Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voeding geven bij het uitplanten van planten


-sanne

Aanbevolen berichten

Ik ga morgen de tomaten en pepers in de kas zetten en spruiten uitplanten.

Moet ik ze iets geven tijdens het planten? Compost in het plantgat?

Ik ga zometeen compost en tomatenvoeding halen in de winkel.

In voorgaande jaren gebruikte ik wel eens blauwe korrel maar dat wil ik niet meer.

En moet ik eigenlijk de kolen nog kalk geven?

Dat ben ik in het vroege voorjaar vergeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanne,

 

Het antwoord op die vragen is vooral afhankelijk van wat er al in de grond zit. Bovendien maakt je grondsoort ook nog wel uit. Zandgrond bevat van nature minder voedsel dan kleigrond en kan voeding ook minder opslaan. Ik neem aan dat je in de koude kas gaat planten?! Als het voor buiten is....wacht dan nog ca. 3 weken met uitplanten en maak nu je grond gereed met compost en mest.... (zie hierna)

 

Als je grond nog geheel on-bemest is, dan zou je in het gebied waar je de tomaten en pepers plant wat gedroogde koemestkorrels kunnen inharken en in het plantgat van elke plant een handje ervan mengen. De compost ook licht inharken of als je geplant hebt een laagje van enkele centimeters over de grond verspreiden (= mulchen). Als je tomatenmest korrels zijn, die dan deels snel en deels langzaam werken, dan de dosis in een straal van een 30 a 40 cm rond elke plant door de grond inharken. Als het vleoibare is, even wachten tot de planten groeien en dan om de paar weken wat met het gietwater geven (zie handleiding)

 

Als je grond al voeding bevat, dan zou je met het bovenstaande te veel mest gaan geven! Dan zou ik geen koemestkorrels meer geven en het laten bij de compost en tomatenmest die je hebt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi weknow,

Bedankt voor je reactie.

Ik ga ze idd uitplanten in de koude kas. We hebben zandgrond in onze tuin. In de kas hebben we in het voorjaar paprikagrond gebruikt, geen koemest.

Dus dan kan ik het ook misschien beter bij compost en tomatenvoeding houden denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat paprikagrond is...? Ken het niet en kan er ook niks over vinden op internet.

Als het speciale potgrond is voor paprika's, dan zit er waarschijnlijk al volop voeding in. Misschien staat er dan iets op de zak over gebruik en voeding? Dan zou ik niet ook nog tomatenmest extra gaan geven de eerste 6 weken of zo... Wordt dan wat veel van het goede.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd grond van een peper"boer" foutje niet van paprika's maar zal vast hetzelfde zijn.

De grond is van het einde van net seizoen dus het lijkt me dat de pepers heel veel voeding opgemaakt hebben.

We hebben het met een aanhanger opgehaald dus helaas niet in 'n verpakking.

Ik kijk gewoon maar ff hoe ze het doen en doen e het wat minder dat geef ik e extra tomatenmest. Het is trouwens vloeibaar.

Kan wat compost erbij geen kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost kan geen kwaad. Compost óf inharken in de bovenste laag , óf gewoon na planten op de grond leggen. De planten niet in de compost zetten , of onderin het plantgat.

 

1e 3 - 4 weken niet mesten , daarna de vloeibare mest gaan toepassen zoals beschreven op de flacon ( in het gietwater )

 

Probeer vooral je planten niet te veel te verwennen. Nergens goed voor, en maakt ze eerder vatbaar voor van alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...