Jump to content

Geoogste groenten bewaren

marijnos

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een paar vragen misschien al wel 100x gevraagd hier, maar het lukt me niet om ze te vinden.

Ik ben pas een moestuin begonnen.

We hebben van alles wat teveel zeg maar om 1 keer op te eten. Broccoli en bloemkool hoe kunnen we die het beste bewaren?

Is dat invriezen?

Je kunt veel soorten groentes, invriezen, wecken, inleggen of verwerkt in een maaltijd of gerecht invriezen.

Invriezen van bloemkool en broccoli is eigenlijk heel simpel alleen ehb je wat ruimte in je vriezer nodig om het goed te doen.

Schaal koud water met ijsklontjes klaar zetten.

Bloemkool/broccoli in roosjes verdelen. Pan water aan de kook brengen en de roosje 1 tot 2 minuten op zijn hoogst blancheren, uitnemen en direct koelen in het ijswater.

Uitnemen, uitlekken in een vergiet en daarna uitspreiden op een droge schone keukendoek tot droog.

Een bakblik of iets nemen wat in je vriezer past, ik bekleed het met bakpapier (zodat eventueel vocht wat nog aanwezig is de roosjes neit laat vastvriezen op het blik) roosjes er los van elkaar op verspreiden en nu eht bakblik in de vriezer.

3 uur later de losse bevroren roosjes in een Zip Lock bag geven of iets wat daar op lijkt.

Als je dit product wilt gebruiken, nooit laten ontdooien maar bevroren direct in het kokende water of gerecht geven en nog laten garen tot het die staat heeft bereikt die jij lekker vind.

Voordeel van los invriezen is dat je gewoon er uit kunt nemen wat je nodig hebt en de rest weer terug in de vriezer.

Wecken zou ik persoonlijk niet doen, vaak wordt het dan te zacht maar inleggen voor ijskastzuur of zuur dat langer houdbaar is zeker een aanrader met bloemkool

In Amerika zijn er trouwens verschillende recepten te vinden van bvb een pizzabodem van bloemkool )

MVG

Danuta

MVG

Danuta