Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel loopt de natuur achter?

marijnos

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben als zovelen in het 1ste jaar van m'n moestuin.

Hoor van veel mensen op de tuin dat dit een moeilijk jaar is. Om te beginnen.

Maar hoeveel weken(dagen zal t wel niet zijn) loopt de natuur acht op 'normaal'?

Ik gok dat we een maandje achterlopen.

Ook ik ben dit jaar begonnen.

Maar laat je niet gek maken door wat anderen zeggen.

Oke,het komt allemaal wat later op,en we kunnen wat later oogsten,

maar we hebben nu toch redelijk weer,niet teveel regen,en het zonnetje komt wel.

Jawel. Ik denk dat we een moeilijk voorjaar achter de rug hebben. Ik heb dat vooral gemerkt aan eerst de spinazie, de vroege zaai. De tomaten ( 'wanneer zijn die nachtvorsten nou voorbij' ) en het bloeien van de appels, die daar echt wéken over hebben gedaan hier. Bomen kwamen laat in het blad. Riet in de sloten kwam laat boven. We lagen weken achter.

Het is een koud en daardoor laat voorjaar geweest. Eenmaal voorjaar sprongen we heel kort gelijk in de hoogzomer en we doen nu het voorjaar nog eens dunnetjes over. Eindelijk ook regens. Want naast koud, was het hier ook vooral een héle lange tijd veels te droog. Eigenlijk vanaf de sneeuw al. Droog droog ( hier dan he ? ) én te koud. Tja. Dan loopt je op een gegeven moment wel achter ja.

Maar of dat nú nog zo is ? De aardappelen lopen wat achter ja. 1 ? 2 weken ?? Zelf merk ik dat niet zo. Ik heb geen hele vroege aardappelen en geen beetje vroege ook

Hier bloeit een 1e Dahlia al weer. De zomer is er al. We tellen al weer terug ( )

We lopen nog steeds achter ? Zelf merk ik er nu niet veel meer van.

Ik had half juni mijn veldbonen en erwten willen rooien.... die veldbonen beginnen nu pas op stoom te komen met kleine boontjes. In feb. voorgezaaid, en in maart in de grond gezet. De erwten zijn wel bijna klaar, nog hooguit een week, en dan heb ik ze weggehaald.

Ik merk ook dat vanalles maar in bloei wil schieten, dwangmatig gewoon.Ben ik niet zo gewend. Komt volgens mij door de snelle temperatuurswisselingen.

Ik schat toch minimaal 3 weken verschuiving van 'normaal' ritme.

Ik gok 3 a 4 weken. Wisselt ook per plant. Toch hier wat rozen die vorig jaar al bloeide en nu nog niet bijvoorbeeld.

Maar is dat een nadeel, een lastig begin? Zou ook direct extra leerzaam kunnen zijn Tuinieren is expirimenteren... Beginner in een moeilijk jaar of niet, komt vanzelf wel goed En naast expirimenteren.. Veel lezen in boeken of op forums doet ook wonderen!