Jump to content

Iets teveel onderstam

Drentenier

Recommended Posts

Eind van de winter heb ik een Gieser Wildeman geplant.

Bij het eerste blad viel direct al op dat ik te maken had met 2 bomen; mijn stoofpeer en een iets te ambitieuze onderstam.

De relatief grote onderste zijtak produceerde heel ander blad dan de top van de boom.

Inspectie van de entplaats doet mij denken dat de leverancier niet heeft opgelet bij de snoei.

De vraag is wat te doen met deze mooie zijtak?

Ik zat te denken aan verwijderen tijdens de eerstvolgende winter snoei, maar ik zou hem ook nu kunnen verwijderen en de wond dichten.

Geen idee of de boom dit jaar relatief veel energie gaat steken in deze ongewenste tak.

Wat denkt u?

dscn0686800x60034531368896599.JPG

dscn0687800x60059681368896611.JPG

Wat ik denk ik zou doen is: kort wegsnoeien. Niet behandelen met een middeltje verder ofzo.

De onderstam zal proberen weer nieuwe uitlopers te maken, die wrijf je weg nadat je ze opmerkt.

Het is niet anders: hij zal dat een tijdje bliven proberen. Steeds vroegtijdig wegwrijven. Niet groot laten worden.

Ja, het gaat ten koste van de soort die erop is gezet. Die ziet er nu overigens gezond en goed uit. Die gaat harder aan de groei, zodra deze zuiger weg is.

Laat je hem wel zitten, neemt ie de boom over, en heb je de zaailing of wat het is.

Je weet overigens wél zeker dat het geen duo-boom is ?