Jump to content

Tomatenmeststof toevoegen aan potgrond

Artist

Recommended Posts

Even een vraag over het mengen van potgrond met meststof. Ik kocht een tijdje terug een zak met COMPO universele potgrond.

Deze zegt het volgende:

De meststof met lange werking zorgt ervoor dat de planten een goede startbemesting krijgen en tevens een reserve aan voedingsstoffen voor 100 dagen ter beschikking hebben. Vlokken uit vulkaangesteente: voor een opmerkelijk betere en meer gelijkmatige water- en luchtverdeling rond de wortels. Deze potgrond is op basis van bonkveen, perliet, colloïdaal silicium, meststof

op basis van calcium en magnesium en meststof. Organische stof 20 % pH (water) – zone 5,0 - 6,5 Elektrische geleidbaarheid (EC) 40,0 mS/m

Droge stof 30 % Meststoffen: NPK-meststof bevattende magnesium 14-16-18 + (2 MgO)

met sporenelementen: 0,80 kg/m³; Isobutylideendiureum: 0,25 kg/m³

Er zit dus al meststof in deze potgrond. Nu was mijn vraag, als ik mijn tomatenplantjes ga planten kan ik dan eventueel tomatenmeststof (http://www.compo.be/consumer/compo_tomaten_meststof_p_2_78.html) deze hier, hier aan toevoegen of volstaat de meststof die er in de zak zit?

Wat raden jullie mij aan?

Edit: Ik ga mijn tomatenplanten houden in pot

Ja hoor, dat kan.

Echter, waar je helemaal niks over zegt, zijn de tomatenplanten nu. Zijn dat kleine zaailingen ? Zijn dat 20 cm grote planten ? Zijn dat planten die al in bloei staan ?

In het algemeen: overpotten in hun uiteindelijke pot en dan maar gelijk die korrelmest toevoegen kan heel goed. Zelf zorg ik er altijd voor dat die korrels niet gelijk aan de huidige wortels komen te liggen, dus eerst door de potgrond moeten gaan voor ze korrels tegenkomen. De korrels echter niet onderin de pot doen hoor. Dan spoelen alle voedingsstoffen alleen maar uit.

Het eventuele teveel aan voedingsstoffen spoelt sowieso uit.

Zijn het hele kleine zaailingen, die tomaten , zou ik de korrels toch pas later toedienen. ( bij verschijnen bloemen ). Zie ook de vele andere topics op dat gebied. : "tomaten mesten" enz.

Ik bedoelde dit voor als ze hun "permanente" plaats krijgen, momenteel zijn ze er nog wat klein voor.

30-573571369932620.JPG

Zou ik ze al verspenen of zijn ze nog wat te klein? Eventueel nog wat potgrond toevoegen en ze nog wat laten?

Ja ik heb al eens op andere topics informatie gezocht (zeer nuttig) maar ik had even info nodig m.b.t. deze twee producten.

Die zijn net boven de grond. Veel lichter en wat koeler zetten. Veel lichter.

Er komen nu als eerste echte bladeren ( dit zijn kiemblaadjes ). Daarna, als die er echt zijn , kan je de plantjes verspenen en elk een eigen potje geven en de potgrond tot de kiembladeren aanvullen ( dieper zetten dus )

Dan kunnen ze richting groeien en nog een keer maatje groter verpotten. Daarna kan je wel wat gaan mesten.

Zet je ze straks gelijk in de uiteindelijke grote pot, dan kan je die langwerkende korrels wel geven. Nu niet. Nu niets mesten. Je bent wat laat wel met de tomaten , maar proberen is toch altijd leuk. Een tomaat ga je er nog wel van oogsten hoor.

Bedankt. Ik heb ook het potje lager geknipt zodat er zeker genoeg licht bij kan zonder ze te verbranden, want ik merkte ook op dat ze erg bleek waren opeens vanwege de zon, dus zet ik ze maar binnen aan de vensterbank.

Wat ik me nog afvraag eigenlijk, ik merkte onlangs op dat de kiemblaadjes bruin worden en kapot gaan, maar de 'echte' blaadjes die op komst zijn groen blijven, is dit normaal? Is dit het natuurlijke proces bij plantjes? Kiemblaadjes die stuk gaan en zo de kans geven aan de grotere blaadjes om te groeien... ?

Vanmiddag wat laatste tomaten uitgepoot op de tuin. Mij viel op dat daar planten tussen zaten waar het kiemblad zelfs nog geheel intact aanwezig was. Ik was verbaasd.

Is normaal, ja hoor. Misschien meestal niet zó snel als jij nu zegt, maar niks om je zorgen over te maken. Gewoon verder laten groeien. Overpotten als de wortels zichtbaar worden onder het potje, in nieuwe schone verse potgrond , en dan als daar ook weer de wortels onder verschijnen de tuin in, de bak in , of waar die ook uiteindelijk heen gaat.

Kijk ook eens ( via de zoekfunctie bv ) op alle andere topics over tomaten opkweken. Daar zijn er echt tig over.