Katja1604 Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Mijn sugarsnaps groeien eindelijk, yeah!!!!!!Ze zijn al zo'n 6/7 centimeter lang, maar nog helemaal plat.Kan ik al oogsten of moeten ze wat dikker worden?Het zijn er al niet zoveel, zou zonde zijn als ik dat kleine beetje te vroeg oogst.Kan nu helaas geen foto toevoegen, ze zijn denk 3 mm dik. Alvast bedankt voor de hulp! Quote
Sovreze Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Nu oogsten, dan zijn ze het lekkerst. Plus, hoe vaker je plukt hoe meer bonen.. Als je ze langer laat zitten (kan op zich nog een paar dagen hoor..) vormen de erwten zich, en die zijn voor de sugar boon wel wat melig. Je wil ze juist gebruiken als zoete peul? Dan zijn ze nu het lekkerst (ook rauw)! Quote
Katja1604 Geplaatst: 21 juni 2013 Auteur Geplaatst: 21 juni 2013 Wauw, bedankt voor het snelle antwoord!Het bloemetje, daar waar de peul uitkomt, moet er ook afgeplukt worden, toch? Quote
eelzuhtjuh Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Mij is opgevallen bij mijn sugar snaps dat de snaps die wat dikker zijn en langer hangen juist zoeter zijn. (ik eet ze rauw van de plant) Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
bartp Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Ik vind ze ook zoeter als je al het begin van een erwtje erin ziet. Best beide uiteinden er af pitsen, en zo de rangen aan de zijkant er af halen. Quote
RobO Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 zijn dit geen peultjes? die zou ik nu plukkenals het sugar snaps zijn zou ik ze bol laten worden, dan zijn ze zoet en knapperig Quote
Katja1604 Geplaatst: 22 juni 2013 Auteur Geplaatst: 22 juni 2013 Het zijn geen peultjes, maar echt sugar snaps.Had jouw berichtje nog niet gezien, Robo, heb ze net geplukt Ale 4, hahaha!Nou,de rest laat ik hangen, Quote
Sovreze Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 Is ook een beetje voorkeur denk ik, zoals ik al zei, ik vind de erwtjes die ontwikkelen als snel melig worden en dat weegt bij mij op tegen de zoetigheid (ik vind ze jong al zoet genoeg). Geen probleem, die dingen gaan de komende weken HEEL VEEL peulen geven als je geluk hebt, dus je hebt nog genoeg te plukken Quote
spike Geplaatst: 22 juni 2013 Geplaatst: 22 juni 2013 In de winkel zijn de sugar snabs ook bol en peultjes het liefst dun als je er meer had kun je makkelijker zien welke nog in de lengte groeien en in welke de erwten alleen nog maar groeien. veel succes net de kook erover heen (blancheren) kunt ze ook rauw eten Quote
wilmer Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Kan je doperwten eigenlijk ook eten als peultje / sugar snap? Quote
Claudia69 Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Ik laat ze lekker dik worden de erwtjes mogen er al duidelijk inzitten. Dan moet je er wel de draden afhalen boven en onder, maar met erwtjes zijn ze zoveel zoeter Quote
Claudia69 Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 In de winkel zijn de sugar snabs ook bol en peultjes het liefst dun als je er meer had kun je makkelijker zien welke nog in de lengte groeien en in welke de erwten alleen nog maar groeien. veel succes net de kook erover heen (blancheren) kunt ze ook rauw etenEven blancheren en opstoven met wat look en peterselie. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Platte zijn idd peulen, dikke zijn sugarsnaps. Ik was een foto aan het maken van mijn eerste courgettebloem, keek even naar mijn sugarsnaps en zag dat er ook al 1 groeit! Karig maal, maar ze doen het toch wel: Zolang het bloemetje er nog onderaan hangt is ie niet oogstbaar he, dat moet er eerst helemaal af zijn toch? En neem je de bovenste blaadjes mee bij het oogsten, dus 'toppen' zeg maar? Of pluk je ze uit het 'koometje' van de blaadjes waar die in hangt zodat daar een nieuw bloemetje komt? Quote
DebjeDuif Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Even offtopic, ik zie dat jouw sugarsnaps mooie witte bloemetjes hebben, dat wat ik als sugarsnaps heb gezaaid heeft paarse bloemen, zijn dat dan wel sugarsnaps? Ik heb de zaden uit een vd zadenenveloppen, geen idee meer welke. Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Tuintjesdraak Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Das een lastige, misschien een variant? Ik heb bijv stiksnijbonen staan die paars worden en geven dan ook paarse bloemen. Je hebt ook paarse sperciebonen, misschien dat je zoiets hebt staan dan? Zo zie je maar weer, altijd zo'n kaartje schrijven en erbij zetten, vooral als je net gezaaid hebt, anders denk je dat er niks staat en zaai je wat anders eroverheen Quote
Claudia69 Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Even offtopic, ik zie dat jouw sugarsnaps mooie witte bloemetjes hebben, dat wat ik als sugarsnaps heb gezaaid heeft paarse bloemen, zijn dat dan wel sugarsnaps? Ik heb de zaden uit een vd zadenenveloppen, geen idee meer welke.Geen idee, de mijne bloeien ook wit. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Maar wanneer en hoe haal je ze nu van de plant af? Mijn eerste 'boontje' is nu zo'n 4 cm lang, moet ik die nog wat groter laten worden of is ie gewon al oogstbaar? De bloemblaadjes zijn er vandaag afgevallen. En hoe haal je ze eraf? Ja geowon plukken, dat snap ik maar pluk je het 'kroontje' mee of pluk je hem daaruit? Hoe meer je plukt hoe meer bloemen en dus vruchten er komen, maar komen die bloemen opnieuw uit het 'kroontje' groeien of komen die aan nieuwe steeltjes? Quote
Claudia69 Geplaatst: 24 juni 2013 Geplaatst: 24 juni 2013 Je mag dat kroontje mee plukken hoor, daar groeit geen nieuwe bloem meer uit. Wel doppen zoals boontjes en, als je ze wat groter plukt, de draad langs de naadjes meenemen. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Dat van die draajes weghalen wist ik wel, heb ze vaker gegeten, alleen nooit zelf geplukt, dus geen idee of er een nieuw bloemetje op die plek zou groeien. Quote
symke Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 ik had de draden van de peultjes gehaald maar ze waren nog steeds niet te eten; de zijkanten bevatten ook een soort hard vlies dat niet weg te krijgen is. Komt dat omdat het doperwtjes zijn of zijn er ook rassen doperwtjes die je ook als peultjes kunt eten? Quote
bio-fee Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Symke, ik heb dit jaar (voor het eerst) zowel doperwtjes gezaaid als suikererwten. De doperwtjes zijn inderdaad niet lekker met peul en al, veel te taai. De suikererwten zijn wel lekker als peultje, maar die kan je ook laten doorgroeien en ze dan doppen, dus alleen de erwtjes eten. Als je nl. het peultje ook nog wilt opeten als de erwten al dik zijn, is het idd niet lekker meer (taai). Dus misschien had jij doperwtjes?Of je suikerwten te dik laten worden? Quote
Katja1604 Geplaatst: 28 juni 2013 Auteur Geplaatst: 28 juni 2013 ik had de draden van de peultjes gehaald maar ze waren nog steeds niet te eten; de zijkanten bevatten ook een soort hard vlies dat niet weg te krijgen is. Komt dat omdat het doperwtjes zijn of zijn er ook rassen doperwtjes die je ook als peultjes kunt eten? Doperwtjes moet je doppen voordat je ze kan eten, zover ik weet alle soorten doperwt.Als je de buitenkant wilt eten, kan je beter peultjes, sperziebonen of sugarsnaps kiezen. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Wel ik heb al een paar jaar 'Delikett', gezaaid van 'Aveve' en die vallen héél goed mee.Heel lekker met jonge worteltjes. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Tuintjesdraak Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 1 ding is zeker, mijn sugarsnaps groeien als een gek nu. Zie ik gisteren enkele van 2cm lang, waren ze vandaag al haast 2x zo lang. En hoe kleiner de peul, hoe zoeter en dus lekkerder ze smaken, dat is ook als je ze in de winkel koopt, de kleinere smaken altijd lekkerder. Ik heb er al.......... 5 geplukt, morgen kunnen er weer een paar Ik bewaar ze gewoon even in een bakje in de koelkast, uit de winkel kun je ze ook zeker een week goedhouden, dus ik laat ze even enkele dagen liggen tot er meer bij zijn gekomen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.