Terra nullius Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Ik heb momenteel heel wat last van kleine gele en groene rupsjes op mijn appelbomen. Ze eten alle bladeren op en laten zwarte stipjes achter. Wat kan ik hier tegen doen behalve er zoveel mogelijk doodknijpen? Ik wil ook niet met insecticides sproeien. En op de vogels moet ik al helemaal niet rekenen. Die zijn niet geïnteresseerd. Iemand tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Lastig. Zoveel mogelijk dood knijpen is denk ik een van de enigste manieren.. Ik heb hier 2 jaar lang heel veel rupsen gehad. Dingen geprobeerd als bieslook aan planten (las ik ergens als tip): hielp niks, voor zo ver ik het kon zien. Wat me sowieso een belangrijk iets lijkt: let op dat ze zich niet verder voort planten. Ik weet hier nog wel dat er soms een dubbel gevouwen blad was waar er dan tientallen inzaten.. Bijna om vies van te worden. En als je wel wilt bestrijden; Pyrethrum werkt goed moet ik zeggen. En is biologisch! Wel alleen alsnog proberen te spuiten op het blad lijkt mij. Ookal zeggen ze dat er slechts een veiligheidstermijn is van 2 dagen.Zelf een atreksel maken of een aftreksel kopen, beide even biologisch uiteindelijk lijkt mij. Pyrethrum is chrysant-achtige plant. Er wordt (biologisch dus) een aftreksel van gemaakt dat zeer effectief werkt tegen bijvoorbeeld luizen maar ook rupsen, etc. Het is te koop onder de naam Spruzit bij Ecostyle maar ook Bayer verkoopt het en ongetwijfeld nog wel meer merken. We hebben het al een paar jaar niet meer gebruikt omdat het vernevelen met het mengsel van olie, zeep en water hier ook voldoende werkt. Maar bij een echte flinke plaag waarbij de zelfgemaakte middelen niet meer werken is dit altijd een afdoende middel geweest hier. Voor meer informatie kun je gewoon even googelen op de naam Pyrethrum. http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/milieuvriendelijke-bestrijdingsmiddelen/ Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Die zwarte stipjes zijn waarschijnlijk de uitwerpselen of rupsenkeuteltjes. Vaak zie je ze eerder dan de rupsen. Ze helpen ook met het zoeken van de bladeren waarop rupsen actief zijn. Er bestaat een biologisch middel om te spuiten tegen rupsen. Zie dit draadje over wat en evt. voordelen en nadelen. https://www.moestuinforum.nl/kruisbessenbladwesp-t8108.html?hilit=kruisbes Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meegosh Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Hier vorig jaar ook enorm veel rupsen gehad.. Duurde even voor we doorhadden wat precies de eitjes waren, maar toen we die gingen bestrijden/weghalen waren er minder rupsen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terra nullius Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 Kun je de eitjes zien? Ik dacht dat ze die onder de schors verstoppen? En wanneer is die periode? Kan ik gelijk ook anticiperen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Ligt aan het soort rupsen. Bij een aantal soorten zitten de eitjes in groepjes op of onder de bladeren of de stam van de waardplanten. Als je die herkent kun je ze er af wrijven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Rupsen van de kleine wintervlinder? Voorkomen door in oktober voor de eerste nachtvorst lijmband om de stam van de boom te doen.De wintervlinder ontpopt zich tijdens de eerste nachtvorsten in oktober. Het vrouwtje kan niet vliegen. Door de lijmband kan deze dus niet de boom inklimmen om daar eitjes te leggen. Het is wel zo dat mannetjesvlinders de vrouwtjes wel eens willen optillen en in de boom zetten maar dat is minimaal. De wintervlinder komt vooral in eikenbomen, wilgenbomen voor maar ook appelbomen.Zie ook: http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Kleine_Wintervlinder/Kleine_wintervlinder.php Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts