Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hi

we hebben hier nu een veldje rogge staan van 5 bij 1 meter (niet lachen Jorieke ) dat bijna rijp is.

we willen de aren oogsten en malen voor een robobroodje en het kortstro onder de aardbeien leggen

wanneer oogst je zoiets?

moeten de aren eerst nog drogen voor het dorsen en malen?

kun je ze ook malen in een keukenmasjien?

was er niet zoiets als een gifige schimmel in rogge waar je voor moet oppassen?

Geplaatst:

Je rogge is bijna rijp? Dat is wel heel vroeg, toch?

Het moet echt echt goed droog zijn als het op het land staat. En dan maak je bossen die je nog even rechtop zet.

Je zit met rogge wel met een hard velletje om elke korrel. Ik weet niet hoe je daar zelf meel uit kunt halen, zonder al teveel van die harde velletjes. En ik weet ook niet of je die harde velletjes gewoon klein kunt malen (samen met de korrel), en er dan nog een lekker broodje van kan maken.

Tarwe is 'bloot', die korrels kan je wel zo malen.

Geplaatst:

dank je,

nou ja, rijp, er zitten aren met groene korrels in, het kan ook nog wel even duren (beginnertje )

ik zal nog eens een molenaar vragen hoe het moet met die vliesjes,

Geplaatst:

Huh? Volgens mij verwerk je rogge hetzelfde als tarwe, beide gewoon een graanproduct......gewoon kaf en vuil er af en dan verder verwerken...

Je bedoelt misschien boekweit?

En voor RobO

Je bedoelt waarschijnlijk Moederkoorn

En je rogge moet geheel vergeeld zijn tot aan de grond, geen groen meer te zien in aar of halm.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:
Even weer opgezocht, rogge heeft idd wel gewone korrels. Ik was in de war met gerst en haver.

Ach ik leef er gewoon tussen plus deels opledingen gedaan voor bakken etc dus het zit allemaal nog ergens achter in mijn hoofd En vroeger genoeg geholpen bij het oogsten en soms verder verwerking van verschillende granen. Ik ben geboren en getogen in de Dordtse Biesbos

Ik dacht dat je misschien Boekweit bedoelde, die moet echt gedopt worden, die gaat door verschillende stadia tijdens het malen op een grutmolen )

Pellen van gerst en haver is moeilijker om zelf te doen maar niet geheel onmogelijk zolang het niet te grote porties zijn, vooral haver is redelijk te doen )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

nou dames, hartelijk dank, de molenaar/bakker mailt het ook zo

nu maar even wachten totdat alles echt rijp is en de gekleurde korrels er eventueel uitvissen ivm die schimmel

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Je rogge is bijna rijp? Dat is wel heel vroeg, toch?

Het moet echt echt goed droog zijn als het op het land staat. En dan maak je bossen die je nog even rechtop zet.

ok, de rogge is geel tot de grond en de aren hangen naar beneden, vol met korrels

ik ga vandaag de schoven maken, hoe lang moeten die rechtop staan, denk je?

Kan het kwaad als ze natregenen?

Geplaatst:

Ben benieuwd RobO....hou ons wel op de hoogte

Zelf heb ik daar echt geen ruimte voor maar vind het leuk om te lezen of het je lukt en natuurlijk of je broodje smaakt

• 2 years later...
Geplaatst:

Precies wat wij ook hebben RobO! En ik ben heel erg benieuwd hoe het is afgelopen? Een lekker roggebroodje gegeten?

Bij ons stond alles vol met deze 'groenbemester'. Van dit laatste rijtje rogge wilden we zien hoe de hele groei zou verlopen. En ik moet zeggen dat het echt mooi is om te zien en de wind er door te horen ruisen.

Dit is hoe onze winterrogge er nu bijstaat, hier en daar nog groen, maar de aren lijken mij al wel helemaal klaar?

IMG282596731468344721.JPG

IMG282646541468344830.JPG

Als ik het goed begrijp moeten we nu eerst de rogge omhakken en dan als een schoof bij elkaar zetten om te drogen. Vervolgens de korrels uit het kaf zien te krijgen en dan nog een manier vinden om van die korrels een fatsoenlijk roggebroodje te kunnen maken?

~ Vita rosa est ~

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...