Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten laten gaan of verplaatsen

Recommended Posts

Ik heb een vraag over mijn balkon tomaten, deze staan nu in mijn koude kas, maar ze groei een beetje tegen het dak aan. Nou heb ik de mogelijkheid om ze een rek naar beneden te brengen, maar dan kom ik een beetje in de knoei met mijn andere groenten.

Dus denken jullie dat de hoogte groei nu zo beetje is opgehouden, want de planten zitten namelijk al wel vol met knopen, en zoals ze nu staan hebben ze ook een beetje stevigheid aan elkaar. Alle tips een opmerkingen zijn weer van harte welkom.

p614021090631371194935.JPGp614021276951371194946.JPG

Of ze nog doorgroeien weet ik niet. Dat is afhankelijk van jouw type tomaat.

Ze staan wel te dicht op elkaar. Je moet ze of kaalsnoeien van onderen, of uit elkaar halen. Bladeren van tomaat moeten elkaar niet raken. Lucht en wind moet vrijelijk door de bladeren kunnen gaan, ivm schimmelziekten.

@ Jasmin ik kan dus de onderste bladeren gewoon weg halen, zeg maar de bladeren waar geen knopen inzitten. Ik dacht altijd dat een tomaat ook zijn energie haalde uit de bladeren. en moet ik ze dan knippen, of breken. Zoja knippen kan dat gewoon met schone snoei schaar?

Cyberpater, ik weet gewoon het ras tomaat niet. Jij noemt het balkontomaten, maar is dat omdat ze op het balkon zouden gaan staan, is dat de soortnaam?

Bij tomaten in pot op balkon haal ik alleen de onderste gelige bladeren weg, maar snoei of dief ik nauwelijks.

Bij tomaten die de hoogte ingaan, maak ik een kale stam, steeds een paar blaadje weghalen naar gelang de groei omhoog.

Als dit middelgrote tomatenplanten zijn, zou ik ze gewoon uit elkaar halen. Verpotten/verplanten. Het is zo belangrijk dat de tomatenbladeren zo snel mogelijk drogen na een regenbui. Of wou jij ze hun hele tijd in dat tentje laten staan? Zelfs in dat geval wil je geen vochtig klimaat waar een schimmel kan toeslaan.

Ik ken het tentje waar je de planten op de planchets hebt staan. Ik denk eigenlijk dat je de tomaten op de grond zou moeten zetten. Als de 1e bloemetjes nu verschijnen, in deze maat planten, dan zijn het planten die verder zullen willen groeien en dus groter zouden moeten kunnen worden.

Ik weet niet wat je op de grond van het tent-kasje hebt staan ? Kan dat niet naar buiten ?

Nee hoor, dat kan helemaal normaal zijn. Ook wel afhankelijk van het soortje, en ook wel afhankelijk in welk maatje pot ze staan. Staan ze in een te klein potje, of totaal zonder voeding inmiddels, dan gaat zo'n plant ook ( uit armoede ) bloeien.

@Bit er staat niks op de grond, maar ze kunnen ook nog wel een reek lager, het type tomaat is eigenlijks die over de bak heen hangt dus echt voor balkon. Maar ik zal ze morgen eerst eens uit duinen, en over het knippen wat vindt jij moet ik dat doen? En als ik dan wel moet knippen moet ik dat dan nog op bepaalt moment van de dag doen?

Over het knippen durf ik echt niks te zeggen. Ik heb eigenlijk geen ervaring met echte balkontomaten en andere mini-formaten.

Ik zou ze alleen al vanwege de warmte in je kasje al wat verder naar beneden of op de grond zetten.

Als het echt van die balkon formaatjes moeten zijn, vind ik deze wel erg uitgegroeid inmiddels. Ik was van de week bij een mede-forumlid op bezoek op haar tuin ( tomaten kweekster bij uitstek ) en die had echt gedrongen mini-struikjes staan ook. Ideaal voor balkonbakken denk ik. Dat zag er echt anders uit dan deze.

Snoeien tomaten, maar dan van balkonsoortjes, heb ik echt niet voldoende verstand van. Anderen wél hoor !

@Bit ja weer een goede leer voor volgende keer de zakjes even bewaren, dit was ook het eerste probeersel. Zaden komen uit Duitsland daar waren we keer en zo grote supermarkt.

Dus in onwetendheid het hele zaakje direct op gekweekt, dus ik zit nu eigenlijks met een te grote voorraad aan planten, maar goed ze doen het wel goed. Het is volgens mij een sterk ras want de planten zitten ook vol met knoppen.

Nog even vraag over het mesten, ik van Ecostyle deze korrels http://www.ecostyle.nl/groente.kruiden.az-meststof er bij gedaan, nu drie weken geleden. Heb jij een idee wanneer het weer moet, op de verpakking staat pas weer over drie maanden. Kan jij je hier ook in vinden?

Alvast weer bedankt voor je advies, mocht je keer Groningen zijn kom je maar een bak koffie doen. We kunnen nog een hoop van je leren

Jawel hoor, dat is prima mest. Wel een erg algemene, soort van basisbemesting. Voor je tomaten zou ik eens in de 2 a 3 weken nog iets bijmesten ( niet te veel hoor ) met de speciale tomaten mest ook van Ecostyle. Die heeft een iets hoger kalium aandeel. Maar deze mest die jij hebt gebruikt is echt prima ja. Ze doen het niet voor niks zo goed he ? ( duur spul )

Nu de vruchten gaan komen , kun je iets meer en gerichter geven. bv die tomatenmest ( vloeibaar ). Ik zweer erbij, maar dat ben ik.

Je kunt het ook zo laten als je wil. Zal niks fout gaan.

Bit de mest die ik nu heb was eigenlijks de goedkoopste die er bij stond, wij hebben in Groningen een hornbach die was er goedkoop mee.

Ik zal ook het andere product van ecostyle nog even halen. En als er wat meer resultaat is zal ik er nog even weer wat van laten zien.