Jump to content

Zandanjer (Dianthus arenarius) vermeerderen

Sovreze

Recommended Posts

Mijn zandanjer (Dianthus arenarius) begint inmiddels groter te groeien dan de bedoeling was, in ieder geval op de plek waar hij nu staat. Ik wil de zandanjer dus gaan verplaatsen en het liefst nog delen/vermeerderen. Het is echter een kruipende plant en heeft dus maar één basis, voor zover ik die heb gevonden. Een kwestie van scheuren is het dus niet, denk ik.

Hoe ga ik dit aanpakken?

De pol is wat groter geworden neem ik aan en heeft liggende scheuten alle kanten op waarschijnlijk.

Je neemt ( gewoon eraf trekken of knippen ) een paar delen van die liggende plak blad. Misschien dat er nog wat bloeit ? De bloemen wegnemen, ook zaaddozen wegnemen. Best neem je de scheuten die beide niet hebben. Je kan elk takje apart in een potje zetten. Ik zou dat liggend doen 2/3e deel onder de grond en 1/3e deel erboven. In een bak ofzo kan ook, heel veel naast elkaar bv.

Liefst zeer zandige grond nemen. Potgrond half half vermengd met brekerszand bv. groter aandeel brekerszand mag ook wel.

Stekken daarin steken ( schuin / horizontaal dus ) met wat blad boven de grond. al het blad onder de grond wegnemen. Niet te veel blad erboven ( verdamping )

1x wat vochtig maken liefst als dat kan , van onderaf laten opzuigen. Niet te vochtig houden ( rot )

Uit de wind zetten op een beschaduwde plek. Geen zon ! ( verdamping ) Wel buiten , niet binnen nu ( te vochtig )

Dit geheel duurt nu ( denk ik ) een week of 3. Blaadjes zullen ( deels ) geel worden. Als ze afvallen wel weghalen ( rot en schimmel ) De takjes pas weghalen uit de bak als er echt niets groens/grijs meer aan zit.

Slagingskans schat ik op 40-60%. Zelf zou ik het eerder in het seizoen hebben gedaan.

Zaaien van dit soortje bevredigt trouwens ook, en dan gaan ze hard.

Dank voor de tips.

"Zaaien van dit soortje bevredigt trouwens ook, en dan gaan ze hard." Jazeker, daarom juist. Ik heb een dikke plak van bijna een vierkante meter liggen die blijft uitdijen omdat ik iets te enthousiast gezaaid heb.

Ik heb één deel op de Sovreze-manier gedaan (de plant deels uittrekken met kluit, en ergens anders weer goed aanstampen en flink water geven) en een ander deel op de Bit-manier. Ik hoop dat het lukt, één van beide wegen. Ik heb deze kluit in Maart in zijn geheel al eerder verplaatst op zware klei, dat ding heeft toen geen kik gegeven... Beter nog, dat heeft geresulteerd in een verdrievoudiging in omvang.

Foto ter illustratie, begonnen met een paar zaadjes lente 2012, ter vergelijking mijn maatje 37 erbij

2013-07-11-1565651373559298.18

De meeste bloemen knip ik uit voor binnen in een vaasje, samen met andere veldbloemen, anders ligt het hele pad vol met anjers