Krein Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Ik ben bezig met kiemgroenten als mung boontjes, broccolispruiten, alfafal etc. Nu wil ik het graag rauw eten. Als ik deze wil eten, moet ik ze dan afspoelen met koud water, heet water, blancheren?Ik heb ergens gelezen dat als je dat niet doet er een kans op salmonella is? Hoe eten jullie dit?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 @Krein, Zelf was ik het heel goed en gebruik buiten mungbonen eigenlijk de hiervoor in de handel zijn de kiemzaden of biozaden( o.a. zelf geoogst zoals radijs). Dan zijn de zaden normaal gesproken niet behandeld met middelen die wij niet zouden moeten eten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Ik koop gewoon zakjes kiemgroenten in de handel, net als Stan...zaai ze in de kiembak, water erbij, deksel erop , opkomen laten , paar keer water verschonen onderweg en dan snij ik ze af en mik ze op brood, salade etc, nog nooit probs gehad maar ik ben dan ook niet van het angstige soort voor salmonella.. De kiemgroentes zijn als het goed is gewoon clean en het water dat je gebruikt is neem ik aan gewoon leidingwater dus no prob...als ik ze buiten zou laten groeien in de tuin of bakken dan zou ik ze wel wassen in verband met de grond, dieren etc.......en dan net als sla, gewoon onder koud water goed spoelen. MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krein Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Bedankt voor de adviezen. Toch nog een vraag: als ik in een glazen pot broccoli laat ontkiemen, ontstaat er een bult kiemen in de pot. Daartussen zitten de bruine schilletjes. Die zijn moeilijk te verwijderen. Kan je deze gewoon mee eten? Op plaatjes zie ik altijd kiemen zonder de bruine velletjes.Alvast bedankt, Krein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 ff uitspoelen in een zeef waar de kiemen niet doorheen gaan en de velletjes wel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 koolkiemen doen we hier maar op een schaaltje of op een laagje schone make-up wattenpads want in de pot wordt het een kluwen plakzaden als rucolakers gaan ook op de pads in de pot met gazen deksel doen we de mung boontjes, sojaboontjes, alles biozaad en alle glaswerk eerst goed gewassen met flink warm sodawater daarna spoelen met kraanwater 2x per dag afspoelen en smikkelen maar, alleen de mungboontje wokken we met marsala kerrie, grappig, dan worden ze groen ...en goed je handen wassen hè, zeker na vlees/kipbereiding ivm de ESBL... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts