Geplaatst: 19 mei 201312 j Hallo,Kan iemand mij vertellen of ik kruidenplantjes (basilicum, rozemarijn, munt, thijm, peterselie) zonder problemen kan verpotten in een grote bak gevuld met turfgrond?
Geplaatst: 19 mei 201312 j Alleen de basilicum niet, de rest wel. EDIT: de basilicum blijkt volgens een PB van een forumlid wél goed uitgeplant te kunnen worden. Ik wist niet beter en dacht altijd: zaaien en uitdunnen, maar niet dus. 19 mei 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 19 mei 201312 j Auteur Bedankt voor je antwoord.Het is voor een nieuw gekochte bak van 80x80x30 cm.Ik kan de zakken turf nog ruilen.Wat adviseer je? Turf gewoon gebuiken en basilicum apart houden/potten?Of toch beter turf ruilen voor potgrond? Ik hoor weer graag!
Geplaatst: 19 mei 201312 j Sorry, alleen antwoord gegeven op het eerste deel van je vraag. Stond er niet bij stil en fietste over je laatste woordje heen: turfgrond. Turf is goed om te mengen, maar op zichzelf niet geschikt. Geen voedingsstoffen aanwezig! Ruilen voor potgrond is beter, maar duur. Tuinaarde is goedkoper, daar kun je wel wat turf doorheen mengen. In potgrond zit al een gedeelte turf. De baziel kun je met pot en al in de bakken zetten. Ik verplant deze nooit. Eens gehoord dat dat met bazielkruid niet zo goed kan, dat het dan snel gaat doorschieten. EDIT: de basilicum blijkt volgens een PB van een forumlid wél goed uitgeplant te kunnen worden. Ik wist niet beter en dacht altijd: zaaien en uitdunnen, maar niet dus. 19 mei 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 19 mei 201312 j Herstel... over de basilicum heb ik je wellicht iets fout gemeld. Ik heb het volgende aan de berichten toegevoegd: de basilicum blijkt volgens een PB van een forumlid wél goed uitgeplant te kunnen worden. Ik wist niet beter en dacht altijd: zaaien en uitdunnen, maar niet dus.
Geplaatst: 20 mei 201312 j Turfgrond en kruiden gaan absoluut niet samen. Turf is erg zuur (Ph 3 a 4).Tijm en rozemarijn gedijen goed op een neutrale, eerder kalkhoudende, schrale bodem. Munt heeft graag een voedselrijke bodem en woekert als de pest.Kortom, dat allemaal in 1 en dezelfde bak kweken lijkt me niet zo'n goed idee. http://www.esveld.nl/codes/nederlands/aanwzure-grondplanten.php
Geplaatst: 20 mei 201312 j Wat bedoel je met turfgrond? Als je bedoelt die zakken turf die ze ook per 250 liter verkopen en die dienen om potgrond wat luchtiger te maken of de grond te verzuren, dan zou ik niet planten in 100% turf en gewoon potgrond ruilen. Turf heeft een hele lage pH (zeer zuur dus). Ideaal voor blauwbessen of andere planten die van zuur houden, maar nefast voor alle andere planten. Die kunnen dan bepaalde voedingstoffen niet of slecht opnemen.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Ik gebruik turf alleen maar voor de bosbessen en vossebessen tot nog toe, voor kruiden totaal ongeschikt zou ik zeggen. Wil je je grond luchtiger/armer hebben zonder bijkomende probs zoals verzuring van de grond kun je beter zand nemen, vermiculiet of cocopeat wat bvb minder zuur is dan turf........Ik heb in mijn bakken waar kruiden in staan die eht op redelijk arme grond goed doen veel kruidengrond/opkweekgrond gebruikt om ze aan te vullen, De grond hier is vrij arm en stenig vandaar... De kruiden die meer voeding trekken heb ik in een bak staan waar ik vorig jaar een weinig oude compost doorheen heb gewerkt. Beste is om je in te lezen welke kruiden wat verbruiken en ze in groepen te plaatsen waar je de grond enigzins aangepast hebt...perfect zal eht nooit zijn of je meot in gesloten systemen werken zoals potten bvb Sommigen gebruiken toch turf aangezien het een prima luchtigmaker is en voegen wat extra calciumcarbonaat toe om te ontzuren. En zo heeft ieder zijn eigen manieren MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 21 mei 201312 j Auteur @Riverdale27: ik weet niet hoe ik turfgrond beter kan omschrijven.Op de zakken van 150 liter staat "Tourbe Blonde". Het is dus in Frankrijk.Maar ik ga de zakken vanmiddag terugbrengen. Het is me duidelijk, dat turf niet geschikt is. Iedereen bedankt voor de reacties!
Geplaatst: 21 mei 201312 j Des te ouder de turflaag des te donkerder ze wordt. Zwarte turf bevat het meeste koolstof (60%) en wordt in sommige landen (Schotland, Ierland) nog steeds als brandstof gebruikt.Niet erg ecologisch want door het steken van de turf verdwijnt ook een unieke biotoop voor diersoorten en planten die enkel daar gedijen.... Weg die turf dus. 21 mei 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 21 mei 201312 j Zal wel zijn dat ze dat in Schotland en Ierland nog als brandstof gebruiken. Het is geen toeval dat die landen ook gigantisch veel whisky produceren (whisky in Schotland, whiskey in Ierland). Ze gebruiken turf om de granen voor de whiskyproductie te drogen... Die zijn immers nat gemaakt om ze te doen kiemen. Na drogen met turf krijg je die unieke turfsmaak in je whisky. Vooral de whiskys op het eiland Islay gebruiken veel turf, dat daar massaal in de ondergrond zit. Goed te proeven in whiskys zoals Ardbeg, Lagavulin of Laphraoig. Heerlijk!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.