Juul Geplaatst: 24 mei 2013 Geplaatst: 24 mei 2013 Goedenavond, Er heerst enige terughoudendheid de opgekweekte palmkool in mijn bak te plaatsen. Dit vanwege de vele berichten dat het een invasie van slakken zou veroorzaken. Tevens zou het de kraamkamer van het koolwitje kunnen worden. Ik heb nog nooit eerder palmkool geplant en stond vandaag met knikkende knieën met de zaailing voor bak om vervolgens het hele project af te blazen. Wie o wie.... Quote
Jorg Geplaatst: 24 mei 2013 Geplaatst: 24 mei 2013 Ik heb die negatieve ervaring met slakken en palmkool zelf niet gehad. Ook niet bij andere koolsoorten. Koolwitjes wel, wat grotere planten kunnen wel enige vreetschade hebben maar een netje of regelmatig handmatig wegplukken biedt uitkomst. p.s.: gewoon proberen, niet te veel druk maken over wat er overal geschreven staat op internet (vaak copy-paste materiaal in plaats van eigen ervaring) maar gewoon zelf proberen. Leer je het meest van. Planten dus die palmkool, rekening houden dat de planten wel aardig groot kunnen worden Quote
Piroska Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Ik heb palmkool in mijn koude bak gezaaid enige tijd geleden, samen met spruitjes, broccoli en andijvie. Mijn spruitjes zijn GEHEEL opgegeten door de slakken, mijn broccoli gedeeltelijk en mijn palmkool nauwelijks.. (mijn andijvie totaal niet aangeraakt door slakken trouwens) Ze staan nu in de tuin en ook daar nauwelijks slakkenvraat, terwijl ik er toch echt wel iedere ochtend meer dan 50 her en der vang. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
benetton Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Ik heb laatst naar een programma gekeken over makkelijk moestuinieren. Daarin vertelde ze volgens hen een gouden tip: Knip een vierkant in rubber. Maak in het midden met het mes daarin een kruis. Trek het plantje door het kruis waardoor het rubber op de grond ligt rond het plantje. Zo kon de koolvlieg ofzo niet beginnen aan dit plantje Quote Een ware prutser/beginneling
Indy Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Dat heet een koolkraag.Tegen de vlinders die eitjes leggen helpt die niet.Ik heb mn palmkool in een tent gezet (staat in mn moestuinseizoen).Een aantal zijn al redelijk groot,her en der wel een blaadje weggevreten door slakken.Maar heb er slakkenkorrels tusen gegooid. Quote
Juul Geplaatst: 25 mei 2013 Auteur Geplaatst: 25 mei 2013 Ik heb palmkool in mijn koude bak gezaaid enige tijd geleden, samen met spruitjes, broccoli en andijvie. Mijn spruitjes zijn GEHEEL opgegeten door de slakken, mijn broccoli gedeeltelijk en mijn palmkool nauwelijks.. (mijn andijvie totaal niet aangeraakt door slakken trouwens) Ze staan nu in de tuin en ook daar nauwelijks slakkenvraat, terwijl ik er toch echt wel iedere ochtend meer dan 50 her en der vang. 50 slakken elke dag? Ik heb er nog niet één gezien na vorig seizoen te zijn begonnen met slakkenkorrels. Ik denk dat ik de palmkool maar laat voor wat het is. Quote
malouis Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Ik heb vorig jaar palmkool in de tuin gehad (heerlijk! ) en heb hem dit jaar weer wegens groot succes. Je krijgt er geen invasie van slakken door. Koolwitjes houden van alle soorten kool (vandaar de naam?) en niet speciaal van palmkool. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 26 mei 2013 Geplaatst: 26 mei 2013 Ik heb mijn palmkool als kiemplantje eind april in een vak gezet, heeft lang geduurd eer die zich 'gezet' heeft, maar de afgelopen 2 weken is ie enorm gegroeid, minstens 6x zo groot geworden en het kiemplantje was heeeeeeel klein toen die de grond in ging en nu is ie aan het groeien, letterlijk als kool Heb nog geen last van vraat gehad, aan geen enkel plantje in mijn MM trouwens, alleen mijn reuzenradijs lopen mieren vrolijk tussen rond Quote
Juul Geplaatst: 26 mei 2013 Auteur Geplaatst: 26 mei 2013 Eerder dit jaar zwarte mosterd geplant. Dat is nu een vrij forse plant geworden. Het was mij niet opgevallen maar vanmorgen was hier iemand die mij erop wees dat de plant sluipwespen zou aantrekken. Ik had het nog niet gezien. Inderdaad stikte het rondom de mosterdplant van vliegende insecten waarvan hij beweerde dat het sluipwespen zouden zijn. Inderdaad dit jaar nog geen slak of rups gezien. Maar voor rupsen lijkt het mij ook nog wat vroeg. De sluipwesp zou de natuurlijke vijand zijn van de rupsen van het koolwitje en ook van kleine naaktslakken. Geen idee. We wachten af. Quote
Piroska Geplaatst: 26 mei 2013 Geplaatst: 26 mei 2013 [ 50 slakken elke dag? Ik heb er nog niet één gezien na vorig seizoen te zijn begonnen met slakkenkorrels. Ik denk dat ik de palmkool maar laat voor wat het is. Die 50 slakken per dag heeft niets met de palmkool te maken hoor Ik heb gewoon een grote tuin (2000 meter gecultiveerd) Ze eten hier graag de pompoenen en magnolia vooral... Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Kruidje Geplaatst: 27 mei 2013 Geplaatst: 27 mei 2013 Ik zou me echt geen zorgen maken over slakken en rupsen. Tegen de rupsen schijnt het kennelijk te helpen om selderij te planten tussen de kolen. Dit was ik ook weer van plan dit jaar, maar de plantjes van de selderij zijn nog heel erg klein... Tegen rupsen houd je je plantjes gewoon een beetje in de gaten. Als er kleine gaten vallen van kleine rupsen ben je er op tijd bij voordat er grote gaten vallen door grote rupsen. Een vierkante meter bak is niet zo groot dat je de planten niet onder controle zou kunnen houden. Om de slakken te vangen kan je uitgeholde citrusvruchten (geperste sinaasappel of uitgelepelde grapefruit oid) als koepeltje neerleggen. Iedere dag eens controleren of je een slak hebt gevangen en de slak dan afvoeren. Dit doet mijn zoon in de m2 bak en dat werkt echt goed. Je hoeft dan niet eens 's nachts op pad - zo een lekker plekje vinden ze dat. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.