Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Boterham met oude kaas en tuinkers. Simpel maar lekker

dsc3924q.jpg

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Geplaatst:
Kan je daar misschien een stukje (wortel stek ofzo?) van meenemen eind mei? Mijn zaadjes zijn op, en vorig jaar en dit jaar is er niets opgekomen

Ik zal een paar plantjes samen in een potje zetten..ik ga toch nog naar het bos.

Flor lekker! ik ga meteen tuinkers zaaien

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Jasmin: Valt mee hoor Maar we hebben een boekje met waar je allemaal wijn/bier van kan maken.

Ons 1e wijntje moeten we nog gaan proeven, nog lang niet klaar. En ik drink eigenlijk nooit alcohol. Ben een beetje bang dat we het brouwen leuker vinden dan het drinken.

Dat gevoel herken ik... niet van het wijn maken, maar in het algemeen rond het zelf maken van dingen... het gaat niet eens zozeer om het eindresultaat, maar om het proces....

Geplaatst:

De numex big jim peper,n rode, gisteren geoogst, uit t handje gegeten, nieuwsgierig hoe ie smaakt.....nou...als een zoete paprika ....het een een peper die maar 500/2500 scoort op de scovilleschaal, maar wat mij betreft kon het ook nul zijn...misschien dat het meer wordt bij de volgende pepers aan die plant; deze was in de winter gegroeid, misschien meer zonneschijn>>scherpere pepers?

Geplaatst:

Offtopic, maar ik heb begrepen dat de scherpte afhangt van de watergift tijdens de groei. Meer water = scherper, want het stofje is origineel bedoelt om schimmels weg te jagen, en bij een natte grond maakt de plant dus meer van dit stofje. Nat = grotere kans op schimmels

Ik hoop dit ik het goed onthouden heb

Geplaatst:

Okeej.....water heeft ie inderdaad niet veel gehad....ik ging ervanuit dat ze graag droge voetjes hebben

Geplaatst:

Nou dat dacht ik dus ook, want in gedroogde vorm zijn de cayennes echt stukken scherper en die hebben geen schimmel gehad op de planten afgelopen seizoen.....heb ze ook vrij droog laten opgroeien.....in kasje met minimum aan water....

Geplaatst:

Nouja, ze hoeven ook niet persé daadwerkelijk schimmel te hebben gehad. Het is gewoon dat de plant denkt: 'Goh.. tis hier wel een beetje nat.. misschien moet ik wat meer strijdmiddelen maken'.

En dat ze heter zijn als ze gedroogd zijn vind ik vrij logisch.. de stof wordt geconcentreerder.

(Als ik het wel mis heb, zit ik me hier mooi belachelijk te maken )

Geplaatst:

(Als ik het wel mis heb, zit ik me hier mooi belachelijk te maken )

Dat geeft niks...voel ik me niet meer zo alleen

(ik heb 2 weken lang grassprietjes vertroeteld als waren het stevia-plantjes )

Geplaatst:

Kervel.

Als in gebonden kervelsoep met gehaktballetjes.

Geplaatst:
Kervel.

Oh, mijn favoriete soep. En dan ook nog met balletjes.... Morgen ga ik kervel zaaien!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Dat heb ik vandaag ook gedaan! Tussen de bessen. Wij hebben de eerste stamppot raapsteeltjes gegeten..met een gehakbal.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

HuH

Ik antwoordde op een heel ander topic!! Staat mijn reactie opeens hier...

Edit... klopt wel, was alleen alweer van alles bij gekomen hier...

Ok, als ik hier dan toch ben... Bieslook natuurlijk!

Edit: en wat ik eigenlijk wilde zeggen:

@Geedee: Hmm... is dat misschien iets voor een nieuw topic? Domste dingen meldpunt?

Lijkt me wel lachen en dan voelt Geedee zich straks wat minder alleen hierin staan...

Geplaatst:
Gisteravond: de allereerste verse rabarbermoes! Lekker warm, direct uit het pannetje.

Oh, mijn planten zijn nog niet zo ver, bijna!

Lekker met een beetje kaneel!

Ik vries ook wat in en dan later ontdooien met aardbeien erdoor.

Rabarber/aardbeienjam is ook zo lekker. Ik heb alleen nog niet genoeg rabarber daarvoor.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Hebben we het hier over geforceerde rabarber? (bleek)

Gister spinazie gegeten uit de kas (viroflex winterspinazie)

Geplaatst:

Ziet er Lekker uit.

Heb mijn planten pas verzet. Sla een oogst over.

Geplaatst:
Kervel.

Oh, mijn favoriete soep. En dan ook nog met balletjes.... Morgen ga ik kervel zaaien!

Ik heb vandaag bij Ranzijn nog een zakje Kervel in mijn handen gehad om mee te nemen voor in de tuin, maar toch ook weer teruggehangen.

Nu ik zo over jullie kervelsoep lees... ga ik toch weer terug.

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Geplaatst:

En zo hoort het Sneekermoestuin.

Het is een makkelijke, smakelijke soep. Kervel is daarnaast een wintergroente die in geen enkele moestuin zou mogen ontbreken.

Samen met veldsla en winterpostelein is het een van de weinige groente welke in de korte dagen van het jaar groeit. Een zogenaamde winterannuel.

D.w.z s'winters plant(-massa) maken en in het voorjaar bloeien.

Wat ik me wel afvraag; Is de beste zaaitijd voor Kervel niet september?

Nu gezaaide kervel schiet volgens mij snel in bloei. Je kunt dit ondervangen door dicht te zaaien en vroeg te oogsten.

Laat ook eens wat kervel in het zaad schieten. In de dynamische moestuin vullen ze de meest onmogelijke hoeken met een prachtige winter/voorjaarskost.

Is er ook iemand die kervel (als vers product) wel eens aangeboden heeft gezien bij de super/groenteboer/markt? Vers smaakt ze zoveel beter als uit blik.

Geplaatst:
  • Auteur
Laat ook eens wat kervel in het zaad schieten. In de dynamische moestuin vullen ze de meest onmogelijke hoeken met een prachtige winter/voorjaarskost.

Op het boerenerf ook hoor Tussen de stenen, langs de schuur...

Bij Super de Boer hadden ze eerder wel kervel op de kruiden-in-potjes-afdeling. Beetje miezerige plantjes...

Geplaatst:

ik heb mijn kervel afgelopen maandag gezaaid...

Maar waarschijnlijk staat ie niet lang

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.