets over ze kunnen vinden maar ik heb ook heel slecht internet hier dus het loopt niet zo soepel. anyone? any idea? graag!
Geplaatst: 4 mei 201312 j Blauwzwarte houtbij (Xylocopa violacea)?http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=888
Geplaatst: 4 mei 201312 j Nooit gezien in het echt. Mooi diertje en waarschijnlijk ongevaarlijke en nuttige soort!? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 4 mei 201312 j Auteur Ik denk dat ze zeker nuttig zijn, vandaag zaten hun poten helemaal vol stuifmeel, van die dikke gele klodders en de enige bloemen in mijn tuin zijn mijn fruitbomen, dus ze zijn lekker bezig met bevruchten Ik lees net dat ze inderdaad niet agressief zijn en dat alleen de vrouwtjes een angel hebben die ze slechts in geval van nood gebruiken. Ze kunnen schade aanrichten door in het hout van je huis te nestelen, ze maken flinke gaten namelijk, maar dat is ij ons niet het geval, ze zitten in het stookhout. Leuk leuk, een nestje blauwzwarte houtbijen!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.