wijo Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Wie hebben er ervaring mee?Ik zag in de Welkoop een doosje staan met spul tegen de wortelvlieg. Op de verpakking staat dat de werkzame stof gesteentemeel is. Naast die verpakking stonden dezelfde formaat doosje maar dan tegen knolvoet. Werkzame stof: gesteentemeel. Deze verpakkingen hadden een inhoud van 200 gr. en kosten zo'n 8,50 euro. Dat leek me nogal duur voor gesteentemeel want een verpakking gesteentemeel van 20 kg. kost 17 euro.Zo googelend kwam ik erachter dat gesteentemeel goed te gebruiken is in de moestuin. Dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn, die ervaringen hebben opgedaan hiermee. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Voor een daadwerkelijke praktische ervaring van de werking van gesteentemeel zou je een zeer uitgebreide test moeten doen met stukjes land waar je het niet toevoegd ter controle enz... Deze praktische ervaring heb ik helaas niet, maar de theorie achter het gebruik van gesteentemeel is zo logisch dat ik er 100% van overtuigd ben dat het zeer goede meststof is. Ik gebruik gesteentemeel als 1 van de 6 meststoffen voor mijn moestuin. Gesteentemeel gebruik je voornamelijk voor het inbrengen van spoorelementen, die broodnodig zijn voor het groeien van Werkelijke kwaliteit gewassen. De logica erachter is dat planten vele verschillende mineralen nodig hebben om tot werkelijke genetische volwassenheid te groeien. ( Het NPK -systeem gaat hier bijna volledig aan voorbij. ) Wanneer planten deze werkelijke genetische volwassenheid kunnen bereiken of daar in de buurt komen, zijn ze veel minder gevoelig en zelfs geheel resistent tegen alle ziekten en plagen. Nu ben ik ervan overtuigd dat gesteentemeel in zijn eentje een plant niet geheel gezond kan krijgen, dit omdat mineralen voor opname (in de bodem) door de plant dienen te worden afgebroken door micro-organismen, tot een voor de plant opneembare vorm. Daarom denk ik dat voor een werkelijk resultaat iets meer nodig is, maar gesteentemeel op zich zal al zeker een beetje helpen. Werkelijke resultaten door gebruik van gesteentemelen, micro-organismen enz., kun je verwachten in de loop van een aantal jaren. Als het hier gaat om bladvoeding dan zullen resultaten misschien iets directer zijn, maar hier heb ik niet veel ervaring mee. Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Ik gebruik het soms door het te verstuiven over aardappelen en tomaten in de vollegrond. Het beschermt wat tegen aardappelziekte bij zwoel en vochtig weer in de zomer, doordat het stof de bladeren droger houdt. Misschien is het inderdaad ook nuttig voor sporen-elementen. Maar als je gevarieerde eigen compost gebruikt (zeker ook op mijn zware kleigrond) zal het wel meevallen met wezenlijke tekorten daaraan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Wat ik altijd begrepen heb, is dat gesteentemelen inderdaad de werkzaamheid ontlenen aan de sporen elementen , en met name aan de Kiseriet.Zelf heb ik het jaren ingezet in preventieve bespuitingen op rozen en vruchtstruiken / bomen en druiven. Dan weer als verstuivingen ( precieze dosis en frequentie kan ik je nu niet zo pats boem geven , is al jaren terug, ik heb de blaasbalg nog ergens liggen )Wordt dus ingezet bij planten ter verhoging weerbaarheid en versteviging. Ook opgelost in water kan je het als bladbemesting zien. Maar ook ter ondersteuning dan, als aanvulling op anderen mesten. Ik dacht in de biologische landbouw een vrij gangbaar iets. Maar daar ga ik mijn kennis en ervaring ver te buiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daciachris Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 ik heb een slechte ervaring met gesteente meel het werkt niet of nauwelijks tegen koolvlieg of knolvoet het enig dat werkt is een paar jaar niet kweken op de grond dus geen kool meer planten en in de wintermaanden een groen bemesten zaaien om een andere bemesting te krijgen in de grond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thijmen Posted March 26, 2015 Share Posted March 26, 2015 volgens mij heb je pech of geluk met knolvoet en wortelvlieg. Gesteente meel kan iets helpen, maar er zal niets zijn waardoor je altijd geluk hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwtuuntje Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Ecosstyle wortelvlieg vrij strooi ik zuinig z'on 3x bij mn wortels en prei gedurende de groei en heb geen last van wortelvlieg!! Prima natuurlijke bestrijding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 2 uren geleden, Vrouwtuuntje zei: Prima natuurlijke bestrijding Toch geen bestrijding!! Hooguit...misschien...iets van preventie omdat het misschien iets zou kunnen bijdragen aan de weerbaarheid van een plant. Dat je nog geen last van wortelvlieg had kan aan zeer vele en allerlei toevallige omstandigheden liggen. Ik zie nauwelijks verband met dit poedertje. Als middel tegen de prei-mineervlieg of - een andere - een uienvlieg op prei heb ik ook mijn twijfels aangezien deze niet via de bodem zozeer binnenkomen. 😉 Wat betreft knolvoet schat ik dat de plaatselijke verhoging van zuurgraad hierdoor in zeer bepaalde omstandigheden gunstig kan zijn. Knolvoet treedt veel meer op in zurige bodems. Teeltwissel (6 jaar!) bouwen aan bodemgezondheid met organisch materiaal zijn veel zekerder methoden van preventie om dit te voorkomen. Wortelvlieg is iets heel anders...een insect en geen schimmel dat aan de bodem gebonden is. Bij vroege teelt is het risico sowieso al veel minder. Ik vind dat extreem dure ecostyle-poeder nogal onzin. Het is in dit geval de bewering dat de bodem minder aantrekkelijk gemaakt zou worden voor dit vliegje door poeder te strooien in de zaaigeul. Nauwelijks aanwijzingen voor de werkzaamheid in vele bio-literatuur, behalve de claim van Ecostyle zelf waarmee ze reclame maken voor het product. Kopers zijn dan snel ook believers. Ook hier zijn ecologische technieken die bewezen effectief zijn zoals afdekken met gaas of geurverwarring door gespreide planting. Vroege teelt van zomerwortels is meestal ook vraatvrij van wortelvlieg zonder enige preventie. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts