Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bieten probleem: veel loof maar geen biet

Jennywhere

Recommended Posts

Hallo mede moestuiniers!

Ik wil graag jullie advies vragen m.b.t. mijn bietenprobleem.

Ik heb een 'gewone' rode biet geplant en krijg vooral veel loof, maar helemaal geen bieten!

De bieten zijn binnenshuis gekiemd en vervolgens eind maart onder glas geplant. Ze hebben geen ziekte of plaag.

Heeft iemand een idee van wat het probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen/in de toekomst kan voorkomen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie!

Dag Jennywhere,

Ik vind het wel geestig. Bieten kun je nog niet oogsten nu. Als je bietjes hebt gepoot eind maart, moet je pas rekenen op de eerste bietjes in juli of hele kleintjes in juni al.

Geef ze een beetje mest en niet teveel water, en een klein beetje geduld

Suc6!

gr

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Veel wortelgewassen maken vooral veel loof aan als ze in een serre staan. (behalve in de winter)

Die groeien veel beter in volle grond, buiten.

Vanaf half april moeten die normaal naar buiten.

Je kan nog buiten zaaien, ik zou enkele plantjes kopen en die buiten zetten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat het ermee te maken heeft dat ik de bieten onder glas heb geplaatst.

Ik was overigens niet van plan ze nu te oogsten hoor, maar had wel verwacht dat er een biet van een paar cm te zien zou zijn

Ik ga even kijken voor een paar plantjes mogelijk, en ik wacht het gewoon wel even af wat er nog gebeurt Op zich zijn het mijn eerste probeersels, dus geen ramp als ik niet direct alles onder de knie heb

Groet!

Jenny

Ip kunnen bieten goed tegen kou, zelfs een graadje vorst kunnen ze hebben. Ook de kiemkracht is heel goed, waar een gemiddeld gewas 10 tot 15 graden voor nodig heeft doet een biet dat met een paar graden boven nul al.

Het interesseert me trouwens geen biet...

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Ik heb eind vorig jaar de restjes uit mijn groentetuin, te laat gezaaide spullen, in mijn kas laten overwinteren. Die heb ik dit voorjaar weer terug in de moestuin gezet als experiment. Voor de sla bleek dit een goed idee, de rest niet.

Ik kreeg onder andere een zielig 10 cm hoog tuinboontje dat driftig bloeide naast zijn halve meter hogere collega's (kansloos...).

Bij de bieten schoten de planten direct door. Heb uiteraard ook nieuwe bieten gezaaid. Ik laat die oudere bieten staan om te kijken of er toch nog enige knolvorming plaatsvindt. Of is een doorgeschoten biet (>1/2 meter hoge dunne stengel) sowieso kansloos?