Jump to content

Soort witte stof op de peterselie

Else

Recommended Posts

Ik zie sinds gisteren ineens een soort witte poederstof op de peterselie. Weet iemand wat dat kan zijn? Hij staat binnen in een pot. Ik kan helaas geen foto plaatsen.

En er zitten binnen bij de potten ook hele kleine zwarte vliegjes. Het lijkt wel of die in de aarde zitten of zo. Weet iemand wat dat is en of dat erg is? Zo klein als fruitvliegjes zijn ze.

Ik zag dat ook op de peterselie die buiten in de MM staat, maar het is maar op een paar blaadjes. Geen idee wat het is, als ik ze binnen had staan kreeg ik hetzelfde. Ik spoelde ze dan gewoon af voor gebruik, smaak was geen verschil.

Die vliegjes zijn idd fruitvliegjes. Die had ik ook toen ik peterselie en bieslook binnen had staan. Ze vinden die natte aarde nl heerlijk om eitjes in te leggen. De basilicum bleven ze bij vandaan. Wat ik deed was een bakje met water, balsamicoazijn en heel klein drupje afwas erbij zetten. Daar worden ze door aangetrokken en verdrinken er dan in, scheelde wel een hoop. Maar nog beter werd het toen ik de peterselie en bieslook de kliko in dumpte

Goede tip van dat bakje neer te zetten, dat ga ik ook proberen. Dus fruitvliegjes houden ook van peterselie dan. Nou ja, als het verder geen kwaad kan maakt het niet uit. Als dat witte poederstof maar niet door hun komt.

Ze eten geen peterselie, leggen alleen eitjes in natte aarde, kan dus ook bij kamerplanten gebeuren die je nat/vochtig moet houden.

Die witte stof weet ik niet of dat door fruitvliegjes komt, in mijn MM bak buiten zie ik iig geen fruitvliegjes. Ik denk dat het meer te maken heeft met temperatuurverschillen, ineens te warm of koud, net als bieslook die te warm of donker staat ineens alles gaat laten hangen.

Zo had ik er daar 1 van staan om in de MM te zetten als die klaar was, alles ging hangen, buiten gezet, alles wat hing steeds geknipt en door de sla gedana, alle nieuwe stengels staan nu netjes rechtop zoals het hoort.

Ik vermoed dat met die witte stof op peterselie hetzelfde is, dat ie binnen te warm staat of te weinig licht of beide, omdat die van mij ook naar buiten is gegaan en slechts op een paar blaadjes wit is, de rest is mooi groen, ook alle nieuwe blaadjes.