Jump to content

Stam bonnen (SAXA) blijven klein?

cyberpater

Recommended Posts

Even een vraag over mijn bonnen, ze blijven zo klein. Moet ik me er zorgen om maken, en eventueel nieuwe planten, of ze gewoon laten gaan?

Er staat ook een boom naast, die laat van die soort naalden los, mijn vriendin zegt dat het geen kwaad kan ik twijfel er over. Op de foto kan je de naalden wel zijn liggen.

img2013070311501443651372845634.jpg

img2013070311501785041372845647.jpg

Oké dan laat ik ze zo gaan, heeft afdekken bij veel regen val zin?

Als de regen goed kan weglopen is er niets aan de hand. Beetje vocht is goed voor alle planten, en er komt weer warm en droog weer aan.

Op zich hoeft er niets mis te zijn met je planten, maar staan ze wel zonnig genoeg naast die schutting? Dat kan wel de oorzaak zijn van de beperkte groei. Het heeft er ook mee te maken wanneer je ze gezaaid hebt. Stambonen groeien niet heel vlug, dus ik zou niet wanhopen. Beetje bijzaaien kan overigens geen kwaad, en kan nu nog prima. Die komen dan gewoon wat later.

Voor zo ver ik weet kunnen naalden de bodem zuurder maken en als ik even op Google zoek zie ik ook dat bonen niet van een zure grond houden.

Ik zou zelf dus sowieso de naalden zo nu en dan weg harken en je kan eventueel kalkkorrels ofzo gebruiken om je grond minder zuur te maken. Maar of je grond nu al zuur is? Zal er ook vanaf hangen hoeveel naalden er in de voorbije jaren al lagen. Is niet een proces waarbij van de een op de andere dag je grond zuurder is.

Post eens een foto met die fameuze boom erbij.

Dan weten we beter welke boom het is want ge spreekt niet over een spar of zo, sommige andere bomen laten soms ook zulke naalden, vliesjes dan, vallen en uw foto toont dat niet goed.

Dus over welke boom gaat het feitelijk?

Iets kweken onder een boom is altijd moeilijk hoor, teveel schaduw en de boom neemt teveel water en voedsel op.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.