Tuin1991 Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Hallo tuinders.Ik heb een kas weten te bemachtigen. De kas staat nog op een andere tuin maar mag deze verplaatsen naar mijn tuin. Het is een klein hobby kasje.Mijn vragen aan julllie zijn; Hoe diep moet ik het gat maken waar de kas in komt te staan? Weet niet of er een fundering onder zit. Heeft iemand tips voor mij? Quote Altijd bereid om te leren Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 hikijk even hierfundering-t3656.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramirits Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 probeer om de kas op de vaste grond te plaatsen. Das wel de belangrijkste tip. Ik heb mijn zwarte grond afgegraven tot aan vaste grond (hier tot aan het gele zand), dan weer geel zand erin, goed verdichten middels je voetjes en/ of water. (ikzelf heb het een tijdje laten liggen (lees:Inregenen) ( af en toe nog ff een keer overheen lopen) zodat alles goed na kon zakken). Daarna heb ik betonbandjes geplaatst (6X20) en daar de kas op vastgemaakt. Maar of je nu tegels op zijn kant gebruikt, betonbandjes of zelf een fundering stort of metselt, maakt niet zoveel. de ondergrond waar je de hele constructie op bouwt, moet stevig, goed verdicht (lees: aangestampt) en bij voorkeur vrij van klei (of in andere gevallen, andere grondsoorten) zijn. Laat ik het zo zeggen, zo lang de ondergrond nog nazakt of er leven inzit (dus zwarte grond waarin wormen, humus, micro-organismen e.d. zitten die ervoor zorgen dat de grond 'niet stil ligt') zal de kas ook nazakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Ook ik heb gezocht naar een oplossing. We hebben uiteindelijk een funderin gemaakt van balken (tuinhout) en deze bevestigd aan 4 palen die in de grond staan. Het vierkant zit dan ingesloten tussen de palen. Werkt prima! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts