Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Problematisch bessenplantje

Elizabet

Recommended Posts

Een paar weken terug kocht ik 3 verschillende bessenplantjes op de markt, een kruisbes, een blauwe bes en een witte bes (ribes, witte aalbes zeg maar) Nu doen kruis en blauw het prachtig, maar de witte lijkt erg zwakjes. In de afgelopen weken heb ik m dagelijks moeten behandelen tegen luis, dat leek onder controle maar nu had-ie weer bloedblaren (aangetaste bladeren maar even verwijderd) en in de toppen met jonge blaadjes zitten ook telkens mieren (?). Ik heb het idee dat-ie wat aan de zwakke kant is dus. Kan ik wat doen om m wat weerbaarder te maken tegen al die belagers?

elizabet.nl

Probeer het eens met bespuiten met brandnetelgier.Doet hier altijd wonderen.

Je weet ook niet wat zo'n plantje allemaal heeft meegemaakt voor het bij jouw belande;op een tochtige veilingkar gestaan ,van hot naar het gesleept.Worden ze ook vatbaarder door .

Dit jaar zal je toch nog geen geweldige oogst hebben.Vaak na wat startproblemen gaat zo'n struikje het nog doen als het aanslaat.

Kalk had ik net al gedaan ja, bedacht me dat ik de achtertuin wel gekalkt had, maar voor niet, en ik zit op flink zure grond. En met die wind ging het gister ook wel goed Zo maar ns even brandnetels gaan plukken.

elizabet.nl

Echt? Waarom doen ze dat? Niet uit luisantropische overwegingen, lijkt me...

Helpt zeepsop/spiritus-oplossing trouwens ook tegen de bloedblaarluis? Ik heb overigens (sinds de gewone bladluizen weg zijn) geen beestjes meer gezien op de plant, maar die bloedblaren komen wel van luizen, toch?

elizabet.nl