Drentenier Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Eind van de winter heb ik een Gieser Wildeman geplant. Bij het eerste blad viel direct al op dat ik te maken had met 2 bomen; mijn stoofpeer en een iets te ambitieuze onderstam. De relatief grote onderste zijtak produceerde heel ander blad dan de top van de boom. Inspectie van de entplaats doet mij denken dat de leverancier niet heeft opgelet bij de snoei. De vraag is wat te doen met deze mooie zijtak?Ik zat te denken aan verwijderen tijdens de eerstvolgende winter snoei, maar ik zou hem ook nu kunnen verwijderen en de wond dichten.Geen idee of de boom dit jaar relatief veel energie gaat steken in deze ongewenste tak.Wat denkt u? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Wat ik denk ik zou doen is: kort wegsnoeien. Niet behandelen met een middeltje verder ofzo. De onderstam zal proberen weer nieuwe uitlopers te maken, die wrijf je weg nadat je ze opmerkt.Het is niet anders: hij zal dat een tijdje bliven proberen. Steeds vroegtijdig wegwrijven. Niet groot laten worden. Ja, het gaat ten koste van de soort die erop is gezet. Die ziet er nu overigens gezond en goed uit. Die gaat harder aan de groei, zodra deze zuiger weg is. Laat je hem wel zitten, neemt ie de boom over, en heb je de zaailing of wat het is. Je weet overigens wél zeker dat het geen duo-boom is ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Je zou die zijtak kunnen gebruiken om nog een andere plant o pte enten. Zoniet nu snoeien. Ik zou die tak met de snoeizaag afzagen. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Z.s.m. kort afzagen die onderste zijtak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted May 22, 2013 Author Share Posted May 22, 2013 Thanks, ik zal de onderstam disciplineren.@Bit Het is zo'n 13 in dozijn tuincentrum boompje:- zelfbestuiver- wordt 2-3 meter- graaf een gat groter dan de pot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts