Jump to content

Ervaringen met spekbonen?

kaatje1966

Recommended Posts

Lange sperziebonen, dik, lang en ook te gebruiken als droogboon.... ik heb dit jaar Goldelfe (ik weet niet hoe ze heten in het nederlands) mooie gele lekkere lange boon en ik heb pronkbonen (kievietsbonen) die ik groen kan eten maar ook aan de klim laten en dan komen er Kievitsbonen van (zeer donkere soort en de bonen zijn erg groot)

Groen maak ik ze vooral duits klaar (schonen, in stukken snijden, koken met fijngesneden ui, spek en tomaat, zout, peper weinig water, beetje boter en smoren maar) De droge bonen zijn een goede vervanging voor bruine bonen, mooi groot en ook in een salade (gekookt en afgekoeld) doen ze het goed.......

Zijn geen struikbonen spekbonen, maar klimmers, hetzelfde als snijbonen.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Wij hebben vorig jaar het eerst spekbonen geteeld, het ras Terli (stokboon). Ze worden niet heel veel dikker dan sperziebonen (wel tijdig oogsten uiteraard). Het grootste voordeel is echter dat ze na invriezen niet zo taai of slap zijn sperziebonen. Gewoon lekker eigenlijk. Een aanrader!

Een spekboon krijgt dikkere bonen dan de slaboon. Spekboon kun je ook als snijboon gebruiken.

Een (echte) snijboon heeft over het algemeen het nadeel dat je deze op tijd moet plukken voordat er een draad in komt. Daar hebben de spekbonen geen last van. De snijboon moet je plukken als deze nog lichtgroen is. Zodra er donkergroene plekken op komen, zit er al draad in de boon. Spekboon kun je dus wat dikker laten worden wat ik persoonlijk lekkerder vind.

Ik teel Blauhilde en Goldelfe.

Blauhilde is een blauwe boon, die bij het koken weer groen wordt. Goldelfe is een gele wasboon.

Ik heb ze bij van der Wal gekocht.

Met vriendelijke groet,

Wim.

@Wijo:

Blauhilde heb ik ook, en wat mij opvalt is dat de oogst enorm is per kleine oppervlakte, ook langdurig te oogsten!

Heerlijke boon...

Overigens vind ik Blauhilde meer paars van kleur

De groenten!

• 1 month later...