Posted June 11, 201312 yr Zie hier mijn bloeiende boerenkool: (ik hoop dat het duidelijk is zo, op mijn computer was de foto groter ) Wat zijn dit voor een diertjes? Ze zijn blauwig... Zijn ze schadelijk? Of gaan ze er wel weer vandoor? De plant is misschien nu wat vatbaar omdat het zo warm is en hij misschien niet genoeg water krijgt? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
June 11, 201312 yr Dat zijn boeren luizen ja. Blauw-grijs. Die gaan er niet vanzelf weer vandoor nee. Waarom vraag je dat ? Luizen gaan er nooit vanzelf vandoor als ze het naar hun zin hebben en het weer er geschikt voor is. Ze hebben het juist naar het zin ! Schadelijk ? Ja. Niet dodelijk , maar schadelijk ja. Ze zuigen he ? En Boeren luizen zuigen extra langdurig wel.
June 12, 201312 yr Author Ok, boeren luizen. Tuurlijk Ik vraag dat (of ze weer weg gaan ) omdat ik het idee heb dat ze vooral op planten zitten die door droogte of juist vele nattigheid niet helemaal fris en fruitig zijn. Dus als je zorgt dat de plant weer wat steviger wordt, door wat extra goede verzorging nu, dat ze dan een andere zielige plant gaan zoeken. Klinkt een beetje Jip&Janneke he? Nou goed. Ik ga ze gewoon massaal bestrijden Edit: ik kan helemaal niets vinden over Boeren luizen. Zit je me voor de gek te houden? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
June 12, 201312 yr ja Maar die luizen ( boeren en stadse ( stadse zijn nog veul erger hoor )) hebben het nu écht naar het zin. Een dagje minder wind, hogere temperaturen , avondje windstilte, zwoel, iets vochtiger in de lucht. Helemaal feest ( boeren-tent-feesten ) Op die boerenkoolplanten zijn ze natuurlijk niet met de hand te bestrijden, of nauwelijks eigenlijk. Ik zou denk ik met een spuittank een zwakke zeep-spiritus oplossing spuiten. 3x herhalen. ( rekening houden met de ei-leg-cyclus van de luis )Voordeel is wel dat deze blauw-grijze ( wat wollige ) luis, dan weer geen interesse heeft in veel andere dingen dan waar ze nu op zitten.
June 12, 201312 yr hahaha......die boerentrienen van het platte land kun je ook ALLES wijsmaken sorry jorieke zelf ben ik ook niet altijd even snugger en bit wordt toch wel bekeken met enige kennis kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
June 12, 201312 yr Author Dat laatste zeker Greetje, daarom neem je hem direct serieus. Plus: je hebt boerenwormkruid, boerentenen, waarom geen boerenluizen? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens