Jennywhere Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hallo mede moestuiniers! Ik wil graag jullie advies vragen m.b.t. mijn bietenprobleem.Ik heb een 'gewone' rode biet geplant en krijg vooral veel loof, maar helemaal geen bieten! De bieten zijn binnenshuis gekiemd en vervolgens eind maart onder glas geplant. Ze hebben geen ziekte of plaag. Heeft iemand een idee van wat het probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen/in de toekomst kan voorkomen? Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Dag Jennywhere, Ik vind het wel geestig. Bieten kun je nog niet oogsten nu. Als je bietjes hebt gepoot eind maart, moet je pas rekenen op de eerste bietjes in juli of hele kleintjes in juni al. Geef ze een beetje mest en niet teveel water, en een klein beetje geduld Suc6! gr Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Volgens mij moet je ze juist niet bemesten, anders krijg je later in het seizoen wel echt teveel loof en geen biet dacht ik, of niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Ik heb ze half april in de volle grond gezaaid en nu toch echt al bietjes van een cm of 4... of zou dat aan het klimaat hier liggen? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Ik verwacht klimaat ja, Maar bietjes van 4 cm ga je echt nog niet oogsten. Die verspeen ik meest voor de ruimte... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Veel wortelgewassen maken vooral veel loof aan als ze in een serre staan. (behalve in de winter)Die groeien veel beter in volle grond, buiten.Vanaf half april moeten die normaal naar buiten. Je kan nog buiten zaaien, ik zou enkele plantjes kopen en die buiten zetten. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennywhere Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat het ermee te maken heeft dat ik de bieten onder glas heb geplaatst.Ik was overigens niet van plan ze nu te oogsten hoor, maar had wel verwacht dat er een biet van een paar cm te zien zou zijn Ik ga even kijken voor een paar plantjes mogelijk, en ik wacht het gewoon wel even af wat er nog gebeurt Op zich zijn het mijn eerste probeersels, dus geen ramp als ik niet direct alles onder de knie heb Groet!Jenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Ip kunnen bieten goed tegen kou, zelfs een graadje vorst kunnen ze hebben. Ook de kiemkracht is heel goed, waar een gemiddeld gewas 10 tot 15 graden voor nodig heeft doet een biet dat met een paar graden boven nul al. Het interesseert me trouwens geen biet... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Ik meende dat knolgewassen juist in verhouding meer water moesten hebben weer wat geleerd !! Ik zag al een bietje van 1 cm doorsnee onderaan het plantje zitten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennywhere Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 haha, nou, mij interesseert het wel een biet! Vooral als het bieten oplevert! haha! Thanks voor jullie reacties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drentenier Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Ik heb eind vorig jaar de restjes uit mijn groentetuin, te laat gezaaide spullen, in mijn kas laten overwinteren. Die heb ik dit voorjaar weer terug in de moestuin gezet als experiment. Voor de sla bleek dit een goed idee, de rest niet.Ik kreeg onder andere een zielig 10 cm hoog tuinboontje dat driftig bloeide naast zijn halve meter hogere collega's (kansloos...). Bij de bieten schoten de planten direct door. Heb uiteraard ook nieuwe bieten gezaaid. Ik laat die oudere bieten staan om te kijken of er toch nog enige knolvorming plaatsvindt. Of is een doorgeschoten biet (>1/2 meter hoge dunne stengel) sowieso kansloos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Ik ken een bioingenieur die zijn thesis over bieten maakt Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts