Jump to content

Probleem: fruitstruiken groeien te hard

Jorieke123

Recommended Posts

Voor zover je het een probleem kunt noemen natuurlijk? Vorig jaar klaagde ik dat mijn struikjes (kruisbes, aalbes, nog meer bes) niet goed groeiden. Dit jaar groeien ze te hard! De lichtgroene uitlopers die ze dit jaar al hebben gemaakt, zijn soms al 30 cm of langer. Die van de Gojibes is denk ik al zo'n 60 a 70 cm, en dan overdrijf ik echt niet.

Door die slungeltakken vallen de struiken nu nogal uit elkaar. Er zit nog vrij weinig houtigs aan de planten, omdat ze nog jong zijn. Dus de nieuwe takken hangen na een regenbuitje over de grond. Soms knakken ze dan ook.

Bij de kruisbessen is het wel het ergste, bij de rest staan de takken tot nu toe nog wel mooi overeind.

Moet ik ze toppen (maar zo en zoveel bladeren/ogen aan laten maken bijv.), of opbinden, wat doen jullie?

stekelbessen inderdaad een goed stuk inkorten (ik neem pakweg de helft). anders scheuren ze nu af door de wind.

Ze zijn hier ook veel te sterk gegroeid , en niet genoeg verhout om hun gewicht te kunnen dragen.

Zeker met de strakke wind die we af en toe krijgen.

Ik gebruik de huidige groei ( zeker nu met al dat water gaat het hard ) om de struiken verder naar wens te vormen. Bij de kruisbessen bind ik de lengtegroei aan, die ik wil hebben, zijscheuten had ik al ingekort dus dat scheelt nu scheuren, maar er ontstaan nieuwe lange scheuten. Wil ik ze niet, snoei ik ze weg.

En ben stekken aan het nemen ( niet het jongste hout )

De rode bessen enzo ( witte en zwarte ook ) hebben hun echte groei al gehad. Ook daar ga ik stekken van nemen, van mooie gezonde stukken.