Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fundering kas: wat gebruiken?


hacatta

Aanbevolen berichten

Heey,

 

Ik heb deze wee eindelijk toestemming gekregen om een kas in de tuin te zetten.

Nu heb ik voor de fundering geimpregneerd hout gekocht en las ik net dat dat dus niet goed is,wat moet ik dan gebruiken?

En stenen balken gaat me niet lukken.

 

Alvast bedankt,

Hacatta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Hier zie je wat tips en ideeen: https://www.moestuinforum.nl/fundering-t3656.html, https://www.moestuinforum.nl/tuinkas-verankeren-t655.html en ook in dit topic staat heel wat over funderingen vermeld: https://www.moestuinforum.nl/goedkope-tuinkas-t3113.html (zoek in dat topic in de zoekbalk naar 'fundering')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkopen ze bij je kas geen kant en klaar roestvrijstalen frame? Daar heb ik mijn kas namelijk op geplaatst. Het frame zelf is op de hoeken verankerd met beton. Een ander alternatief zou het gebruik van stenen zijn, er zijn forumleden die bijvoorbeeld grote tuintegels rechtop in de grond zetten en daar de kas op plaatsen. Je zou ook iets kunnen metselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen rvs frame bij te krijgen helaas ,ook is het een kleine muur kas.

Het idee met de tegels lijkt me wel wat.

Waar zou je die kunnen kopen? (keek net online bij mijn bouwmarkten en zag ze niet.)

Wel bedankt voor het snelle antwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 11jaar bij een bedrijf gewerkt die hout impregneerde. Het enige gevaar dat er bestaat is dat uw serre afbrand en dan op de as regent.

Dan heb je een groot probleem. In het product worden giftige stoffen gebruikt. Maar vormen geen gevaar als het opgenomen is door het hout. Anders zouden er veel diereneigenaars verdriet hebben. Als er een schaap of paard een stuk van een weideomheining heeft afgebeten en doorgeslikt.

Enkel als je het hout verbrand komen de stoffen weer vrij in de as. En als je de as terug bevochtigd heb je ongeveer hetzelfde product als men in het begin gebruikt.

Mijn serre is ook opgebouwd uit groen hout. Alleen is het beter om die toch op een enkel steentje de zetten en niet in de aarde zodat ze niet kunnen rotten.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Het idee met de tegels lijkt me wel wat. Waar zou je die kunnen kopen? ...
Suggestie: kijk eens op marktplaats. Vaak worden betontegels daar gratis aangeboden.

Tsja ik heb er ook nog wel wat liggen, maar Beverwijk ~ Drenthe voor een paar tegels lijkt me niet handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk zal het gaan rotten.... Hardhout uiteindelijk ook maar duurt langer. Impregneren is een 'verduurzamingsmethode' aangaande de levensduur in vergelijking met onbehandeld vuren hout.

 

Op MP staan heel vaak 30 -30 tegels (stoeptegels) aangeboden. Ze zijn ook te koop bij de bouwmarkt maar naar verhouding schandalig duur.

Deze voorjaars - zomerperiode worden heel veel gratis tegels aangeboden omdat mensen dan hun siertuin aanpakken.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stuk hout die in contact staat met de grond of in de grond zit zal na een paar jaar rotten.

De andere delen boven de grond gaan jaren mee, zonder dat men daar enig werk aan heeft.

Daarom beter eerst een steen te leggen en dan daarop een plastiek folie en dan uw hout erop vastmaken.

 

De behandeling zorgt ervoor dat het hout tegen de weer elementen kan.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook kunnen denken aan hardhouten piketten die je de grond in slaat en daaroverheen een hardhouten funderingsbalkje leggen. Gaat echt jaren en jaren mee. En is tegen een gevel of dergelijke ook goed uit te vlakken (waterpas afzagen daar waar piketten niet verder of volledig de grond in willen) en voor de bovenopbouw heb je wat meer bevestigingsmateriaal

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

je kan ook op marktplaats kijken naar beyton bandjes, die men normaal langs straatwerk heen zet die heb je zelfs van 25 mm breed en die rotten echt nooit en zijn makkelijk te verwerken en waterpas te zetten.

 

Gr. Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Ik ga in maart/april mijn kas opbouwen, maar nu twijfel ik aan waar ik het frame op zal plaatsen.

 

De verkoper van de winkel zei dat het het beste kan op stoeprand banden. Deze zijn meestal maar 1m lang. Hoe krijg je dit dan waterpas, en zorg je ervoor dat het in de toekomst niet verzakt? (ik zit op kleigrond)

Mijn vader heeft het idee om op de 4 hoeken een grindtegel van 40x60 te leggen. Aan de kas wil hij dan een strip maken, waaraan palen komen die in de grond komen te staan.

 

Nu is mijn vraag: wat is volgens jullie het beste?

Waar hebben jullie het frame van de kas op geplaatst?

 

Groetjes sanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verkoper van de winkel zei dat het het beste kan op stoeprand banden. Deze zijn meestal maar 1m lang. Hoe krijg je dit dan waterpas, en zorg je ervoor dat het in de toekomst niet verzakt? (ik zit op kleigrond)

Mijn vader heeft het idee om op de 4 hoeken een grindtegel van 40x60 te leggen. Aan de kas wil hij dan een strip maken, waaraan palen komen die in de grond komen te staan.

Groetjes sanne

Hoe had je vader gedacht om de wanden tussen de grindtegels te laten dragen ? Zwevend ?

Op kleigrond zou ik, rondom, een flinke geul graven, die volstorten met ophoogzand, flink aanstampen (of inwateren) en dan stoeprand banden waterpas langs een lijntje stellen. Niet die 5 cm bandjes gebruiken maar de 7 cm brede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik ga toch de kas op stoeprandbanden zetten.

Nu is het profiel van de kas in een soort u-vorm, en het deel dat dan op de grond komt is ongeveer 3,5 cm breed.

 

Is het dan voldoende om stoeprandbanden van 6 cm breed te gebruiken, of kan ik dan beter voor die van 8cm breed gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...