Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomatenblad sterft af in kas

Featured Replies

Geplaatst:

Dit jaar begonnen met wat tomaten planten in volle grond in de nieuwe kas (4,5x3m).

De planten staan intussen zo'n 150cm hoog of meer, maar over 14d zag ik dat er bladluis opzat. Voorheen zag ik ook al bladkrul.

Heb dan netelgier (5dagen oud) 1op2 verdund verstoven erop, de week erop nogmaals.

De luizen zijn flink geminderd (nog niet volledig) maar de tomaat lijkt toch niet volledig gezond te zijn.

Ik heb momenteel nog geen enkele rode tomaat wel een aantal groene. Van die groene heb ik er intussen een paar moeten afhalen die gingen schimmelen.

De onderste 30cm heb ik ongeveer alle takken er reeds afgedaan omdat ze bruin en slap werden.

Het zijn een 4 tal rassen, ik geef ze elke dag bij warm weer) of elke 2dagen water. De zandgrond kreeg in het voorjaar 1 kruiwagen stalmest, later nog wat koemest korrels.

Wat gaat er hier verkeerd?

wp2013070700527301373389761.jpg

wp2013070700374601373389788.jpg

wp2013070700424451373389814.jpg

wp2013070700622511373389831.jpg

Geplaatst:

Het 1e wat mij opvalt, maar hoeft de oorzaak niet te zijn hoor, is dat je niet schermt ? ( afschermen van de kas voor te sterke instraling van de zon )

Lucht je wel voldoende ? ( deuren wagewijd open overdag en alle ramen open )

Netelgier op tomaten. Tja. Ik weet niet. Zou ik niet doen geloof ik. En dan ook nog wel 1:2. Dat is best heftig. ( en allemaal stikstof )

Ik lees graag mee wat de anderen zeggen.

Geplaatst:

De luizen hebben zo te zien wel iets van (zuig)schade aangericht. Verder niet zo’n heel groot probleem. Hoe zit het met de luchtvochtigheid in de kas. Het lijkt alsof ik op de 1e foto iets van condens zie op de ramen, maar kan het ook verkeerd zien? Probeer goed te luchten om schimmels te voorkomen.

Wat ik namelijk op het blad zie (en tomaten foto 1 kroontjes, zoals je ook aangeeft) is vooral schade door botrytis. Die tast vooral dood of beschadigd weefsel aan, of tast het blad aan doordat verwelkte afgevallen bloemblaadjes op het blad blijven liggen. Het aangetaste blad overdag, als de luchtvochtigheid wat gedaald is en de snoeiwond goed kan drogen, verwijderen. Botrytis komt ook overeen met wat je over de verwijderde tomaten schrijft. Ik heb er bij mijn tomaten ook af en toe een blad tussen zitten (ik had in het begin wat kalium tekort in de potten, wat resulteert in enkele bruine bladranden die nu steeds aangetast worden door botrytis).

Je mag ze nu ook nog wat bijmesten met een tomatenmest (of halve theelepel npk 12-10-18 en halve theelepel patentkali) als je bemesting tot nu toe bestaat uit alleen basisbemesting en koemestkorrels. Ze hebben nu vooral behoefte aan kalium en minder aan stikstof.

Op foto 2, zie ik recht onderin nog een tak met wat schade, zou je daar nog een foto van kunnen maken?

Geplaatst:
  • Auteur

1 dakraam staat altijd open, de tweede via een oliepomp. Overdag gaat de deur open. Met de deur dicht loopt de luchtvochtigheid 's morgens al snel op tot 95%, eens de deur open daalt het naar 60-70%.

Ik gebruik liever geen kunstmest of pesticiden, hoe kan ik dan verlost geraken van de bladluizen als netelgier bedenkelijk is?

Mijn jonge kipjes hebben er als eens wat doorgelopen maar er blijven nog wat bladluizen over en ook de witte stipjes die los op het bled liggen (eitjes?).

Ik probeer nog wat extra kalium te geven en maak morgen nog wat extra detailfoto's.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb nog wat extra foto's gemaakt.

Ik zag de eerste bladluizen op de aubergine plant (eerste foto)die niet echt wil vlotten, na enkele dagen ook op de tomaten. Hoe bestrijd je die best biologisch?

wp2013071000281671373490157.jpg

wp2013071000385671373490165.jpg

wp2013071000760881373490173.jpg

wp2013071000831611373490136.jpg

Geplaatst:

Ga op zoek naar lieveheersbeestjes, vang ze en zet ze in de serre op de plant nabij de luizen.

Ik doe dat zo maandelijks en nog nooit een luizeplaag gehad.

Geplaatst:

Ik zie ook wel een verluchtingsproleem. Om deze tijd blijft bij mij dag en nacht een van de twee deuren van de kas open, overdag gaat de tweede deur en alle ramen open. Bij het begin van de kas en in de kas heb ik munt, salie, basilicum en moederkruid bij alle ingangen..siertabak. Luizen heb ik zelden gehad..wel eens een enkele op de paprika1s, maar daar legde ik dan een siertabakblad bij op de grond..tikte de luizen eraf...op dat blad, daar kunnen ze niet tegen. Lievenheersbeestjes zoals Borsalino zet ik ook neer als ik ze kan vinden.

Voor de zon gebruik ik plaatselijk een stuk krant of van die anti-zon kinderschermen die je in de auto kunt plakken. Ik zal de tomaten in de kas niet heel snel met iets bespuiten..maar juist het blad zo droog mogelijk houden

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.