dennislp Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 We hebben momenteel erg veel kroos in de vijver.. Heeft iemand een goede manier om het te verwijderen of de leefomstandigheden minder ideaal voor ze te maken? Alles er uitscheppen lees ik via google, maar dat wordt erg veel werk met alle planten er in. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted May 9, 2013 Share Posted May 9, 2013 Je vijver bevat veel te veel voeding. Teveel plantenresten en blad. Je kunt het verminderen of zelfs voorkomen door vooral te voorkomen dat blad de kans krijgt in je vijver weg te rotten. Heel alert zijn dus in de periode dat je niet zoveel buiten bent waarschijnlijk, in de herfst. En als je zoveel planten hebt in je vijver dan is dat gunstig. In die zin dat die weer voeding uit je vijver trekken. Maar dan moeten de plantenresten in het najaar niet weer terug je vijver in komen. Oogsten dus en afvoeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 hoelang ligt je vijver al zonder dat je ooit de bodem heb schoongemaakt ......als er veel dood materiaal op je bodem ligt .kun je last krijgen van moerasgas .... dit kun je controleren door voorzichtig met een bezemsteel zachtjes in de bodem te porre .bij gas komen er allemaal grote of kleine luchtbelletjes omhoog .. als je nog nooit iets aan je vijver gedaan heb en hij is al een paar jaar oud zou ik eens grote schoonmaak houden ben je gelijk ook van je eenden kroos af .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 14, 2013 Author Share Posted May 14, 2013 Die vijver ligt er al wel even.. Zelfs langer dan ik rondloop Ligt er denk ik 20 a 22 jaar. (ik=18)Denk dat er één keer per jaar wat troep uitgehaald wordt. Maar best kans dat er dus alsnog te veel in lag. Het feit dat we sowieso al veel bladverliezende bomen en struiken hebben, met het feit dat de struik die er naast staat al z'n blad heeft laten vallen wat hij normaal nooit doet; Dat zal dat kroos wel heerlijk gevonden hebben Kortom.. Binnenkort zoveel mogelijk zooi er uithalen, en als we soms waterplanten er uithalen.. Er iets minder uithalen, zodat er ook genoeg voeding verbruikt wordt En daarnaast even regelmatig veel kroos weg halen. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts