Geplaatst: 4 februari 201213 j hoelang moeten die amandelpitjes met dop in de koelkast blijven staan en moeten ze vochtig blijven en wanneer kun je ze het beste er uit halen? je bent wat zaait
Geplaatst: 17 februari 201213 j hoelang moeten die amandelpitjes met dop in de koelkast blijven staan en moeten ze vochtig blijven en wanneer kun je ze het beste er uit halen? Even een tussentijdse Update, het kan snel gaan met amandelen, dat weet iedereen die er nog een paar in de keel heeft zitten, wanneer die ontstoken raken,... Even terug komend op de amandelen welke hier en daar in het koele zand liggen te rusten. Voor dit experiment heb ik dit keer eens gekozen voor gedroogde Amandelen verkrijgbaar bij de bakspullen (ja ben gek op bakken) in het schap van A.H hofleverancier van 'zaaigoed' 1.99 voor zo'n bakje en er zitten er heel wat in. Om al na een paar weken eens voorzichtig te spieken of er al leven in zit is niet verkeerd zo blijkt. 19-01-2012 amandelen weken in water 23-01-2012 pitten in't zand -->koelkast 12-02-2012 --> eerste controle, kiempuntjes te zien 17-02-2012---> kiemwortel (penwortel) --> overpotten. Prima zaaigoed ? Liggen te weken in water 24 uur Bakje met zand --> koelkast 12-02 even spieken, witte puntjes te zien 5 dagen later 17-02 Kiemwortel
Geplaatst: 17 februari 201213 j 30-01 in koelkast gezet in lichtvochtige zaaigrond. wel afgedekt. Nu 17-02 klein kiempuntje te zien. Met dag of 7 maar es kijken dan. Leuk hoor.
Geplaatst: 17 februari 201213 j Ik wil toch nog even benadrukken dat de pitten zeer matig vochtig gehouden moeten worden. Mijn ervaring is dat ze zeer snel kunnen schimmelen.
Geplaatst: 17 februari 201213 j dank je voor de hint ! ( is het wel zo natuurlijk , dat mijn amandelen van een zeer byzondere afkomst zijn he ? Met vliegtuig ingevlogen , dik-drie-dubbele prijs voor betaald, spaans gestudeerd hebben, en in een adelijke koelkast tot leven worden gewekt.... Als die durven te gaan schimmelen !!!! )
Geplaatst: 25 februari 201213 j Het is maar stil hier, niemand een Update?, geen tekenen van leven bij jullie slapende amandelen? Hm,, dan zijn ze laat bij jullie of té oud, té nat, beschimmeld, rot? Ben gewoon té ongeduldig dat zal het zijn.
Geplaatst: 25 februari 201213 j Net even gaan kijken....die in de schil....liggen ....ehm...nog gewoon in hun schil een winterslaap te houden Ik had er vorige week nog eens 8 gekraakt en in hun blootje in het zand gelegd in de koel kast....roert zich ook nog niks Maar ook nog geen schimmel Ze kiemen toch in de koelkast he??!! Of moet ik ze daar een tijdje in laten en dan nu eruit halen?? (vind het zo raar iets dat kiemt in de kou )
Geplaatst: 25 februari 201213 j We hebben natuurlijk die pitten allemaal van verschillende leveranciers er zal dus wel verschil in zitten in hoelang ze nodig hebben. Het zou ook kunnen dat sommige handelaren hun voorraad noten e.d bij een lage temeratuur bewaren. Dan heb je thuis aan een paar weken koeling al genoeg. Ze kiemen dus echt in het bakje zand in de koelkast, je kunt het vrij snel zien wanneer er wat gebeurt. Je kent mijn koellkast onderhand ? Niet alleen amandel kiemt in de kou, peer, kers, pruim, appel allemaal, ik zit alweer behoorlijk in de jonge plantjes, heerlijk, binnenkort kan ik er weer eten in bewaren
Geplaatst: 25 februari 201213 j binnenkort kan ik er weer eten in bewaren ja krijg hier ook al commentaar....Werd al ge-opperd om een caravankoelkastje in de kelder te zetten voor al mn probeerselen toen er iemand dacht iets speciaals te eten te hebben gevonden en dat mijn amandelplantage bleek te zijn
Geplaatst: 25 februari 201213 j Wel een goed idee, zo'n klein koelkastje erbij, een kelder is ideaal, die ruimte heb ik helaas niet (misschien maar goed ook) nog meer boompjes erbij kan echt niet PS, die A.H gedroogde amandelen te koop in vierkante bakje zie foto vorige posting, hiervan heb ik er al een paar boven de grond, die zijn het snelst, in bast duurt het langer.
Geplaatst: 1 maart 201213 j Nu 12 dagen verder, de pitten hadden toen een kiemwortel en werden in een bakje met zaaigrond/met zand gelegd.Het worden al aardige plantjes mooi stevig met korte internodiën.
Geplaatst: 1 maart 201213 j bij mij ook niet hoor. wel wat gezwollen, geen schimmels oid , en iets van een puntje te zien. Ik heb geen haast.
Geplaatst: 1 maart 201213 j Zal er even een foto van plaatsen dan krijg je een idee Anders gewoon je geld terug (garantie) vragen, omdat ze niet kiemen,.. Hey, maar ik heb nog heeeeel veel van die pitten over, zitten nog in hun doosje, droog al die tijd in de koelkast,... deze kiemen vrij snel. als je er wil doe maar een PM
Geplaatst: 1 maart 201213 j Hoe oud is het plantje van de foto? Ziet er wel mooi uit! > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 1 maart 201213 j 12 dagen om precies te zijn, foto is van vandaag. Die is tegen het eind van deze herfst wel een metertje ,...
Geplaatst: 2 maart 201213 j Zoals Persica aanhaalde is Robijn geen echte amandelboom. Het is eerder een kruising van amandel (Prunus dulcis) met perzik (Prunus persica). Ik zou Ferragnes met Lauranne zetten als bestuiver maar zijn hier wel niet gemakkelijk te vinden. Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 6 maart 201213 j Persica tnx.....Ik heb ze hoor! Ze waren lekker ..... geintje : Ze staan te wellen en morgen nieuwe poging amandel-pitten zaaien:
Geplaatst: 6 maart 201213 j Zoals Persica aanhaalde is Robijn geen echte amandelboom. Het is eerder een kruising van amandel (Prunus dulcis) met perzik (Prunus persica).Sterker nog; dat is het ook gewoon echt! Maakt hem wel veel beter geschikt voor het Nederlandse klimaat. Natuurlijk is amandelen zaaien wel erg leuk. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 10 maart 201213 j mijn 1e amandelpit ( 30 jan in de luchtige grond gelegd in potje in groentelade van de koelkast ) gaat nu eindelijk schuiven. Dacht ik gisteren al iets te zien . Dat gaan nu echt gebeuren, eindelijk.Zodra echt uit , maak ik een foto.er liggen er nog 2 te liggen trouwens ( van 23 febr )
Geplaatst: 10 maart 201213 j Persica, ik heb abrikoos pitjes paar weken in ijskast gehad, 1 ging beetje groen schimmelen toen dacht ik dan zet ik nu bakje bij 25 graden weg, nu twijvel ik door Bit zijn pit , of ik daar wel juist aan gedaan heb en beterkieming in ijskast af had moeten wachten.Raad jij aan om bakje terug in ijskast te zetten? Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 10 maart 201213 j @Hans Is er maar 1 pitje met schimmel ? Hoe zien de andere er uit? Hoeveel heb je er?Vanaf wanneer heb je ze al in de koelkast liggen, liggen ze in wit zand of in potgrond? (Ik stoom via magnetron) het witte zand, doodt allerlei schimmels. Zullen om aan het vereiste aantal koude uren toch wel een week of vijf in de koelkast moeten liggen. Ze kiemen echt in de koelkast, het lijkt allemaal zo onwaarschijnlijk maar toch is het zo . Wel controleren op schimmelplekjes want dit is balen.
Geplaatst: 10 maart 201213 j Ja 1 pit werd groen beschimmeld,De andere zien er goed uit, ik heb er 5Denk zo rond de 4 weken in ijskast geweest en ze liggen in witzand (niet gestoomd in magnestron, maar is wel goeie tip )Dan zet ik ze gewoon terug in ijskast behalve die met schimmel. Bedankt! Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 10 maart 201213 j bij mij staan ze ook nog gewoon in de koelkast he ? ik was van plan hem er uit te halen als ik een 1e echte scheut zie opkomen. Ik zou m gewoon koel houden hans. Ik heb ze trouwens in beetje vochtig , maar niet nat , zaai en stekgrond liggen. half erin zo'n beetje. zoals op die foto eerder in dit topic. niks schimmeligs. Mja. zaai en stekgrond en schimmelen ? heb ik nog nooit gehad.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.