Hudsonstijgers Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 vraagje 2 ik heb ook schaduwdoek gekocht en mijn kas staat met de nok van noord naar zuid (ingang noordkant). nu vroeg ik mij waar ik het schaduwdoek moet bevestigen? alleen de bovenkant? of ook de zijkanten? wederom is mijn dank enorm groot. gr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Zelf heb ik geen schaduwdoek, maar heb mijn kasje helemaal ingesmeerd met 'schermwit' , behalve de noordzijde. Wat ik om me heen zie, bij kasjes die wel met doek schermen, is dat er aan alle kanten ( behalve noord ) geschermd wordt, tot ongeveer 50cm boven de grond. of helemaal tot beneden aan toe. overigens maakt de inhoudsmaat van je kas ook veel verschil. Is dat een kleine of een hele grote. Kleine kasjes kennen meer extremen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hudsonstijgers Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Ja dat witten kan ik natuurlijk ook nog doen. Wat is beter eugenlijk? Schermdoek of witten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Meningen over verdeeld. Ik dacht zelf witten. En in ieder geval een stuk goedkoper. Neem wel het speciaal ervoor onwikkelde "schermwit" : 10,- voor 1 liter. Kan je 3 jaar mee doen voor een kleine kas ( 3x 4 meter ) Er is een apart topic over over de voors en tegens schermdoek etc. Zie zoekfunctie rechtsboven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Heb je met dit weer wel schaduwdoek nodig? - Heb zelf (nog) geen kas. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Schermen ( witten of doek ) wordt meestal gedaan vanaf begin / half april. Dat heeft niet met een koud voorjaar ofzo te maken, want de dagen dat de zon wél schijnt wordt de zonneschijn én langer én zon-kracht ( lees licht ) - intensiever. Het is dus een kwestie van licht-intensiteit. Je loopt gewoon kans dat je planten verbranden ( zonnebrand ) Met name sla - kolen - spinazie - in de vroege teelt. Maar ook komkommer enz later. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Maar hoe zit dat nu eigenlijk met schermwit. Waar kun je het bijv kopen. En haal je dat aan het eind vh seizoen weer weg en hoe doe je dat dan?Ik heb een kleine kas van 2x3 en heb laatst al een stuk laken opgehangen, maar dat is niet zo handig. Witten neemt geen ruimte in, dus dat zou ik ook wel eens willen proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 we gaan te ver off-topic denk ik ? Er is een topic over schermen / schermwit. Simpel afsponzen in najaar. Regen heeft geen effect. wel zou het door regen weer iets doorzichtiger worden, dat heb ik nog niet echt kunnen constateren ( wel ietsje )Te koop op veel plekken hoor. Welkoop / boerenbond en plaatselijke tuinders winkels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts