Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Oppervlakte groene weide geit

benetton

Recommended Posts

Hallo,

wanneer we klaar zijn met onze verbouwing zouden we graag beginnen aan onze tuin... We zouden als het mogelijk is (eerst even hier luisteren ) , 2 dwerggeitjes hebben en een aantal kippen.

Nu vraag ik mij af:

Welke oppervlakte van weide zou er moeten zijn zodat deze groen blijft? Ik heb al weiden gezien met dwerggeiten waarin het gras blijft, maar ook weiden waar de geiten alleen in de aarde zitten..

Heeft iemand ervaring met dit? Met een aantal oppervlakte aan m²?

Alvast bedankt!

Een ware prutser/beginneling :P

Voor een oussantschaap rekent men 500 per schaap,dus een minimum van 1000 vierkante meter ehb je minstens nodig, beter is minstens 2 wisselende stukken van ieder minstens 1000 vierkante meter zodat de dieren iedere 5 à 6 weken omgezet kunnen worden. Voordeel is dat je geen of wenig slijtplekken krijgt, daardoor de tijd krijgt om weer te vernieuwen en de wormdruk bvb minder wordt.... En mits je niet te veel kippen neemt kunnen die daar mooi tussendoor scharrelen want kippen kunnen heel goed grond kaal maken met hun gekrab

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Werkt dat met geitjes echt zo, dat ze minder gras eten als je ze ook hooi aanbiedt?

Ik heb helemaal geen ervaring met geiten hoor. Wel met paarden, en die eten echt geen spriet gras minder als ik ze ook hooi geef, ze laten het hooi gerust liggen als ze de beschikking hebben over gras! Of ik moet ze echt maar beperkt toegang tot de wei geven, ja dan spaar ik de wei wel (en dat doe ik dan dus ook).

Nou, het werkt ook meer met brokken dan met hooi. Zeker in de zomer ja. Dan zullen ze liever gras eten dan hooi. Maar geef je ze brokken, dan grazen ze nog maar een beetje.

Tenminste, dan doen onze gras-etende varkens, en de schapen (verschillende soorten).

We voeren eigenlijk nooit (veel) brokken, wel wat, samen met bieten en tarwemeel en hooi als 1 van de schapen hoogzwanger is. Of melk geeft. En dan staan ze je elke dag op te wachten, en vreten ze zelf echt een stuk minder gras.

Ik weet niet hoe het met geiten zit maar voor paarden is het in elk geval geen goed plan om ze brokken te geven zodat ze minder gras geven. Brokken bevatten veel te veel rommel en vaak ook veel te veel voedingsstoffen, zodat paarden het risico lopen op ziektes die veroorzaakt worden door overvoeding.

Misschien beter om informatie in te winnen bij een echte geitendeskundige?

Paarden hebben idd een gevoelige spijsvertering én die is dan ook nog eens niet ingesteld op het veelal veel te rijke gras dat wij hier hebben (vaak eiwitrijk koeiengras). Dus ja, het vraagt best wel wat kennis en kunde om paarden goed gezond te houden.

5 bij 18 meter, 2 geiten en wat kippen...wen er maar aan dat het kaal wordt, of je bijvoert of niet........niet alleen krabben, zandbaden etc maar urine en kippenkak........

De ren van mijn 5 grote kippen is 10 bij 5 ongeveer en daar groeit nu weer hier en daar een beetje gras omdat er wat grove takkenbussels liggen waardoor ze er niet komen of nauwelijks en vanaf 12 uur s'middags de vrije beschikking hebben over de rest van het land.......

Daar hoef je geen geitenliefhebber/expert voor te zijn...om te grazen hebben minigeiten minstens 500 per dier nodig en hooi moet je altijd bijgeven, brokken slechts als lekkers en of bijvoeding in de winter en niet als hoofdvoeding.......en zelfs dan zal een gedeelte kaal worden doordat de dieren er altijd op zijn (favoriete deel om te rusten, herkauwen, spelen, krabben etc), met wisselen krijgt de grond en het gras weer te bekomen van de hoeveelheid urine en kippenkak, die scherp is en gras etc gewoon wegbrand om het zomaar te zeggen, deels te verwerken en deels door de regen op natuurlijke manier deels afgevoerd/ opgenomen wordt...

5 bij 18 is 90 vierkante meter.....1 ieniemini geitje heeft dat eigenlijk binnen een paar maanden totaal glad.....met hier en daar een plukje van ik lust dat eigenlijk nog niet en heeft hij de meeste lekkere wortelresten ook al opgegraven en in zegge 2 maanden tijd een liter of 20 a 25 scherpe urine over het gras verdeeld.......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Voila, maar nu heb ik een reeël antwoord gekregen..Had overal gevonden voor weide dat 100m² genoeg zou zijn ..Maar blijkbaar dus niet voor een groene weide..

Ja ik lees overal dat geiten niet echte grazers zijn, maar alleen de bovenkant eraf knabbelen.. dusja, wist ik niet

Bedankt voor je antwoord! Weet nu tenminste dat dat niet zal lukken.. Zal het dan maar houden bij de kipjes, de ren iets kleiner maken en alleen met de kipjes zal dat wel groen blijven hoop ik dan

Een ware prutser/beginneling :P

mijn dwerg loopt in de ächtertuin" dit stuk zal schat ik 200 / 300 m2 zijn

ze loopt daar elke dag met 5 kippen en het stuk is nog nooit kaal geweest.

ik heb zelfs regelmatig de shetlanders ook nog daar staan omdat het gras veel te hoog word.

ik moet wel zeggen dat er veel struiken en dingen staan waarvan ze ook veel eet.