Else Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Ik zie sinds gisteren ineens een soort witte poederstof op de peterselie. Weet iemand wat dat kan zijn? Hij staat binnen in een pot. Ik kan helaas geen foto plaatsen. En er zitten binnen bij de potten ook hele kleine zwarte vliegjes. Het lijkt wel of die in de aarde zitten of zo. Weet iemand wat dat is en of dat erg is? Zo klein als fruitvliegjes zijn ze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Ik zag dat ook op de peterselie die buiten in de MM staat, maar het is maar op een paar blaadjes. Geen idee wat het is, als ik ze binnen had staan kreeg ik hetzelfde. Ik spoelde ze dan gewoon af voor gebruik, smaak was geen verschil. Die vliegjes zijn idd fruitvliegjes. Die had ik ook toen ik peterselie en bieslook binnen had staan. Ze vinden die natte aarde nl heerlijk om eitjes in te leggen. De basilicum bleven ze bij vandaan. Wat ik deed was een bakje met water, balsamicoazijn en heel klein drupje afwas erbij zetten. Daar worden ze door aangetrokken en verdrinken er dan in, scheelde wel een hoop. Maar nog beter werd het toen ik de peterselie en bieslook de kliko in dumpte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Goede tip van dat bakje neer te zetten, dat ga ik ook proberen. Dus fruitvliegjes houden ook van peterselie dan. Nou ja, als het verder geen kwaad kan maakt het niet uit. Als dat witte poederstof maar niet door hun komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuintjesdraak Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Ze eten geen peterselie, leggen alleen eitjes in natte aarde, kan dus ook bij kamerplanten gebeuren die je nat/vochtig moet houden. Die witte stof weet ik niet of dat door fruitvliegjes komt, in mijn MM bak buiten zie ik iig geen fruitvliegjes. Ik denk dat het meer te maken heeft met temperatuurverschillen, ineens te warm of koud, net als bieslook die te warm of donker staat ineens alles gaat laten hangen. Zo had ik er daar 1 van staan om in de MM te zetten als die klaar was, alles ging hangen, buiten gezet, alles wat hing steeds geknipt en door de sla gedana, alle nieuwe stengels staan nu netjes rechtop zoals het hoort. Ik vermoed dat met die witte stof op peterselie hetzelfde is, dat ie binnen te warm staat of te weinig licht of beide, omdat die van mij ook naar buiten is gegaan en slechts op een paar blaadjes wit is, de rest is mooi groen, ook alle nieuwe blaadjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Zonder een foto blijft het wel een beetje gissen wat de witte (poederachtige)stof op de planten is Kan van alles of niks zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Het eerste waar ik aan denk is aan meeldauw. Een lastig probleem.Ik zou de plant weggooien en weer een nieuwe kopen of opkweken. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts