Jump to content

Gevraagd: verveineplantje (ijzerkruid)

Recommended Posts

Ik ben opzoek naar een verveineplantje om te kweken en thee van te maken.

Verveine is in Frankrijk een populaire thee. In Nederland ook bij diverse winkels te koop als gedroogde thee maar ik wil het graag in mijn eigen moestuin kweken om verse thee van te maken.

Wie heeft er verveine in zijn tuintje staan en kan een stekje missen, of weet waar ik het kan kopen?

verveine68371369165465.jpg

Vanmiddag toevallig Verveine zien staan bij VanderDussen in Nieuwerkerk ( richting Rotterdam van jou uit ) , Handelaar en groothandel en tuincentrum/ kweker.

Prachtige zaak trouwens. Die hebben écht álles

• 2 weeks later...

Verveine heet hier ook citroenverbena. Echt mijn favoriet om thee van te zetten, maar inderdaad niet zo makkelijk te krijgen. Dat schijnt o.a. Te komen omdat ze niet heel makkelijk de winter doorkomen heeft een kweker me wel eens verteld.

Soms zie je ze opeens bij een tuincentrum staan. Ik heb er net weer een meegenomen uit Denemarken. Daar stonden ze gewoon voor heel weinig bij een goedkoop tuincentrum.

Mij is het afgelopen jaar trouwens goed gelukt om ze over te houden voor het raam van de slaapkamer. Koel en licht en regelmatig water.

Zag ze laatst bij de Intratuin van 't merk/de kwekerij Puur Aroma.

En lastig in de winter over te houden.. Moet sowieso vorstvrij dacht ik. Mijne stond in pot de hele winter op een vorst vrije plek in de schuur. Vaak wel richting het vriespunt. Zat uiteindelijk vrijwel géén groen meer aan en de takjes zagen er doods uit. Maar ondertussen is hij weer volop groen!

Ik had hem vorig jaar per post ontvangen van Vlaamszaadhuis.com

• 3 weeks later...

tis heel eenvoudig en lukt altijd hoor, het duurt wel wat weken dat wel, dus zeg het maar, ik heb zelf al zoveel , een paar postzegels is ook oké hoor, of heb je iets anders waar je thee van kunt zetten. ik heb munt/ blauwe bascilicum/citroengras/verveine . das een begin, maar ik wil veel meer soorten groene thee in mijn tuin/ gr monique

• 2 weeks later...

Hoi,

Ik heb hem gevonden!!

Een klein groente en tuinplanten bedrijfje bij mij inde buurt (van der Kooy in Benthuizen, tussen Gouda en Zoetermeer) heeft het voor bij op de veiling gevonden. Twee verveine plantjes gekocht. De eerste thee heb ik gedronken. Heerlijk! Hij is nog wat klein dus ik zal nog zuinig aan moeten doen anders zit er al snel geen groen meer aan.....

Van de kooy is zo wie zo een aanrader. Ze hebben er van alles en je kan het per plantje kopen.

Dus dank allemaal voor het mee denken en het aanbod om te stekken. (Ik ben wel benieuwd of dat lukt trouwens, dan kan ik ook weer mensen blij maken.)

nou het staat nog prachtig in het water te staan, ik moet nog geduld hebben , nog geen worteltjes eraan, zal wel even duren, lekkere thee he.

de citroengras is net zo smakelijk hoor, deze heb ik gezaaid en wat van de toko staat te wortelen hoop ik , zou erg fijn zijn, beiden moeten wel naar binnen in de winter hoor en ze groeien traag; maar je hebt wel wat.

lekker vertroetelen in zon met flink water / suc6 .

als er wortels aan komen zeg ik het je, ik had ze trouwens met alle liefde ze naar jouw gestuurd hoor, ik wachtte op wortels, zoals afgesproken.

nog een lekker thee tip,...; mexicaanse dragon; heerlijk!!!

Hoi Monique,

Ik was ook erg blij met je aanbod! Maar het is nu niet meer nodig. Ik heb zelf ook nog een takje citroenmelisse staan met een poging om wortels te krijgen. Dat staat er inmiddels een maand! Nog geen wortel te zien maar het takje groeit wel door. Taai spul.

Mijn tuintje staat inmiddels helemaal vol. Volgend jaar ga ik dat citroengras eens proberen.

Suzanne