Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste,

Onder onze pergola hebben wij reeds een 20 jaar een druivelaar. Deze groeit in de aarde naast het afdak en de takken werden gedurende de jaren geleid onder het afdak waar ze ten volle van de zon kunnen genieten.

Wij hebben al 10 à 15 jaar zeer lekkere en grote druiven. (blauwe) Maar sedert vorig jaar "bloedt" de druivelaar zo rond deze periode. Ik veronderstel toch dat dit 'bloeden' is. Hij verliest transparant, plakkerig sap. Ik hoop natuurlijk dat dit niet erg is voor de druivelaar, maar het is voor ons vrij storende omdat we zo niet meer onder ons afdak kunnen zitten zonder na een uurtje met plakkerig haar de douche in te mogen kruipen. Ook onze terras plakt zo heel erg.

Wat me ook opvalt is dat sommige takken bruine vlekken/uitstulpingen krijgen. Wanneer je deze uitstulpingen aanraakt, brokkelen ze gewoon van de tak af.

Wij deden echter niets anders sedert vorig jaar, we geven de druivelaar nog steeds dezelfde bemesting (bloedmeel) en snoeien hem nog steeds op dezelfde tijdstippen. (december)

Weet iemand hier meer over? Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

Groeten!

Posted

Probeer eens uit om de druif niet in december te snoeien, maar in de week dat hij zijn blad verliest.

Ik neem aan dat deze druif op een zuid-locatie staat ? Een warme plek ?

De druif komt op zich heel, heel vroeg op gang met zijn sapstroom. Zo laat als het blad verschijnt en dat dus anders mag lijken. Normaal kan je gerust in december snoeien, en ook later nog wel, maar wellicht dat deze door zijn standplaats eerder op gang komt ? Ik weet het niet, maar op zich best apart dat de plant nu bloed, als je in december gesnoeid hebt. Maar het kan.