Jump to content

Framboos zit onder de luis.

Katja1604

Recommended Posts

Hallo,

ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar vind niet echt het juiste antwoord op mijn vraag.

Mijn frambozenstruik zit onder de bladluis, echt verschrikkelijk.

Sommige (bloesem)trosjes zitten echt helemaal onder en andere hebben totaal geen last.

Mijn vraag is: Is het verstandig om de aangetaste trosjes af te knippen?

Het gaat hier om denk wel 100 of meer frambozen, maar als dat voorkomt dat de rest ook aangetast word, heb ik het er graag voor over.

Ik gebruik liever geen middeltjes om het te bestrijden.

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen!

Je kan b.v. een sopje van groene zeep maken en daarmee je luizen uit je framboos besproeien met een plantenspuit. Of je kan cola(elk merk) gebruiken om te besproeien tegen luis. DUS NIET JE KOSTBARE FRAMBOZEN GAAN WEG KNIPPEN. Of opzoek naar lieveheersbeestjes en of larven.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ja, lieveheersbeestjes dacht ik ook al aan, maar dan komt er meteen een nieuwe vraag in me op.

In onze moestuin staat een bessenstruik met heel veel lieveheersbeestjes.

Kan ik daar gewoon een groep van meenemen of overleven ze het niet als ze zomaar verhuisd worden?

En dat van die cola had ik ook al gehoord.

Moet ik dan gewoon kleine beetjes over de aangetaste trosjes gieten en (dagelijks?)herhalen tot het weg is?

En trekt dat dan niet mieren en andere insecten aan?

Sorry voor de vele vragen, ik heb nog heel wat van jullie te leren!

Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn heerlijke frambozen niet hoef weg te knippen!

De cola behandeling verspuiten met een plantenspuit. De cola kan bij iedere plant en trekt geen mieren e.d. aan. Je moet dit herhalen als je weer last krijgt van bladluis( het dood de eitjes niet dus let op wanner deze uitkomen). En de lieveheersbeestjes kan je gewoon van de ene plant naar de andere verhuisen maar ze hebben een eigen wil dus je kan slechts hopen dat ze dan ook blijven.(zo lang als er bladluis op je planten zit blijven ze ook wel)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Wij hadden luis op on ze aalbes zitten. We hadden ook uit heel de buurt lieveheersbeestjes verzamelt, die aten dan wel een paar luizen, maar daarna gingen ze gewoon weer wat anders doen. Wat bij ons uiteindelijk goed heeft geholpen is gewoon een wc-papiertje pakken en alle luisjes 1 voor 1 pletten. In het begin is het een beetje ranzig, maar het went snel. Daarna elke dag even de plant nalopen op luisjes die zich hadden verstopt en nu is de plant luizen vrij. Ik blijf hem toch nog geregeld nakijken, maar hij doet het weer prima!

Ik heb op mijn braam pas ook wat lieveheersbeestjes gezet en die is luisvrij nu! Hiervoor ook lieveheersbeestjes van de kruisbes afgehaald en verhuisd naar de braam, 2 dagen later geen luis meer te bekennen

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Gewoon lieveheersbeestjes verplaatsen. Het is logisch dat die darana verdwijnen, want zodra ze hun eitjes hebben gelegd vertrekken ze. De larven van de lieveheersbeestjes zijn zéér efficiënte luisbestrijders. Dus 2-3 weken geduld hebben. Ik treed niet op tegen bladluis. Nooit.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Nou mijn ene appel heeft luis en dode vruchten. En de andere geen luis en veel dikkere vruchten. Denk dus dat bij mij de luis er een handje aan heeft geholpen helaas. Zal morgen cola proberen!! Help misschien beter dan spiritus met zeep en water.

Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!

En door die middeltjes te gebruiken verjaag je ook alle natuurlijke vijanden en verzeker je jezelf ervan dat je dat middeltje de komende weken zal moeten blijven gebruiken.

Dat boompje gaat heus niet sterven van die luizen, en nu al dan niet sproeien gaat geen impact hebben op je oogst.

Wat ik wel zie is dat er enkele rassen veel feller last hebben van bladluis. Vooral bij de frambozen en de bramen zijn er enkele rassen die er meer last van hebben. Maar ik 2-3 weken later zijn die planten volledig luisvrij, en die groeien er écht wel doorheen

Op mijn appelaars en perelaars hebben ik nog nooit last gehad van luis (en ik heb er wel enkele staan ). Onder de fruitbomen zijn het vooral de pruimelaars die er problemen mee hebben.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com